Hyundai hurtigt klar med flamboyant flagskib

En vindglat og avanceret sedan fra Hyundai skal nu tage kampen op mod bl.a. Tesla Model 3 og Polestar 2. Ioniq 6 lover over 600 km rækkevidde, ekstrem hurtig ladning og en fra-pris på 375.000 kr.

Hyundai Ioniq 6 for og bag.
Nyt om biler

Hyundais opfølgning på succesbilen Ioniq 5 i form af sedanudgaven Ioniq 6 er blevet udskudt adskillige gange. Men med kort varsel melder Hyundai nu klar med Ioniq 6.

Den elektriske sedan lanceres officielt 29. april. Leveringerne i 2023 bliver dog ret begrænsede, forudser den danske importør uden at kende det eksakte antal.

I første omgang tilbydes kun versioner med det store batteri og primært med det mellemste udstyrsniveau.

Hyundai Ioniq 6 forfra.
Hyundai Ioniq 6 er en mellemstor sedan, der skal være et alternativ til Tesla Model 3.

Mange Tesla 3-konkurrenter på vej

Ioniq 6 lander i en hastigt voksende klasse af elektriske sedaner, hvor Tesla Model 3 længe har været dominerende - og nærmest alene. Hyundai ser også den lidt mindre Polestar 2 som en konkurrent.

Desuden kommer der en stribe nye udfordrere i år og næste år: VW ID.7, Nio ET5, Xpeng P7 og BYD Atto 4.

Ioniq 6 deler stort set al teknik med SUV’udgaven. Det indebærer bl.a. baghjulstræk/firehjulstræk og 800 volt strømsystem. Det sidste giver mulighed for at lade fra 10 til 80 procent på 18 minutter.

Hyundai Ioniq 6 bagfra.
Særligt bagfra skiller Hyundai Ioniq 6 sig ud. Der kan være lidt Porsche over bagpartiet og noget Mercedes-Benz CLS i profil. Men bilen fremstår dog som sin helt egen.

Flamboyant formgivning

Mens teknikken er ens i de to Ioniq-modeller, er designet vidt forskelligt. Ioniq 6 har en formgivning, der tydeligvis giver delte meninger, men anonym er sedan’en i hvert fald ikke. Snarere flamboyant med sin markante profil og stærkt dekorerede bagparti med lygter og spoiler.

Sedan’en har en akselafstand, der er fem cm kortere end SUV’en, men den samlede længde er 22 cm større. Ioniq 6 har altså væsentlig større udhæng for og bag.

Bagsædet i Hyundai Ioniq 6.
Bagsædepladsen målt på knæplads er i en helt anden liga end Tesla Model 3. Men loftshøjden imponerer ikke.

Hyundai Ioniq 6

Længde: 4,86 m
Bredde: 1,88 m
Højde: 1,50 m
Akselafstand: 2,95 m
Ydelse: 151 / 229 / 325 hk
Rækkevidde: 429-614 km
Max. ladeeffekt: 239 kW
Platform: E-GMP
Pris: Fra 375.000 kr.

Enormt med benplads

Men selv om akselafstanden er mindre i Ioniq 6, er der væsentlig mere knæplads ved bagsædet, bl.a. på grund af tynde ryglæn på forstolene. Enormt meget plads, faktisk. Hvor meget det er værd, er dog et spørgsmål, for loftshøjden kommer hurtigt til at klemme en voksen person.

Bagagerummet er fint indrettet, men er ret gennemsnitlig i størrelsen med 401 liter. Et opbevaringsrum i fronten giver dog lidt ekstra.

Rudeknapper utraditionelt anbragt

Selve førerpladsen er overtaget 1:1 fra Ioniq 5, men midterkonsollen er ny og anderledes – med masser af plads i underetagen. Desuden er betjeningen af elruderne flyttet herind. En gang gjorde man det for at spare (ledninger), men her er det gjort for at give mere luft ved dørene.

Midterkonsollen i Hyundai Ioniq 6.
Midterkonsollen i Hyundai Ioniq 6 huser utraditionelt knapperne til rudehejsene.

Det virker visuelt vellykket med de rene linjer på dørsiderne og ekstra plads i siden.

Nyt er også en heftig brug af kabinebelysning, hvor farverne (i nogle udgaver) kan blandes på mange måder, og hvor intensiteten kan stige med øget hastighed.

Dørsiderne i Ioniq 6.
Dørsiderne i Ioniq 6 er elegante og luftige, da der ikke skal være plads til betjeningen af elruderne. Der er masser af mulighed for at sætte kraftigt kulør på bl.a. dørene med bilens ambiente-belysning. 

Op til 614 km – men pas på store fælge

Den baghjulstrukne version med stort batteri har en officiel rækkevidde på 614 km. Det fås ikke meget bedre i dag og er blandt andet opnået ved et yderst vindglat karrosseri – cD-værdien er nede på 0,21.

Den rækkevidde er med de standardmæssige 18-tommer hjul. Tilvælger man 20 tommer, dykker rækkevidden ret markant, i hvert fald officielt. Så hedder den 545 km.

Som et Hyundai-kendetegn kan man trække 220 volt med stor effekt ud af bilen. Både fra det standardmæssige stik ved bagsædet og fra ladeporten (kræver en adapter til 3.200 kr.).

Førerpladsen i Hyundai Ioniq 6.
Førerpladsen i Hyundai Ioniq 6 er stort set den samme som i Ioniq 5. Men midterkonsollen og dørsiderne er helt anderledes.

Første Hyundai med matrix-lygter

En velkommen nyskabelse er introduktionen af Hyundais første matrix-LED-lygter. De gør det muligt permanent at have fjernlyset tændt i mørke. Standard fra midterste udstyrstrin.

Absolut ikke vellykket virker advarslen med at køre for hurtigt. Hyundais fortolkning af kommende EU-krav (ISA) betyder, at bilen bipper insisterende, når fartgrænsen overskrides. Det kan slås fra, men tilsyneladende kun indtil bilen startes næste gang.

Ioniq 6 koster i billigste udgave det samme som Ioniq 5, det vil for tiden sige 375.000 kr. Det er med det lille batteri på 53 kWh (Ioniq 5 har 58 kWh).

Ladeporten på Hyundai Ioniq 6.
Ioniq 6 kan lade med op til 239 kW. Batteriet kan forvarmes - hvis man indstiller adressen på ladestanderen på en bestemt måde i navigationsanlægget.

400.000 kr. med stort batteri

Med det store på 77 kWh begynder prisen ved 400.000 kr., mens det fornuftige valg af udstyrsniveau, Advanced, bringer prisen op på 430.000 kr. Advanced indebærer bl.a. matrix-lygter, elbetjente forsæder, en mere avanceret nødbremse og fartpilot, varme i bagsæderne og headup-display.

Med firehjulstræk og større ydelse hedder det 465.000 kr.

Påhængsvægten er på 1.500 kg med det store batteri - 100 kg mindre end i SUV-modelllen.

Ioniq 6 vil kun være Hyundais elektriske flagskib indtil en gang i 2024, hvor den syvpersoners Ioniq 7 lanceres.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024