Kia-kæmpe vil forkæle alle

Kia udvider elbil-familien opad med denne store, syvpersoners. Kia kalder den en SUV, men den har (heldigvis) klare træk fra de familievenlige MPV-modeller. Batteriet bliver på 100 kWh og trækvægten på helt op til 2.500 kg.

Kia EV9 i færdig from set forfra.
Nyt om biler

Seks eller syv sæder, baghjulstræk eller firehjulstræk, 204 eller 385 hk. Det bliver valgmulighederne i Kias store EV9, der kommer til Danmark i sensommeren.

Men fælles bliver masser af plads og komfort i den fem meter lange bil. Der er ingen tvivl om, at Kia særligt tænker på børnefamilier, men den behagelig transport kan jo også deles i andre sammenhænge.

EV9 kan udstyres med seks eller syv sæder fra fabrikken, og der fås også flere valgmuligheder for opbygningen af anden sæderække. Bl.a. er det i nogle udgaver muligt at dreje anden række 180 grader, så de fire-fem personer sidder over for hinanden i ’club seating’ - når bilen er parkeret.

Kia EV9 forfra.
Kia EV9 i den færdige udgave. Den ligner i forbløffende grad koncept-udgaven, som Kia viste for snart halvandet år siden.

Afslapningssæder

Man kan også vælge trepersoners sæde, standardsæder og to separate sæder med drejefunktion. Det er uvist, om alle disse muligheder bliver tilbudt i Danmark.

Når EV9 er udstyret med relaxation-sæder på anden sæderække, kan personerne på både første og anden sæderække læne deres sæder tilbage, mens SUV'en oplades

Foran og på anden række tilbydes ’Relaxation-sæder’, som Kia kalder dem. Så kan de ombordværende læne deres sæde tilbage og måske få en behagelig blunder, mens bilen lades.

Kia EV9s bagsæder vendt mod hinanden.
Kia EV9 i 'hygge-opstilling'. Det er ikke bekræftet, at denne version bliver tilbudt i Danmark.

Lynhurtig lynladning

Det bliver dog ingen lang middagssøvn, da EV9 lige som EV6 lader ekstremt hurtigt. Med 800 volt kan batteriet få energi til op mod 240 km kørsel på et kvarter under ideelle forhold.

Batteriet er helt oppe på 100 kWh (formentlig brutto), og det giver i bedste versioner en officiel rækkevidde på 541 km. Det gælder formentlig med de mindste hjul, 19 tommer, og med baghjulstræk.

Bedre end Tesla Model Y

De 541 km bryder ingen barrierer sammenlignet med særligt sedan-modeller, men det er lige akkurat mere, end Tesla Model Y Long Range, som er et halvt nummer mindre.

Førerpladsen i EV9.
Førerpladsen i EV9 har lighedstegn med EV6, når det gælder skærmene, men der er mere lounge-stemning her. Betjeningspanelet til klimaanlæg m.m. er helt anderledes.

EV9 er en stor bil med en voldsom front, men vindmodstanden ser dog rimelig ud – luftmodstandskoefficienten er i hvert fald på ned til 0,28 cd.  

Rækkevidden er en del bedre end VW ID.Buzz, som i den korte femsæders med 82 kWh-batteri klarer 409 km.

Den baghjulstrukne EV9 yder 204 hk, mens den firehjulstrukne qua sine to motorer er helt oppe på 385 hk.

Trækvægten er noget af det højeste, der endnu er set på en elbil: 2.500 kg.

Kia EV9 bagfra.
Også bagtil er den færdige bil særdeles lig konceptudgaven. EV9 er lige over fem meter lang.

Kan køre selv

Særligt ved EV9 bliver muligheden for at købe ekstra ydelser/udstyr i perioder via en abonnementsordning i Kias app.

Kia EV9

Længde: 5,01 m
Bredde: 1,98 m
Højde: 1,76 m
Akselafstand: 3,10 m

Ydelse: 204/385 hk
Rækkevidde: op til 541 km
Platform: E-GMP

EV9 kan desuden i visse versioner køre af sig selv på det, der kaldes niveau 3. Det betyder i praksis, at man kan tage hænder af rattet, men stadig skal holde øjnene på vejen. Det kan have lange udsigter, før det bliver tilbudt og tilladt i Danmark.  

EV9 ventes lanceret i Danmark til efteråret, og selv om leveringen vil være begrænset, og prisen forholdsvis høj (men indtil videre ukendt), forventer den danske importør at kunne levere omkring 100 eksemplarer inden nytår.

Hyundai lancerer i løbet af 2024 en søsterbil kaldet Ioniq 7. Også her bliver der tilbud om syv sæder.

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024