Polestar præsenterer bilen uden bagrude

Polestar 4 hedder nyeste model fra det svensk-kinesiske mærke, der ganske enkelt giver sine modeller navn i den rækkefølge de lanceres. Polestar 4 er en SUV-coupé – helt uden bagrude. Ydelsen er over 500 hk og rækkevidden op til 600 km.

Polestar 4 afsløres i Shanghai.
Nyt om biler

På mange moderne elbiler er bagrudeviskeren sparet væk af hensyn til design og aerodynamik. Polestar tager nu et stort skridt videre og sparer hele bagruden væk!

Polestar lancerede idéen på konceptbilen Precept, men nu sendes den bagrudeløse bil ud i virkeligheden med mærkets nyeste produktionsmodel, Polestar 4.

Den radikalt designede SUV-coupé har netop haft verdenspremiere på biludstillingen i Shanghai – usædvanligt præsenteret i et hav af 80.000 røde tulipaner.

Polestar 4 i profil.
Polestar 4 er en SUV-coupé i D-segmentet med en stor akselafstand på 3,00 m, en længde på 4,84 m og en højde på 1,54 m. Volvo XC60 er 13 cm kortere, 12 cm højere og har en 13 cm kortere akselafstand.

Kommer fra Kina i 2024

Det er også i Kina, at elbilen skal fremstilles, og produktionen til hjemmemarkedet begynder til november. Lancering i Europa ventes at ske lidt ind i 2024.

Polestar 4 placerer sig mellem Polestar 2 og 3 med hensyn til størrelse og pris og er dermed i klasse med bl.a. Volvo XC60, men er samtidig kun seks cm kortere end Polestar 3 og har samme akselafstand.

- Med Polestar 4 har vi valgt en fundamental ny tilgang til designet af en SUV-coupé, sagde mærkets administrerende direktør, Thomas Ingenlath, i det røde blomsterhav.

Polestar 4 set bagfra - uden bagrude.
Polestar 4 skiller sig ud. Bilen har ingen bagrude. I stedet sørger et digitalt bakspejl for udsynet bagud. Billedet kommer fra et kamera på taget. Polestar 4 er en femdørs hatchback.  

- I stedet for blot at moderere en eksisterende SUV og give den en skrånende taglinje har vi designet Polestar 4 fra bunden som en ny type SUV-coupé, der hylder komfort og oplevelse for bagsædepassagererne, fortsatte han.

God loftshøjde

Fremgangsmåden skal forhindre at gå på kompromis med loftshøjde og komfort på bagsædet. Det er bl.a. også derfor, der ikke er nogen bagrude.

- For elbiler er aerodynamik vigtigt, og vi valgte at undlade bagruden, da den giver lidt højere luftmodstand. Men først og fremmest gør det bilen mere rummelig, siger designchef Maximilian Missoni til det svenske medie Auto, Motor & Sport.

Kabinen i Polestar 4.
Bagsædepladsen er god, bl.a. takket være den mangeldne bagrude, siger Polestar. Stort glastag, der ikke kan åbnes, er standard.

Uden bagrude: bedre bagsæde, unikt design

- Med et tag, som strækker sig længere bagud, får man et meget bedre bagsæde, og bilen får også sin egen identitet, lidt som en sportslig centermotorbil, tilføjer designchefen.

Trods den fraværende bagrude bliver det nemt at orientere sig bagud. Elektronisk bakspejl, som tilbydes på flere bilmodeller i dag, bliver standard på Polestar 4.

Glastag i hele kabinens længde bliver standard.

Bagpartiet på Polestar 4.
Lygtebåndet, der går hele vejen over bagpartiet som på Polestar 3, men her er det mere enkelt og elegant med dioderne kun ét niveau. 

En eller to motorer, op til 544 hk

Hvor stort eller hvor lille bagagerummet er, siger Polestar ikke noget om. Mærket har heller ikke vist bilen med åben bagklap, hvor man kan se ind i bagagerummet. Heller ikke det forreste bagagerum, frunken, får vi at se eller oplysninger om. 

Polestar 4, som fås med baghjulstræk eller firehjulstræk, er den hurtigste Polestar til dato – hurtigere end den større Polestar 3.

0-100 km/t. nås på ned til 3,8 sekunder, og den maksimale effekt i den kraftigste version er på 544 hk.

Polestar 4 forfra.
Polestar 4 har en atletisk fremtoning med den lave, Porsche-agtige fronthjem. Afhængig af version varierer hjulene fra 20 til 22 tommer med dæk fra enten Pirelli eller Michelin.
 

102 kWh, op til 600 km

Polestar 4 har et batteri på 102 kWh, en anelse mindre end i Polestar 3. Rækkevidden forventes at blive 560-600 km afhængig af motorvariant, men forskellen på én- og tomotores udgaver er beskeden, da den forreste motor kobles fra, når der ikke er brug for den.

Polestar kalder modellen for ’Long Range’, så formentlig kommer der en udgave med mindre batteri.

Opladningen kan ske med op til 200 kW, og alle versioner har desuden indbygget 22 kW-lader som standard. Det gælder også tovejs-ladning (V2L), så man kan trække strøm ud af bilen. Også varmepumpe er standard.

Platformen til Polestar 4.
Polestar 4 baserer sig på Geely-koncernens nye SEA-platform. Batteriet er i Polestar 4 på 102 kWh i Long Range-udgaverne.

Polestar 4

Længde: 4,84 m
Højde: 1,54 m
Akselafstand: 3,00 m
Ydelse: 272/544 hk
Rækkevidde: 560/600 km
Platform: Geely SEA

Helt ny platform

Polestar 4 bliver første Volvo-Polestar på Geely-koncernens nye SEA-platform, der allerede benyttes til enkelte kinesiske modeller. Platformen kan håndtere op til 800 volt, som det nye Geely-mærke Zeekr benytter, men i Polestar 4 benyttes 400 volt.

Også Volvos kommende minibil, formentlig kaldet EX30, vil benytte samme platform, men Volvo'en kommer formentlig lidt efter Polestar'en.

Ved førerpladsen er der udsyn til en mægtig midterskærm på 15,4 tommer, og foran rattet er der som supplement en 10,2 tommer skærm med oplysning om hastighed, batteri og rækkevidde.

Vigtigere for føreren bliver formentlig det standardmæssige headup-display, der opleves som 14,7 tommer.

Førerpladsen i Polestar 4.
Førerpladsen i Polestar 4 er beslægtet med den i Polestar 2 og 3. Kabine fås med skræddersyet, strikket tekstil, der består af 100 pct. genanvendt PET og biobaseret Micro Tech-vinyl. Alternativt kan man få dyrevelfærds-mærket nappa-læder.

Førerovervågning, men ikke lidar

Og da bilen er udviklet i Sverige, har headup-displayet fået en særlig sne-funktion, der ændrer tekstfarven fra hvid til gul.

Polestar 4 fås som ekstraudstyr med et 1.400 watt Harman Kardon-lydsystem med 12 højttalere. I udgaverne med læderindtræk (certificeret dyrevelfærd!) tilføjes yderligere to højttalere i hovedstøtterne.

Bilen har stort set alt i sikkerhedsudstyr. Dog kommer der ikke lidar (lys-radar) som i Polestar 3, men der er 12 kameraer, 1 radar og 12 ultralydssensorer. Et særligt kamera holder øje med førerens øjne og hovedbevægelser for at advare mod træthed eller uopmærksomhed.

Forlygterne på Polestar 4.
Forlygterne på Polestar 4 har samme signatur som Polestar 3 og bilerne har dermed distanceret sig fra Volvo, hvis Thors hammer-forlygter, Polestar har lånet til Polestar 2. 

Over 600.000 kr.

Der er op til ni airbags, men besynderligt er den såkaldte Pilot Assist-pakke, der bl.a. assisterer med vognbaneskift, ekstraudstyr.

Prisen på grisen er næsten klar. Polestar 4 kommer til at koste fra ca. 60.000 euro, hvilket svarer til ca. 560.000 kr. med dansk moms, men uden registreringsafgift.

Dermed ryger prisen pænt over 600.000 kr. i 2024 og endnu højere op fra 2026, hvis afgiften løbende hæves som planlagt.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024