VW’s frække fætter får større muskler

Cupra gør klar til at lancere sin anden elbil efter Born. Tavascan er nært beslægtet med VW ID.5, men stikker sit ophav med 340 hk og større skærm. Den spanske bil skal bygges i Kina.

Cupra Tavascan på scenen.
Nyt om biler

Et nyt og tiende medlem af Volkswagens store elbil-familie i Europa er kommet til verden. Det er en krasbørstig el-SUV, der har set dagens lys: Cupra Tavascan.

Tavascan er en SUV-coupé i mellemstørrelse og minder dermed meget om VW ID.5, Audi Q4 Sportback og Skoda Enyaq Coupé. Alle er bygget på Volkswagens MEB-platform til mellemstore elbiler.

Tavascan har været længe undervejs, for elbilen blev vist som koncept allerede på Frankfurt-udstillingen i efteråret 2019. Allerede dengang lød det dog, at Tavascan ville blive en 2024-nyhed.

Cupra Tavascan bagfra på scenen.
Cupra Tavascan blev grundlæggende skabt for fire år siden, men rammer alligevel plet med tidens mode ved at være en SUV-coupé.

Samme teknik som VW ID.4/ID.5 - og dog

Den færdige bil afviger ikke nævneværdigt for udstillingsbilen fra 2019.

Tavascan deler teknik med sine fætre, bl.a. batteriet på 77 kWh (netto), som udmønter sig i en officiel rækkevidde på omkring 550 km.

Når det gælder ydelse, får den spanske model lov til at stikke af fra feltet. Tavascan tilbydes i to kraftfulde versioner: 286 hk og 340 hk, den første med baghjulstræk og den anden med firehjulstræk.

De 340 hk er faktisk mere end konceptbilen fra 2019. Den havde 306 hk, som dengang virkede som temmelig meget for klassen.

Førerpladsen i Cupra Tavascan.
Førerpladsen i Cupra Tavascan har visse lighedstegn med andre biler på MEB-platformen, men er også sin egen. Midterskærmen er helt oppe på 15 tommer.

Skærm på op til 15 tommer

Dermed trumfer det spanske mærke Audi, Skoda og VW i motorydelse og sportslighed. Ingen af dem har mere end 299 hk i den kraftigste udførelse.

Tavascan lover desuden sportslig kørsel takket være flere avancerede funktioner: dynamisk chassis-teknologi, sportsundervogn og progressiv styring.

Også ved førerpladsen er Tavascan et mulehår foran. Den kommer med den en skærmstørrelse på hele 15 tommer. Desuden fås bilen med et lydsystem med 12 højttalere udviklet i samarbejde med mærket Sennheiser.

Førerpladsen i Tavascan.
Førerpladsen i Tavascan har samme lille skærm foran rattet som bl.a. VW ID.5. Midterskærmen er større. Der er ikke oplysninger om headup-display.

Bygges i Kina

Noget usædvanligt har Cupra valgt, at Tavascan skal fremstilles i Kina. Elbilen skal produceres på Volkswagen Groups nye fabriksanlæg i Anhui-provinsen et stykke vest for Shanghai.

Serieproduktionen ventes at begynde i slutningen af 2023, og bilen vil være klar på det danske marked i løbet af 2024.

Cupra Tavascan forfra.
Cupra Tavascan har mærkets karakteristiske front. 

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024