Populære benzinbiler falder på stribe

Citroën C4 Spacetourer, Ford Fiesta, Kia Rio og Mazda CX-3 er blandt de nyeste ofre for elbilerne. Men også ændrede vaner hos bilkøberne har en del af skylden for bilernes forsvinden. Se dødslisten med flere end 30 biler. Måske er din nuværende eller seneste bil iblandt.

Collage med trafiktavle med bil, der kører ud over kant på havn.
Nyt om biler

Der lyder ingen fanfarer eller udsendes pressemeddelelser, når en bilmodel må lade livet som følge af besparelser, forbrugernes ændrede smag, CO2-kvoter eller omstillingen til elbiler.

Men faktum er, at masser af bilmodeller lige så stille bliver lusket ud af bilbutikkernes bagdør. Og det sker hyppigere end tidligere, at en bilmodel udgår uden at få en direkte afløser.

Årsagerne er flere. En væsentlig ny faktor er elbilernes udbredelse. Bilproducenterne skal skaffe ressourcer til udvikling og plads til produktion af de mange nye modeller med væsentlig anderledes teknologi end benzin og diesel.

Bilkøbernes store appetit på SUV’er har samtidig ramt MPV-modeller og stationcars hårdt. Derfor er der mange MPV’er på dødslisten. Også krav om bedre fortjeneste hos bilproducenterne har kostet en del mikrobiler livet. Det er biler, hvor fortjenesten er ringe. Også EU-krav om lavere CO2-udslip har sendt en del modeller ud på bilkirkegården.

Her er (mindst) 30 biler, vi har mistet

Her er nekrologerne over omkring 30 bilmodeller, der er forsvundet for nylig eller snart gør det. Mange har været populære i Danmark.

Audi vil - lige som Mercedes-Benz – fokusere på store og dyre biler med god fortjeneste. Det koster i bunden. Audi har bekræftet, at både A1 og Q2 udgår efter den nuværende generation. Q2 fordufter lige om lidt med årgang 2023, mens A1 nok hænger ved lidt længere. Den nuværende generation er kun fem år.

Den syvpersoners MPV, BMW 2-serie Gran Tourer, fik kun lov at leve i en generation.
Den syvpersoners MPV, BMW 2-serie Gran Tourer, fik kun lov at leve i en generation.

BMW 2-serie Gran Tourer overlevede ikke sin første generation, der blev lanceret 2015. Den syvpersoners MPV – den eneste nogensinde fra BMW – udgik i 2021. Den fempersoners Active Tourer er derimod kommet i en ny generation.

Mange Citroën'er er forsvundet

Savnet af mange vil være Citroëns mikrobil C1, der siden 2005 er bygget i 1,2 mio. eksemplarer. Men i januar 2022 var det slut. Der var ikke råd til en ny generation i en klasse, hvor det er svært at tjene penge. Peugeot 108 fra samme koncern forsvandt i samme ombæring. Kun den sidste trilling, Toyota Aygo, fik lov at komme i en ny generation.

Citroën har midt under coronapandemien trukket stikket til den unikke C4 Cactus, som blev præsenteret som en ’rigtig’ Citroën med lav vægt og simple, men glade løsninger og kunne bryste sig af titlen Årets Bil i Danmark 2015.

Citroën C4 Cactus.
Citroën C4 Cactus var et frisk pust og blev Årets Bil i Danmark. men den unikke bil fik et kort liv. Den forsvandt under corona-pandemien.

Og i tilsvarende stilhed stoppede samlebåndet med Grand C4 Picasso i juni 2022 efter ni år som favorit hos mange børnefamilier. Den korte C4 Picasso var udgået to år tidligere. De to MPV-modeller mistede deres kunstneriske navn i 2019, da Citroën ikke ville eller kunne forny aftalen med Picassos arvinger. Så på finalen bar bilerne det mere blodfattige navn Spacetourer.

Kia dropper Rio

Mens det er tidens ånd at droppe MPV-modeller, er det mere overraskende, at Kia skrotter minibilen Rio, der stammer fra 1999. Produktionen stopper til april, og Kia er ret direkte om årsagen til dødsdommen over den ellers ganske populære model: Der skal gøres plads til elbiler.

Kia Rio bagfra.
Kia Rio udgår nu af produktion, og der kommer ikke en afløser.

Mazda skifter som så mange andre til SUV og crossovers, men alligevel er den lille CX-3 udgået. Samlebåndet med den Mazda 2-baserde mini-crossover stoppede midt i 2021. Ingen dødsårsag er oplyst. Også den klassiske firmabil Mazda 6 lever på lånt tid. Den er udgået i Danmark, men kører indtil videre i nogle lande. Modellen er i den nuværende generation 11 år gammel, så det er begrænset, hvor længe Mazda kan eller vil holde liv i bilen. En afløser er ikke planlagt.

9 døde Ford'er

Ford har sagt farvel til en stribe klassiske modeller, og modsat alle andre gjorde Ford tydeligt opmærksom på de mange bilers exodus i pressemeddelelser. Årsag: Elbiler og fokusering på lønsomme kernemodeller.

Fiesta er blot det nyeste offer, idet produktionen af minibilen indstilles definitivt til juni. Godt 47 år blev det til. Til april stopper samlebåndet med både S-Max og Galaxy.

Ford Fiesta bagfra.
Fremstillingen af Ford Fiesta stopper til sommer. Og der kommer ikke en afløser.

Også Focus, Årets Bil i Danmark 2019, er på vej på museum. Den nuværende generation bliver den sidste, idet produktionen er planlagt til endegyldigt at stoppe i 2025.

Desuden udgik Mondeo sidste forår, det samme gjorde Ecosport omtrent samtidig efter at have været trukket ud af Vesteuropa i 2019, B-Max og C-Max har tidligere lidt samme skæbne. Og før det fik Ka+ et kort liv.

Renault har droppet alle MPV'er

Renault har lige som Ford taget livet af en række ellers populære biler. I Danmark har den danske importør taget forskud, men midt i 2022 nåede først Scenic og lidt senere Grand Scenic til vejs ende – efter et 26 år langt liv i fire generationer. Navnet vender tilbage i 2024 som en lidt mere hatchback-agtig elbil.

Renault Grand Scénic bagfra.
Renault Grand Scénic har i tre generationer været en populær storfamiliebil med syv sæder. Nu er det slut. Kunder henvises til den kommende Espace, der nu er en SUV, men dog med syv sæder.

Tallisman har nu lidt samme skæbne som sine forgængere, Laguna og Lattitude. Espace har Renault også taget livet af, men en ny er annonceret til debut sidst i 2023: Denne gang bliver det en SUV i form af en forlænget, syvpersoners Austral.

En ende på mange VW'er

Også VW har sendt nogle modeller på pension. Den lille Up lever stadig, men VW har ombestemt sig flere gange, hvorvidt mikroen skulle holdes i live eller ej, og det gælder både el og benzin. Seneste rygte er, at det slutter ved årets udgang. En efterfølger kan ikke ventes, heller ikke i form af en ID.1. Søsterbilerne Skoda Citigo og Seat Mii er allerede historie.

I 2020 udgik Sharan uden at få en afløser. Kunder med det behov må vente på en elektrisk ID.Buzz i den lange udgave. Sportsvan, Beetle, Fox og Eos er i øvrigt også for længst fortid.

VW Sharan.
VW Sharan fandtes i to generationer, men i 2020 var det uigenkaldeligt slut.

Mange flere er forsvundet

Går man længere tilbage i tiden, omfatter tabslisten også modeller som Nissan Pixi og Pulsar, Suzuki Alto, Liana og Baleno, Skoda Roomster, VW Phaeton, Honda Accord samt mange coupéer og cabrioleter og samtlige små stationcars.

Selv om elbilernes fremmarch til dels er skurken i de mange bilers forsvinden, er der faktisk også et par elbiler, som kun fik lov at leve i én generation. BMW’s avancerede elbil-debut i form af i3 blev bygget for sidste gang i sommeren 2022 efter otte og et halvt år. Ingen efterfølger.

Præcis samtidig trak Hyundai i stilhed stikket til Ioniq, der fandtes i flere udgaver: el, hybrid og plugin-hybrid. Seks år blev det til.

Hyundai Ioniq.
Hyundai Ioniq var en alsidig bil, der både fandtes som elbil, hybrid og plugin-hybrid. Det blev kun til den ene generation. Bilens forsvinden har gjort plads til en hel familie af Ioniq-modeller.

Helt nye modeller myldrer frem

Men som det lyder i den gamle sang: ’For de gamle, som faldt, er der ny overalt.’

Det vrimler nemlig frem med nye bilmodeller, både fra de eksisterende mærker og en stribe nye mærker, særligt kinesiske.

Mindst 140 nye modeller lanceres i 2023 og 2024, viser Motors kalender over nylanceringer. En meget stor del af disse er helt nye modeller, der ikke har haft en direkte forgænger. Langt over halvdelen er elbiler.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve