Der venter kommende købere af VW ID.3 godt nyt, når en fornyet udgave når Danmark til sommer.
VW har givet elbilen et kraftigt facelift, og særligt er materialerne i kabinen tydeligvis blevet forbedret, ligesom bilen udvendigt har fået en række forandringer, der giver bilen et nyt look.
Den nye udgave af ID.3 beholder samme tekniske fundament med indtil videre en 204 hk-elmotor, der trækker på baghjulene samt to størrelser af batterier, der giver en rækkevidde på henholdsvis ca. 420 og 540 km.
Slut med hård plast
Da ID.3 kom frem, fik den ret hurtigt en del kritik på grund af den udprægede brug af hård plast i kabinen og ved instrumentbordet. Den kritik er taget til efterretning, og den nye udgave er derfor behørigt beklædt med lækre materialer ved både døre og instrumentbord. Det gælder samtlige udgaver.
Også en 12-tommer skærm er nu standard, ligesom kontakterne til elruderne er fornyet, så de mere ligner dem, man kender i almindelige biler. Der er dog stadig kun et sæt til de fire vinduer, så man skal vælge mellem for og bag.
Video: Se nærmere på den nye VW ID.3
Desværre var det heller ikke muligt at ændre knapperne på rattet, så de er stadig af den trykfølsomme slags, der ikke altid er lige intuitive i deres betjening.
Den store 12-tommer-skærm i midten rummer navigationsanlæg og mulighed for trådløs Apple Carplay/Android Auto. Man styrer lyd og temperatur med en finger under skærmen, men den del er desværre ikke oplyst om natten.
Ny front giver nyt liv
Udvendigt er hele den forreste stødfanger udskiftet med en ny, der er designet mere som dem, vi kender fra almindelige biler. På en gang giver det bilen et både mere moderne og mere klassisk udtryk, og det er bestemt noget, der pynter.
Det samme kan man sige om den nye motorhjelm, der før var udstyret med et stort, sort plastskjold langs forrudens underkant. Det er nu væk, og i stedet er der en mere traditionel motorhjelm, der er i samme farve som resten af bilen.
Bagtil er baglygterne gjort bredere, og de har fået en grafik, der matcher det, vi kender fra f.eks. VW Golf. Forlygterne er af matrix-LED typen i alle udgaver på nær den billigste Life-version.
En sportslig GTX-version af ID.3 er på vej, bekræfter VW. Den vises senere i år, men ventes først klar i 2024.
Fra 330.000 kroner
Man kan allerede nu bestille den nye ID.3 i fire for-konfigurerede udgaver, Life, Business, Style og Tour. De tre første har det lille batteri på 58 kWh (netto), mens Tour har det store på 77 kWh.
Nyheder i VW ID.3
Ny front * Ny motorhjelm * Nyt instrumentbord * Nye dørsider * Nye for- og baglygter * To nye farver * 12-tommer skærm standard * *Varmepumpe standard * Software 3.5 * Læderfrit interiør
Priserne begynder ved 330.000 kroner for en Life, som er uden Travel Assist og uden matrix LED-forlygter. Business koster 350.000 kroner, mens Style-udgaven står til 380.000 kr. Topmodellen hedder Tour, og den løber op i 420.000 kroner og har så også stort set alt det udstyr, VW tilbyder.
Alle udgaver har varmepumpe, kunststof-interiør lavet af 70 procent genbrugt materiale, og alle udgaver leveres CO2-neutrale, så al energi ved produktionen samlet set er CO2-neutral.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.