Renault Espace har været ude på en forvandlingsrejse. Efter fire generationer siden 1984 som en banebrydende ’multi purpose vehicle’ blev bilen ved forrige generation til en hybrid mellem en MPV og en SUV. Man må jo følge med tiden.
Nu med sjette generation, der kommer sidst i 2023, springer Espace ud som fuldtonet SUV, når det gælder sin fremtoning. Men det er også det, bilkøberne vil have.
Renault kunne også bare have kaldt bilen for Grand Austral. For det er, hvad den er. Og måske har det også i udviklingen været tanken at give bilen det navn.
Forlænget 21 cm
Når man ser bilen i virkelighedens verden, som Motor har, mødet øjet en Austral, som blot er forlænget lidt i akselafstand (7 cm) og totallængde (21 cm). Forskelle i design er der reelt ikke, selv om der sker lidt på stykket bag bagdørene.
Heller ikke i teknik og førerplads er der forskel. Espace deler CMF-CD-platformen med Austral og flere andre nyere Renault- og Nissan-modeller. (Espace er faktisk Renaults udgave af Nissan X-Trail).
Find forskellen på Espace (blå) og Austral (grå).
Motorerne er også de samme som i Austral. Indtil videre. Topmodellen (og den eneste annoncerede) er en 200 hestes hybrid (uden opladning). Den passer formentlig fint til bilen, men i en stor, syvpersoners bil vil forventningen fra nogle kunder være mere.
Der går da også der rygter om en ny udgave med omkring 270-290 hk og firehjulstræk.
Meget lettere end før
Teknisk er der sket betydelige forbedringer for Espace ved at skifte til den nye platform. Mens kabinepladsen er uforandret fra seneste generation, er Espace udenpå blevet 14 centimeter kortere.
Samtidig har den tabt sig markante 215 kilo. I kombination med den 200 hestes hybridmotor giver det en fortræffelig brændstoføkonomi på 21,7 km pr. liter. Sammen med en fornuftig brændstoftank resulterer det i en officiel rækkevidde på 1.100 km.
Fleksibelt bagsæde
Renault Espace
Længde: 4,72 m
Bredde: 1,84 m
Højde: 1,65 m
Akselafstand: 2,74 m
Motor: 1,3 liter 3-cyl. benzin + 2 elmotorer
Ydelse: 200 hk
Platform: CMF-CD
I kabinen er der visse træk bevaret fra fortidens MPV’er. Bagsædernes ryglæn kan lægges pænt tilbage, og hele sædet kan forskydes 22 cm i længden – alt efter om man ønsker masser af benplads ved anden række eller rimelig benplads på tredje række. Eller mest mulig bagageplads.
Som noget nyt fås Espace med et headup-display på 9,3 tommer, hvor man udover hastighed og navigation også får vist de aktive køresystemer. Desuden er der 360 graders kamera.
Det almindelige førerdisplay er en 12,3 tommer skærm og midterskærmen er en 12 lodret trykskærm.
Og som en Renault-specialitet kan man tilvælge firehjulsstyring.
Meget stort bagagerum - eller meget lille
Bagagepladsen er forrygende, bortset fra at man må nøjes med 159 liter med syv sæder i brug. Det er ca. fire små sportstasker.
777 liter bagage kan der være med fem sæder, når anden række vel at mærke er skubbet frem.
Espace skal fremstilles på en Renault-fabrik i Palencia, Spanien, side om side med Austral.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.