’Grønne’ kræfter til BMW-bamser

BMW X5 og X6 fremturer med deres V8-motorer, men i de fornyede udgaver af SUV’erne fås en plugin-hybrid med en rækkevidde på 110 km. Alle øvrige er elektrificeret med 48 volt hjælpesystem.

BMW X5 i 2023-udgaven.
Nyt om biler

Seks- og sågar ottecylindrede motorer er ikke det mest moderne og korrekte, men det er stadig en mulighed i de fornyede udgaver af BMW’s store SUV-bamser, X5 og X6.

Med det rette kørselsmønster og god ladedisciplin kan en ny plugin-hybrid være det rette valg. Her er der et grønt skær og særdeles høj ydelse.  

xDrive50e hedder varianten (kun X5), hvor en sekscylindret benzinmotor og en elmotor tilsammen yder 489 hk (med midlertidig boost-effekt) og har et moment på 700 Nm. 0-100 km/t. klares på 4,8 sekunder og har en topfart på 250 km/t.

BMW X5 2023 bagfra.
Bagfra er den visuelle fornyelse beskeden. X5 har som standard 19 tommer fælge. 21 tommer hører til topmodellen M60i xDrive, og der kan bestilles op til 22 tommer.

110 km på el

Interessant er bilens rækkevidde på strøm. Op til 110 km kan man efter normen køre med et fuldt opladet batteri.

Tilbage til de mere konventionelle motorer. Både X5 og X6 fås med enten en ottecylindret- eller en sekscylindret benzinmotor samt en sekscylindret dieselmotor. Alle har 48 volt mildhybrid-teknik, som giver elektrisk kørsel ved meget lave hastigheder.

Med den 381 hestes sekscylindrede motor lyder den officielle brændstoføkonomi på ca. 10-12 km/l afhængig af variant. Med V8-motor og 530 hk faldet økonomien til under ni km pr. liter, mens den sekscylindrede dieselmotor med 298 hk ligger mellem 12 og 14 km/l.

BMW X6 bagfra.
En række ny farver tilbydes til X5 og X6. De hedder til X5 M60i M Marina Bay Blue og M Isle of Man Green til denne X6 M60i. Derudover fås nye farver til alle modeller, herunder Blue Ridge Mountain, Brooklyn Grey, Skyscraper Grey og Frozen Pure Grey.

Firehjulstræk og adaptiv affjedring er standard, adaptiv luftaffjedring på begge aksler kan tilvælges.

Begge modeller har fået nyt design for og bag. Fortil er der nydesignede forlygter, som er 35 mm slankere end forgængerens. Og så kan man bestille belyste BMW-nyrer kaldet iconic glow.

Førerpladsen i X5.
Førerpladsen i X5 og store skærme ved rattet og i midterkonsollen. Mod ekstra betaling fås en lang række luksusting: Opvarmning af armlæn/paneler, og termofunktion til kopholderne, panoramaglastag belyst med LED-enheder samt Bowers & Wilkins-surroundsound-system.

I kabinen kan ejerne få glæde af BMW Operating System 8 og seneste generation af iDrive-betjeningen, der benytter en 12,3 tommer midterskærm og 14,9 tommer førerinstrument.

Kan køre uden fører

Der er også kommet forbedrede sikkerhedsfunktioner, og så kan bilen køre helt selv – ved parkering. Som ekstraudstyr fås en ny parkeringsassistent, som muliggør automatisk parkering ind og ud af parkeringsbåse, mens føreren står med en iPhone op til 200 meter væk.

De faceliftede X5- og X6-modeller er i Danmark til april, men BMW har ikke priserne klar.

BMW har også lige lanceret en iX5, som er en brintdrevet udgave. Her er der dog tale om en meget begrænset serieproduktion. 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve