VW’s el-firmabil trumfer med plads og rækkevidde

Sjette bil i VW’s ID.-familie, ID.7, er en enorm elbil med masser af plads og mange nye tekniske løsninger. Rækkevidden på over 700 km er en af de mange unikke egenskaber, som Motor forventer får en attraktiv pris, når den kommer til Danmark til efteråret.

VW ID.7 kørende.
Nyt om biler

Ved en synkron verdenspremiere i Stockholm, Berlin, Amsterdam, Shanghai og New York har VW præsenteret ID.7, der er en elektrisk hatchback af den helt store kaliber.

Den skal bygges i bl.a. Tyskland og skal sælges over hele verden. Størrelsesmæssigt er den i en klasse over Passat, og som de fleste andre elbiler medfører grundkonstruktionen fremragende plads i kabinen.

Et ganske stort bagagerum og en stor tophængslet bagklap giver desuden god brugsværdi. For dem, der har behov for endnu mere plads, dukker den senere op som en regulær stationcar.

Bagklappen åbner helt oppe fra over bagruden og giver dermed let adgang til det ret store bagagerum på 532 liter.
Bagklappen åbner helt oppe fra over bagruden og giver dermed let adgang til det ret store bagagerum på 532 liter.

Stort batteri giver lang rækkevidde

Med ID.7 tager VW også hul på en ny generation af producentens elbil-teknik.

Det ses f.eks. ved motoren, der trækker på baghjulene. Den er en helt ny konstruktion, yder 286 hk og har et drejningsmoment på mægtige 545 newtonmeter.

Men det er selve konstruktionen, der er mest opsigtsvækkende, for den nye motor udnytter energien meget bedre end hidtil.

Sammen med et batteri på netto 85 kWh giver det en særdeles lang rækkevidde på mindst 700 km og nok nærmere 715 km, når bilen er testet færdig. Et mindre batteri på 77 kWh netto giver en rækkevidde på ikke under 615 km.

Video: Se nærmere på VW ID.7

Er længere end ID. Buzz

ID.7 er en meget stor bil, idet den skal tilgodese kravene til plads i både Europa, USA og Kina. Bilen måler næsten fem meter i længden og har en akselafstand på lige under tre meter.

Det er meget store mål og bilen er således længere end f.eks. ID. Buzz og på størrelse med Mercedes EQE.

VW ID.7 er udformet som en femdørs hatchback med en stor, tophængslet bagklap, der giver fin adgang til bagagerummet på 532 liter. Bilen må trække op til 1.200 kg.

Kabine i VW ID.7 med lys i flere farver
En 15-tommer skærm i midten har fået den nyeste software og kan derfor let styre mange af bilens funktioner. Øverst og nederst er et bånd reserveret til faste knapper, man selv kan konfigurere, og neden under skærmen er der oplyste slidere til styring af lyd og temperatur.

Komfortabel kørsel

Vi har forud for verdenspremieren haft lejlighed til at prøve ID.7, og den efterlod et indtryk af en yderst komfortabel bil. Særligt et meget lavt støjniveau springer i øjnene – eller ørene, kan man sige – men også en meget komfortabel undervogn med justerbare støddæmpere imponerer.

Derudover er bilen let at køre, og den nye elmotor giver bilen en meget overbevisende dynamik. I lighed med de øvrige ID.-modeller kan ID.7 dreje særdeles skarpt, så den kan vende på en femøre. Også den egenskab er med til at gøre bilen nem at håndtere i praksis.

Søren W. Rasmussen ved VW ID:7.
Forud for verdenspremieren på VW ID.7 har Motor haft lejlighed til at køre den første tur i den vigtige, femdørs elbil.

Stor skærm med ny software

Alle udgaver har som standard 15-tommer skærm i midten foruden en meget lille, indbygget skærm lige ved rattet. Derudover er headup-display standard i alle udgaver, og det har skarp grafik og 3D-anvisninger, når navigationsanlægget er aktivt.

Det er software-generation 4.0, der danner grund for betjeningen af både headup-display og skærmene. Det er dermed en helt ny verden, der åbner sig i forhold til 3.5-generationen, der kendes fra de øvrige ID-modeller, og som har været kritiseret en del.

Dels er selve menuerne udformet, så man selv kan vælge ikoner, dels er skærmen lynhurtig til at skifte visninger.

VW ID.7

Elmotor: 286 hk/545 Nm – baghjulstræk

Pro: Batteri (brutto/netto): 82/77 kWh
Rækkevidde: 615 km
Ladeeffekt: 170 kW

Pro S: Batteri (brutto/netto): 91/86 kWh
Rækkevidde: 700 km
Ladeeffekt: 200 kW

Længde: 496 cm
Bredde: 186 cm
Højde: 154 cm
Akselafstand: 297 cm
Bagagerum: 532 liter
Påhængsvægt: 1.200 kg
Platform: MEB
Pris: fra ca. 475.000-500.000 kr. (Motors gæt)

Ny assistent: IDA

En intelligent digital assistent, kaldet IDA, kan hjælpe med betjening af bilen, når man taler til hende. Hun forstår dansk, og styrer bl.a. klimaanlæg, navigation, musik, glastag og forsædernes indbyggede varme, køling og massage.

Glastaget, der bliver ekstraudstyr, er af en helt nye type, hvor man ved tryk på en knap kan gøre glasset mælkehvidt, så solen ikke generer. Endnu et tryk gør glasset gennemsigtigt igen på et splitsekund.

De første danske udgaver af ID.7 kommer til landet til oktober, og derefter vil bilerne blive leveret i højt tempo fra fabrikken i Emden i Nordtyskland.

Der kommer to udstyrsversioner i form af Pro og Pro S. Sidstnævnte vil have det store batteri som standard.

10 dejlige detaljer

  • 15-tommer skærm med ny grafik
  • Headup-display
  • AGR-sæder med varme/køling og massage
  • Bagsædeplads
  • Stor tophængslet bagklap
  • Justerbar affjedring
  • Lille vendediameter
  • Glastag med lysdæmper
  • Støjsvag kørsel
  • Materialer i kabinen

Prisen kan blive attraktiv

VW har ikke offentliggjort priserne, men noget tyder på, at de lander på niveau med bl.a. den nye Hyundai Ioniq 6. Holder det stik, vil et godt gæt være 475.000-500.000 kroner for en Pro og omkring 50.000 kr. mere for den store Pro S.

Set i lyset af at ID.7 størrelsesmæssigt er placeret mellem f.eks. Tesla Model 3 og Model S, er det en ganske interessant prissætning.

Den nye ID.7 kan i så fald køre ind på det danske marked stort set helt uden direkte konkurrenter.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024