Ser man på bilsalget til private i de første tre måneder af 2023, er beskeden klar: Bilkøberne siger pænt 'nej tak' til dieselbilerne, der ellers tidligere har hittet blandt prisbevidste danskere.
Men selvom dieselbilerne kører langt på literen og har et relativt lavt CO2-udslip i livscyklus-analyser i forhold til benzinbiler, er de bare blevet for dyre at købe.
Blot 320 dieselbiler er leveret til private forbrugere i årets første kvartal. Det er under to procent af et samlet privatbilssalg på 16.920 biler.
Elbilerne fører blandt private
Ud af det samlede bilsalg - inklusive firmabiler og leasing - er dieselandelen heller ikke høj, kun godt fire procent.
Eksplosionen i salget er at finde blandt elbilerne, hvor Teslas markante prisnedsættelser har kickstartet den grønne omstilling blandt private bilkøbere.
Det har skubbet så meget til salget, at der i årets første kvartal sælges flere elbiler end benzinbiler.
Bilsalg til private fordelt på drivmiddel - 1. kvartal 2023
Drivmiddel | Antal | Procent |
---|---|---|
El | 7.783 | 46,0% |
Benzin | 6.504 | 38,4% |
Hybrid | 1.335 | 7,9% |
Plugin-hybrid | 978 | 5,8% |
Diesel | 320 | 1,9% |
Kilde: Bilstatistik.dk
Elbiler falder i pris - dieselbiler bliver dyrere
Tesla har med sin markante prisnedsættelser rystet markedet og nærmest trukket alt salg af nye, dyrere biler til sig.
Og selvom enkelte mærker som Ford og Nissan nu har rullet deres tidligere prisstigninger tilbage, og Skoda tilbyder mere udstyr i Enyaq, er købsinteressen fortsat fokuseret på det amerikanske bilmærke.
- At salget af dieselbiler går så meget tilbage skyldes først og fremmest, at dieselbilerne med de seneste ændringer af registreringsafgiften i december 2020 er blevet ret dyre at købe, lyder analysen fra Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom i FDM.
Også dyrere i løbende afgift
Han understreger også, at det ikke kun er bilernes anskaffelsespris, der er steget.
- Det er også blevet dyrere at eje en dieselbil, da udligningsafgiften i 2021 blev hævet med 21 procent, og ejerafgiften generelt kommer til at stige med 37 procent fra 2021 og til 2026, siger han.
- Samlet set gør begge stigninger det dyrere at eje en dieselbil, siger Ilyas Dogru, der også minder om, at diesel i en lang periode var dyrere at købe end benzin, hvilket er endnu et usikkerhedsmoment i forhold til totaløkonomien.
FDM's beregninger viser, at der samlet set er rigtig mange penge at spare ved at skifte dieselbilen ud med en anden teknologi, og det har de danske bilkøbere fanget.
Derudover har dieselbilen – måske uretfærdigt – fået et dårlig ry som klima- og miljøsynder, blandt andet fordi ældre dieselbiler fra efteråret ikke længere må køre ind i større danske byer med miljøzoner samt flere steder i udlandet.
Se hvor dyre biler danskere køber
Drivmiddel | Gennemsnitspris |
---|---|
Benzinbiler | 246.904 kr. |
Elbiler | 453.235 kr. |
Plugin-hybrid | 461.121 kr. |
Dieselbiler | 467.237 kr. |
Kilde: Danmarks Statistik. Tabellen viser gennemsnitspriserne for biler, danskerne købte i 2022 fordelt på drivmiddel.
Danmarks Statistik har lavet en analyse af bilkøb i 2022 fordelt både på drivmidler og bilstørrelser. Hovedtallene viser, at der ikke længere købes billigere dieselbiler, og gennemsnitsprisen for en dieselbil nu er højst.
Samtidig er der reelt ikke mindre biler med dieselmotor på markedet længere, så i de klasser, hvor dieselbilerne markedsføres, er prisen så høj, at man kan vælge en elbil som alternativ. De er også markant billigere i drift.
Der er mange faktorer, der samlet har gjort, at de danske private bilkøbere har vendt ryggen til dieselbilerne, og det langt hurtigere end forventet. For selvom statistikken her kun dækker over tre måneders indregistrering, er der ikke tegn på, at dieselbilerne skulle få et comeback.
Allerede i 2022 var salget af diesel gået tilbage blandt de private bilkøbere, hvor andelen af dieselbiler blot udgjorde tre procent af salget til private.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.