Der bliver endnu en elektrisk bil at vælge imellem, hvis man sværger til de ultra-rummelige Berlingo-typer.
Ford præsenterer nu sin Tourneo Courier, som er af samme type som VW Caddy og adskillige næsten ens modeller fra Citroën, Peugeot, Opel og Toyota.
Verdenspremieren fandt sted i København, hvor hovedattraktionen dog var den nye, elektriske Explorer.

Også med benzin og som varevogn
Den er tidligere vist for pressen, men denne gang var det 3.000 Ford-forhandlere fra hele Europa, der over seks uger og med Fords koncerndirektør, Jim Farley, i spidsen skal høre om ’Bring On Tomorrow Live’ i Bella Center, hvor de to nye elbiler er det håndgribelige centrum.
Den nye Tourneo Courier, som også kommer med benzinmotor og som varevogn, betegner Ford som en ’robust og rummelig’. Der er tale om en fempersoners bil, hvor der er forbedret skulderplads og loftshøjde ved bagsædet.

Over 2 kubikmeter bagage
Hvor stort, bagagerummet præcist er, oplyser Ford ikke, men det er givetvis stort nok. Det er 44 procent større end i den hidtidige generation, siger Ford, og når bagsæderne tages helt ud, kan der være 2.450 liter op til loftet.
Et lille rum foran, en frunk, rummer op til 44 liter. Trækvægten for E-Tourneo Courier er 750 kg.

Elmotor med 136 hk - lidt over 300 km pr opladning?
Biler som disse er ikke ligefrem overmotoriseret, og Ford E-Tourneo Courier nøjes da også med 136 hk til den ganske store bil.
Lynladning kan ske med op til 100 kW.
Ford fortæller ikke meget om batteriet, og rækkevidden er endnu ikke officielt fastlagt. Men det ser ud til, at batteriet er på omkring 63 kWh. Det indikerer en officiel rækkevidde på ca. 325 km.

Dagens Peugeot Rifter ligger på 282 km med sit 50 kWh-batteri.
Der går en rum tid, før elbilen kan leveres. Produktionen på Fords fabrik i Rumænien forventes først at gå i gang i anden halvdel af 2024.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.