Avanceret Kia har kæmpe ambitioner

Kia tager på alle måder et skridt op med den eldrevne SUV, EV9. Det er reelt den elektriske tidsalders MPV for velbeslåede børnefamilier. Og så kan den blive blandt de allerførste selvkørende biler i Europa.

Kia EV9 forfra med chefdesigneren.
Nyt om biler

Kia EV9 er ikke blot en enorm el-SUV med tre rækker sæder. Den markerer også endnu et bemærkelsesmæssigt skridt fremad for det koreanske mærke.

Kia har længe forsøgt at bevæge sig fra sit udgangspunkt som discount-mærke og senere som storsælger af gode minibiler som Picanto og Rio.

Stigen op ad prestige- og prisstigen har senest nået nye højder med sportsvognen Stinger og den nyeste generation Sorento.

Designchef Karim Habib ved Kia EV9.
Kias designchef Karim Habib præsenterer mærkets nye flagskib, EV9. Designstilen kalder Kia for 'Opposites United' og indebærer bl.a. bløde overflader med skarpe kanter, bl.a. ved hjulkasserne.

I klasse med Tesla Model X

Og med den kommende EV9 lancerer Kia sin hidtil dyreste og mest avancerede bil. Prisen kendes ikke, men når Kia udpeger bl.a. Volvo EX90 og Tesla Model X som konkurrenter, ligner det en fra-pris på pænt over 800.000 kr.

Og selv om prisen bliver i de højere luftlag – især for en Kia – forventer den danske importør at kunne afsætte og levere op mod 100 eksemplarer fra lanceringen omkring oktober til og med december.

De kommende kunder får ikke blot en stor, elektrisk SUV med MPV-egenskaber, de får også en elbil med markant og unikt design samt det allernyeste i teknologi.

Kia EV9 GT-line bagfra.
Kia EV9 er en markant SUV med sin flade taglinje, rene former, futuristiske forlygter og en meget lav vindueskant af en SUV at være. Desuden er frihøjden kun moderat af hensyn til design og luftmodstand.

6 eller 7 sæder

Produktionsudgaven af EV9 ligner i udstrakt grad konceptbilen, som Kia har vist gennem halvandet år. Dermed fremstår den som et frisk pust i den store SUV-klasse.

EV9, som er fem meter lang, fås med enten seks eller syv sæder. Versioner med seks sæder bliver de dyreste, og her bliver der valg mellem to bagsædetyper.

I den ene kan anden række dreje 180 grader, så der skabes en lille lounge for fire. Den må dog kun bruges, når bilen er parkeret, og der er i den opstilling små med benplads til voksne.

Det vendbare bagsæde i Kia EV9.
I en af udgaverne med seks sæder kan anden række vendes 180 grader af hensyn til hyggen ombord - mens bilen er parkeret. Benpladsen er ikke særlig god i denne indretning.

Rigtig god plads

Den anden version har sæder, der drejer 90 grader, så ind- og udstigning bliver lidt lettere. Man kan også sidde og kikke ud over landskabet gennem den åbne dør.

Pladsen ved anden række er rigtig fin, viser Motors første prøvesidning af nyheden, og der er luftdyser i loftet i både anden og tredje række. Også på tredje række kan voksne sidde rimeligt.

Bagagerummet er virkeligt stort – 828 liter med to sæderækker og 333 liter med tre. Det er ret usædvanligt, at der som her er et brugbart bagagerum bag tredje række.

Bagsædet i standardudgaven af Kia EV9.
Anden række i standardudgaven af Kia EV9 består af en traditionel bænk med plads til tre. Pladsen er særdeles god. 

Enorm anhængervægt

Dertil kommer et lille rum foran. Størrelsen afhænger af, om modellen har baghjulstræk eller firehjulstræk.

Påhængsvægten er på helt op til 2.500 kg i den firehjulstrukne udgave.

EV9 baserer sig på samme teknik og platform (blot i længere udgave) som EV6. Det indebærer bl.a. et 800 volt elsystem, hvor batteriet kan lades særdeles hurtigt. I forhold til EV6 er batteristørrelsen vokset en hel del, til 100 kWh.

Førerpladsen i Kia EV9.
EV9 har en førerplads, der minder om EV6’s, men der er også en del forskelle. Der er tre skærme fordelt på et 12,3 tommer førerdisplay, en 5,3 tommer trykskærm i midten til særligt klimaanlæg samt en 12,3 tommer trykskærm længst til højre. Desuden er der skjulte knapper i panelet under skærmene.

Kia EV9

SUV med 6 eller 7 sæder
2- og 4-hjulstræk
204/384 hk
Rækkevidde: 541/497 km
Længde: 5,01 m
Bredde: 1,98 m
Højde: 1,75 m
Akselafstand: 3,10 m
Bagage: 333/828 liter+frunk
Påhængsvægt: op til 2.500 kg
Platform:E-GMP

Rækkevidde: 540 km

Dermed ventes den baghjulstrukne udgave at få en officiel rækkevidde på ca. 540 km.

Lynladning kan i teorien ske med op til 240 kW.

Lige som EV6 kan man trække store strømstyrker ud af bilen, f.eks. til fritidsudstyr eller til at lade en anden elbil. Nyt er muligheden for at sende strømmen til hjemmet (V2H) eller på sigt også til elnettet (V2G).

V2H, der står for vehicle to home, kan f.eks. give mening, hvis man har solceller.

Kia har udviklet systemet, så den særlige tovejs-hjemmelader benytter vekselstrøm. Det gør laderen billigere, end hvis det skulle være jævnstrøm, som ellers er normalt i andre demonstrationsforsøg.

Fronten på Kia EV9.
Der 'sker' visuelt temmelig meget på den nedre del af fronten på GT-Line-udgaven. Den almindelig udgave er mere rolig. Yderst i det øverste, sorte panel sidder de to lidar-sensorer.

Kan klare håndfri kørsel

EV9 er som den første Kia fuldt opkoblet og programmerbar, så et stort antal funktioner kan opdateres – eller tilkøbes senere på abonnement. Det bliver i første omgang fuldautomatisk parkering og ’Smart Key’, hvor en smartphone kan bruges som nøgle.

Den store SUV kan desuden blive en af de allerførste biler, hvor man under særlige forhold kan slippe rattet og lade bilen køre selv.

Det er såkaldt niveau 3-selvkørende, hvor man kan slippe rattet og kikke væk fra vejen i længere perioder. Men man må f.eks. ikke sove. Når bilen kører i niveau 3, har bilen/bilproducenten ansvaret.

Bagagerummet i Kia EV9.
Bagagerummet i Kia EV9 er usædvanligt stort med alle tre sæderækker i brug. 333 liter kan der være.

Nr. to efter Mercedes - men måske bedre

Der findes nu to niveauer af tillad niveau 3-kørsel i Europa. Den ene godkendelsesstandard, som Mercedes-Benz i dag er helt alen om at have, giver mulighed for håndfri kørsel op til 60 km i timen med en anden bil foran og uden vognbaneskift.

Den anden tilladelse går potentielt helt op til 130 km/t. og giver mulighed for vognbaneskift.

Hvilken version, Kia går efter, ønsker mærkets repræsentanter ikke at oplyse til Motor. Det er også uvist, hvornår det bliver muligt og i hvilke lande. Godkendelsen skal indhentes land for land. Men det lader til, at de første lande kan komme kort efter lanceringen i efteråret. Godkendelsesproceduren er i gang, erfarer Motor.

Fronten på standardudgaven af Kia EV9.
Fronten på standardudgaven af Kia EV9 er mere rolig, bl.a. på grund af fraværet af de to lidar-sensorer. EV9 fås med 19, 20 eller 21 tommer hjul.

Godkendelse mangler - kan komme snart

For at EV9 kan blive selvkørende, skal kunden fra begyndelsen bestille bilen i en særlig udgave med en række ekstra sensorer og særlig hardware. Det inkluderer to lidar-enheder, en slags lys-radar, placeret i hvert hjørne af fronten.

Desuden har bilen udvendige mikrofoner, så den kan registrere udrykningskøretøjer. Dem skal bilen kunne forholde sig til, når den er i selvkørende tilstand.

Hvad denne komfortfunktion kommer til at koste er indtil videre helt uvis, lige som selve bilens pris heller ikke er fastsat endnu.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024