Eksotisk sportsvogn gør elektrisk comeback

Renault-gruppens sportsvognsmærke Alpine skifter nu til ren el. Første model er en hamper udgave af den kommende Renault 5. Yderligere to elbiler er på vej. Og måske kommer Alpine i den forbindelse til Danmark.

Alpine A290 Beta på scenen.
Nyt om biler

Alpine er et bilmærke, meget få danskere kender. Og der skal nok være andre, som forveksler det med Alpina – firmaet som udvikler og sælger ekstra sportslige udgaver af BMW-modeller.

Men fra næste år kan Alpine måske blive langt mere nærværende i Danmark. Måske.

Renault, som Alpine hører under, overvejer nemlig, om sportsvognsmærket skal lanceres i Danmark.

Alpine A290 Beta i profil.
Alpine A290 Beta har tydelig lighed med Renault 5. Men kabinen er helt anderledes, og motor og undervogn bliver i en helt anden liga.

Fremtiden er stor og elektrisk - fra 2024

I 2024 kommer en gylden mulighed for at introducere nichemærket over for danskere. Alpine har netop taget hul på sin fuldelektriske fremtid. Den betyder nye fysiske muligheder for livlige præstationer, appel til en nye type kunder og moderat afgift i en del år frem, og så betyder det, at Alpine øger programmet fra én til tre modeller.

Den første ser vi nu som konceptbil. Og selv om det er en lille bil, ser den ud til at blive en ekstrem sportsvogn.

A290 hedder nyheden, som har tilføjet et Beta til navnet (eller ß) for at indikere, at det er en foreløbig udgave.

Alpine A290 Beta bagfra.
Alpine A290 er en lille hatchback på lige godt fire meters længde.

Beslægtet med Renault 5

Det bliver Alpines mindste model til dato – blot en anelse over fire meter i længden. Tekniske oplysninger er det småt med, men det udvendige design har en umiskendelighed lighed med 2024-nyheden fra moderfirmaet, Renault 5.

Alpine fortæller da også, at A290 er bygget på koncernens forhjulstrukne CMF-B EV-platform, som også Renault 4 og 5 samt to elektriske minibiler fra Nissan får glæde af.

Motoren bliver ifølge nogle kilder den 210 hestes motor fra Megane E-Tech.

Førerpladsen i Alpine A290.
Førerpladsen i Alpine A290 er højst særpræget. Føreren sidder i midten med to passagerer skråt bagude. Alpine viste sidste år idéen med centerplaceringen i konceptbilen Alpenglow.

Men selv om basis bliver den samme, gør Alpine meget ud af at gøre sin sportsvogn unik. Bl.a. er rat og pedaler flyttet ind i midten, så føreren sidder midt i bilen med plads til to passagerer, en på hver side, en anelse bagude.

Passagerer er co-piloter

- Føreren bliver forbundet med vejen og fokuserer på køreoplevelsen. Passagererne – her er det co-piloter – kan se føreren i aktion og få en smag af dramaet, lyder beskrivelsen fra Alpine.

Om centersædet overlever til serieproduktion, siger Alpine ikke noget om. Men det virker højst sandsynligt, da mærket gerne vil være noget særligt og har gjort en del ud af konstruktionen til konceptbilen.

Loftpanelet i Alpine A290.
Loftpanelet i Alpine A290 er for viderekomne - eller for professionelle racerkørere. Det er dog begrænset, had der kan være af 'starting procedure' i en elbil.

Tre modeller på vej - formentlig fem

Alpine har større planer end A290. Mindst yderligere to elektriske modeller er under udvikling, formentlig en crossovers og en elektrisk afløser for A110, med planlagt lancering ca. 2025 og 2026.

Ydermere har Alpine sagt, at der omkring 2027 og 2028 kommer to større crossovers/SUV-modeller.

Navneskiltet på Alpine A290 Bravo.
Navneskiltet på Alpine A290 Beta. Den sidste tilføjelse fortæller, at det er en foreløbig udgave og Bravo (eller ß) forsvinder på produktionsmodellen. Bogstavet A står for Alpine, 2-tallet betyder, at det er en bil i B-segmentet. og 90 er navnet på Alpines fremtidige livsstils-modeller.

Alpine under overvejelse i Danmark

Om Alpine kommer til Danmark, afgøres formentlig i løbet af 2024, inden A290 er klar til salg. Den privat-ejede danske importør skal vurdere, om det kan være økonomisk bæredygtigt at lancere det ukendte, franske nichemærke.

Alpine blev skabt i 1955 af franskmanden Jean Rédélé, og efter en længere dvaleperiode lancerede Alpine under Renault-ejerskabet A110-modellen i 2018.

Den lette, enkle centermotorbil var på nippet til at blive kåret til Car of the Year 2019.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024