Seks- og sågar ottecylindrede motorer er ikke det mest moderne og korrekte, men det er stadig en mulighed i de fornyede udgaver af BMW’s store SUV-bamser, X5 og X6.
Med det rette kørselsmønster og god ladedisciplin kan en ny plugin-hybrid være det rette valg. Her er der et grønt skær og særdeles høj ydelse.
xDrive50e hedder varianten (kun X5), hvor en sekscylindret benzinmotor og en elmotor tilsammen yder 489 hk (med midlertidig boost-effekt) og har et moment på 700 Nm. 0-100 km/t. klares på 4,8 sekunder og har en topfart på 250 km/t.
110 km på el
Interessant er bilens rækkevidde på strøm. Op til 110 km kan man efter normen køre med et fuldt opladet batteri.
Tilbage til de mere konventionelle motorer. Både X5 og X6 fås med enten en ottecylindret- eller en sekscylindret benzinmotor samt en sekscylindret dieselmotor. Alle har 48 volt mildhybrid-teknik, som giver elektrisk kørsel ved meget lave hastigheder.
Med den 381 hestes sekscylindrede motor lyder den officielle brændstoføkonomi på ca. 10-12 km/l afhængig af variant. Med V8-motor og 530 hk faldet økonomien til under ni km pr. liter, mens den sekscylindrede dieselmotor med 298 hk ligger mellem 12 og 14 km/l.
Firehjulstræk og adaptiv affjedring er standard, adaptiv luftaffjedring på begge aksler kan tilvælges.
Begge modeller har fået nyt design for og bag. Fortil er der nydesignede forlygter, som er 35 mm slankere end forgængerens. Og så kan man bestille belyste BMW-nyrer kaldet iconic glow.
I kabinen kan ejerne få glæde af BMW Operating System 8 og seneste generation af iDrive-betjeningen, der benytter en 12,3 tommer midterskærm og 14,9 tommer førerinstrument.
Kan køre uden fører
Der er også kommet forbedrede sikkerhedsfunktioner, og så kan bilen køre helt selv – ved parkering. Som ekstraudstyr fås en ny parkeringsassistent, som muliggør automatisk parkering ind og ud af parkeringsbåse, mens føreren står med en iPhone op til 200 meter væk.
De faceliftede X5- og X6-modeller er i Danmark til april, men BMW har ikke priserne klar.
BMW har også lige lanceret en iX5, som er en brintdrevet udgave. Her er der dog tale om en meget begrænset serieproduktion.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.