Fredag den 13. januar var en dramatisk dag på bilmarkedet. Tesla satte priserne ned med op til 130.000 kr. på deres mest populære modeller. Men efter de markante prisnedsættelser var prisforskellen ikke stor mellem Model 3 og Model Y. Det roder Tesla nu bod på med prisnedsættelser på 30.000 kr. på de to mest eftertragtede varianter af Model 3.
Tesla Model 3 falder 30.000 kr. i pris
Det er basismodellen Standard Range, også kendt som Model 3 SR, der er sat ned fra 359.990 kr. til blot 329.990 kr. Det gør den til et sandt slagtilbud for bilister, som ønsker at komme ind på elbilmarkedet. Modellen har en rækkevidde på 491 km ifølge WLTP-normen og har dermed rigelig rækkevidde for de fleste danskere.
Har man brug for længere rækkevidde, er prisen også sat ned på Model 3 Long Range. Her er prisen faldet fra 419.990 til 389.990 kr., der har en rækkevidde på 602 km, og så får man samtidig firehjulstræk samt hurtigere lynladning på farten.
Topvarianten, Model 3 Performance, er uændret i pris, og der er heller ikke ændret på de øvrige priser på Teslas modeller. Med prisnedsættelsen har Tesla foretaget en nødvendig justering, da prisforskellen mellem Model 3 og Model Y før blot var 5.000 kr. efter korrektion for anhængertræk, der er standard på Model Y. Men nu er der en reel prisforskel, ligesom prisen på den billigste model lægger pres på flere af de billigere elbiler.
FDM: Prisnedsættelser overrasker ikke
Tesla meldte for et par uger siden ud, at de vil fordoble produktionen i Kina for at imødekomme efterspørgslen – og at deres produktionslinje gør, at de kan producere mange biler billigt. Dermed gør Tesla alvor af deres målsætning om to millioner solgte elbiler i 2023, og med yderligere prisnedsættelser på Model 3 ser den målsætning endnu mere realistisk ud.
– Derfor kommer det ikke bag på mig, at prisen på netop Model 3 sættes markant ned. Denne model var relativt set blevet dyrere som ny i forhold til markedet og ikke mindst i forhold til Model Y efter de seneste justeringer. Prisforskellen var ganske enkelt ikke stor nok, til at Model 3 var attraktiv som ny bil, siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.
– For de forbrugere, som har en Tesla Model 3 til salg på brugtvognsmarkedet, er denne nyhed dårlig, da de kan se ind i endnu et stort pludseligt tab. Men for bilkøberne betyder prisnedsættelserne, at det nu er mere interessant at købe en ny bil end en brugt, importeret bil. Dertil kommer, at man får en længere garantiperiode, fordi bilen er helt ny, slutter Ilyas Dogru, der samtidig peger på, at Tesla lover leveringstider på blot to til fire uger, hvilket gør de brugte biler mindre attraktive.
Det bliver spændende at se, om brugtbilmarkedet kommer til at reagere lige så hurtigt som 13. januar. Og om prisnedsættelserne bliver store nok til, at de brugte biler bliver attraktive nok på længere sigt. Der er også vedholdende rygter om, at der kommer en faceliftet udgave af Tesla Model 3 i løbet af 2023, men den er endnu ikke bekræftet.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.