2023 er godt i gang og lokker med bilnyheder som aldrig set tidligere. Mindst 80 helt nye bilmodeller toner frem, når Motor skuer frem til næste nytår. Og rettes sigtekornet mod 2024, passerer det samlede antal nye biler 130. Det er voldsomt.
Når varianter, facelifts m.m. tælles med, er der 250 nyheder i år og næste år. Og det er blot dem vi ved om eller har en klar formodning om. Mange flere dukker op, for ikke alle bilproducenter er lige åbne om deres kommende nyheder.
Det er nu tydeligt, at udviklingen endegyldigt er tippet over mod elbilerne. Mens de udgør 20 procent af salget, fås 55 procent af 2023-nyhederne i en ren elektrisk udgave. I 2024 er det indtil videre 80 procent.
Mange nye bilmærker trækker op
De overvældende mange nyheder skyldes til dels adskillige nye bilmærker, bl.a. BYD, Nio, Xpeng, Hongqi og JAC samt formentlig Ora og Voyah, alle fra Kina. Dertil fra USA Fisker og måske Lucid og eventuelt endnu senere Rivian. Endnu flere kan være på vej, bl.a. Wey fra Kina og Vinfast fra Vietnam.
I videoen her gennemgår Motor i lyntempo mange af bilnyhederne i 2023 og 2024 - også nogle af de knap så store nyheder.
51 bilmærker er med på bruttolisten, markant flere end noget tidligere år. Og så har vi endda forbigået de helt dyre som Aston Martin, Bentley, Ferrari, Lamborghini, Lotus, Morgan og Rolls-Royce.
Vi skulle egentlig fremhæve 10 nyheder her, som virker ekstra spændende, men det er blevet til 23 inkl. to stationcars. Der er så mange at vælge imellem…
Hvis du vil se samtlige nyheder, er listen her.
Ekstra interessante nyheder
Audi Q6 E-tron tjekker ind omkring årsskiftet efter en solid forsinkelse. Men det er en spændende bil; første Audi på en komplet ny Audi-Porsche-platform med 800 volt-teknik og andre, spændende nye funktioner. Og så er det en helt ny SUV i programmet. Får i 2024 følgeskab af ny A6 E-tron med samme teknik.
BMW i5 er den elektriske og samtidig første variant af den nye 5-serie. De tekniske oplysninger om denne efterårsnyhed er sparsomme, men det er interessant, at BMW nu får endnu en elbil i et vigtigt segment. i5 er bygget på en kombineret el-benzin-platform.
BYD kommer med på listen for som mærke at lancere hele tre nye modeller på en ny platform i andet halvår: Den lille hatchback Atto 2, den mellemstore, elegante sedan Atto 4 og den mellemstore SUV, Song. Her er udsigt til fornuftig kvalitet til god pris.
Fisker Ocean skulle have været her for længst, uanset hvad mærkets PR-agenter nu siger, men i løbet af foråret skulle de første kundebiler komme. Når en dansker står bag en bil, spidser man automatisk ører, men Ocean virker som et frisk pust med sit design både inde og ude, valget af materialer, fiffige løsninger og god rækkevidde i topversionerne.
Fords elektriske crossover, som får et velkendt Ford-navn, er teknologisk ikke banebrydende, da den er baseret på VW ID.4 (Volkswagens MEB-platform), men den er en vigtig udbygning af Fords alt for lille elbil-familie, og Ford giver den et unikt design og mærkets eget infotainment-system. Klar til kunder lige efter nytår.
Hyundai lancerer den aerodynamiske Ioniq 6, formentlig til foråret, men anden generation Kona er mere relevant for danske bilkøbere og placerer sig i en mindre klasse, hvor udvalget af særligt elektriske biler ikke er stort. Kona kommer til sensommeren i benzinudgaven og til efteråret i de elektriske udgaver. Forbedringerne ser ud til at være store.
Jeep Avenger er svær at komme udenom på nyhedsfronten. Car of the Year 2023 er teknisk kun moderat forbedret i forhold til sine søskende Peugeot 2008 og Opel Mokka, og firehjulstræk må man kikke langt efter, men den er pakket ind i frisk design og mange gode, praktiske løsninger.
Kia EV9 er med sin størrelse på over fem meter absolut en nichebil, men når elbilen kommer til efteråret, bliver det med iøjefaldende design og en ny udgave af Hyundai-Kias 800-volt teknik. Vi taler om lang rækkevidde og syv sæder. Hyundai kommer i 2024 med sin udgave kaldet Ionig 7. Her bliver der formentlig tale om en fempersoners bil.
Mercedes-Benz E-Klasse er lige på trapperne i en ny generation, som kommer med valg mellem mange motorer. En ren eludgave er kommet i forkøbet i form af EQE, så designet vil næppe overraske. Indtil videre har vi kun set kabinebilleder af benzin-diesel-udgaverne, som også kombineres med plugin-hybrid-teknik.
Nio har flere spændende nyheder, der alle deler samme batteri, og som kan skifte batteri på Nios Power Swap Stations, hvis man har valgt at leje batteriet. Den mellemstor SUV, EL7, er lige kommet, til april lanceres den kompakte sedan ET5, og sandelig om den ikke kommer som stationcar til efteråret. Den bliver første el-stationcar i firmabilsklassen. Efteråret byder også på den kompakte SUV, EL6, og omkring årsskiftet udvides med et 150 kWh-batteri.
Peugeot 3008 kommer efter nytår i en ny generation, og muligvis ser vi den udelukkende som elbil hos os. Det bliver første model på Stellantis-koncernens nye alt-mulig-platform, og den giver mulighed for over 600 kilometers rækkevidde med største batteri.
Polestar 3 er en spændende og tiltrængt nyhed for elbilmærket, når den kommer til efteråret, mere end to år efter Polestar 2 blev lanceret. Den fuldvoksne Polestar 3 deler næsten al teknik med den ligeledes nye og spændende Volvo EX90, men er i højere grad end før skabt som en Polestar fra begyndelsen.
Renault Scenic er femte generation af det franske mærkes MPV, men intet er som det plejer, når nyheden kommer lidt ind i 2024. Scenic er nu en elbil, og der er ikke meget MPV tilbage. Bilen er dog stadig et mere familievenligt alternativ til Megane.
Toyota byder på to nye plugin-hybrider. Prius fås i den nye generation udelukkende som opladningshybrid, og stiller i øvrigt op med helt nyt og mere elegant design. Design-crossoveren C-HR konverterer også til plugin-hybrid, men vil stadig blive tilbudt i en ikke-opladelig udgave.
VW ID.7 er mærkets svar på en Passat i den elektriske æra. Den femdørs ID.7 er klar til efteråret, men mest interessant bliver stationcaren, som følger efter lidt ind i 2024. 700 kilometers rækkevidde har VW stillet køberne i udsigt.
Xpeng G9 er en stor SUV fra det unge kinesiske mærke. Den højt udstyrede elbil med rækkevidder på hhv. 460 og 570 kilometer er unik ved at kunne lade med op til 300 kW – det højeste vi hidtil har set på en personbil i serieproduktion. Hvor hurtigt den i praksis lader fra 10 til 80 procent vil vise sig, når G9 kommer i handlen i sensommeren.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.