Fiskers nye elbil bliver vild offroader

Netop som Fisker omsider begynder at levere den nye Ocean-SUV, afsløres en heftig opgraderet terræn-udgave. Rækkevidden på den almindelige udgave er blevet noget højere end oprindelig indikeret, over 700 km. Og sandelig om firmaet ikke også vil tilbyde batteriskifte.

Fisker Ocean Force E bagfra.
Nyt om biler

Det ligner en vild konceptbil, og selv om bilen på billedet muligvis er et computerfoto, er det en hel reel og produktionsklar udgave af Fisker Ocean, vi præsenteres for her.

Ocean Force E hedder den vilde version af den nye el-SUV, som skal udbrede appellen af Ocean og tage kampen op mod traditionelle, benzin- og dieseldrevne terrænbiler.

Fisker siger, at bilen har ægte offroadegenskaber med stor frihøjde og frigang for og bag, bl.a. takket være de 33 tommer store dæk på 20 tommer fælge. Et titanium-skjold i hele bilens længde beskytter undersiden.

Ocean Force E forfra.
Ocean Force E går i produktion sidst i 2023. Det bliver muligt at eftermontere den store designpakke på eksisterende firehjulstrukne Ocean-modeller.

Omkring 550 hk

Desuden har versionen særlige dæmpere og anslået 550 hk. Det svarer til dagens 'tunede' topmodel.

Til kabinen kan tilkøbes en terrænpakke med bl.a. gummimåtter og ekstra greb, lige som der fås en rustik tagbagagebærer.

Den særlige Force E-version er under udvikling hos Fiskers Magic Works I Storbritanninen.

Klar sidst i 2023

Offroad-versionen kan leveres fra sidst i 2023. Bemærkelsesværdigt er, at designpakken, hvad det åbenbart er, senere kan eftermonteres på eksisterende Ocean-modeller med firehjulstræk.

Henrik Fisker ved en dansk Ocean.
Henrik Fisker, den danskfødte grundlægger og administrerende direktør for Fisker Inc., var taget til Fisker Center+ i Taastrup for at udlevere den allerførste Ocean 5. maj.

- Denne bil bliver et bæst. Vi har gjort en ekstraordinær indsats med den her, siger administrerende direktør Henrik Fisker i en pressemeddelelse.

Som uddannet bildesigner star han personligt for designet af mærkets biler, har han tidligere fortalt Motor. 

Allerførste eksemplar til dansk kunde

Præsentationen af offroad-versionen sker samtidig med, at Fisker omsider er begyndt at levere de første biler – et halvt år efter at serieproduktionen begyndte i Østrig i november.

Den allerførste Ocean globalt blev udleveret til en dansker af firmaets grundlægger og administrerende direktør, Henrik Fisker. Det skete i Fiskers eneste danske showroom, der ligger i Taastrup.

Henrik Fisker og den første kunde ved en Ocean.
Første ejer af en Fisker Ocean globalt blev den danske advokat, Jackie Phillip (t.h.). Han var en tidlig investor i Fisker Inc., som er firmaet bag Fisker Ocean.

Kunden er en dansk advokat, der har fulgt Fisker længe og var en af de tidligere investorer i Fisker Inc.

Fisker forventer at levere de første 5.000 af den særlige One-version frem til september.

700 km på en opladning

Leveringerne har ikke kunnet begynde før her i foråret, da bilens typegodkendelse først kom i hus sidst i marts.

Den resulterede til gengæld i en særdeles flot rækkevidde, som ligger væsentlig over den, Fisker oprindelig havde indikeret.

707 km kan den bedste version klare på en opladning. Det gælder Extreme-modellen med det store batteri, baghjulstræk og 20 tommer hjul. Versionen med 22 tommer hjul straffes kun med en helt marginalt dårligere rækkevidde, 701 km.

Batteriskifte-stationen til Fisker Ocean.
Firmaet Ample har udviklet en batteriskifte station til Fisker Ocean. Den særligt tilpassede version kan leveres fra første kvartal 2024, siger de to partnere. Systemet er tiltænkt flådekunder i Europa og Nordamerika.

Ocean kan skifte batteri

Fisker kan dele endnu en bemærkelsesværdig nyhed: Ocean får mulighed for batteriskifte.

Det vil gælde særlige modeller, der fremstilles fra første kvartal 2024. Det udskiftelige batteri er udviklet sammen med virksomheden Ample, der leverer den særlige skifterobot.

Nogle funktioner mangler

Teknikken retter sig mod flådekunder, f.eks. taxiselskaber og andre kørselstjenester, der har stort kørselsbehov og færdes i bestemte områder.

De første biler har problemer med softwaren, skriver flere medier i forbindelse med de første leveriger og mener, det kræver en fysisk tilbagekaldelse.

Det afviser Fisker over for Motor via sit PR-bureau:

- Vi lancerer bilerne med (kun) den grundlæggende ADAS-software (assistentsystemer, red.), noget vi annoncerede sidste år. Den software vil blive opdateret over-the-air i løbet af i år. Det er en af vores grundlæggende tjeneste-principper.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024