Fuld fart på ladning: 225 km på 10 minutter

Xpeng løfter sløret for mærkets næste elbil, den mellemstore coupé-SUV G6, som bliver en direkte Tesla Model Y-konkurrent. Der loves meget lang rækkevidde og ekstrem hurtig ladning i kraft af 800 volt.

Xpeng G6 forfra.
Nyt om biler

Nye modeller kommer i stødt tempo fra det unge kinesiske mærke, Xpeng. Samtidig med at mærket lancerer sine to første modeller i Danmark, P7 og G9, er der på Auto Shanghai 2023 verdenspremiere på den næste i rækken.

G6 er en coupé-SUV i den store mellemklasse. Med en længde på 4,75 meter og en akselafstand på 2,89 meter er den på eksakt samme størrelse som Tesla Model Y og en anelse mindre end Polestar 4.

Men den nye Xpeng ser ud til at slå de to konkurrenter ret sikkert, når det gælder de elektriske egenskaber.

Xpeng G6 i profil.
Xpeng G6 følger tidens mode ved at være en coupé-SUV. Bilen er særdeles strømlinet.

G6 er baseret på en helt ny platform med 800-volt teknik og et pænt stort batteri. Den officielle rækkevidde efter kinesisk norm angives til 775 km med det største batteri. Efter den europæiske målemetode, WLTP, ligner det 550-600 km.

Lader med 350 kW

Lynladning kan ske med helt op til 350 kW, i hvert fald i Kina, og det får Xpeng til at sige, at G6 kan lade til 300 km på blot 10 minutter. Korrigeret til europæisk norm bliver det ca. 225 km på de 10 minutter.

Xpeng G6's bagspoiler.
Xpeng G6 ser ud til at være særdeles aerodynamisk, og den eljusterbare spolier bidrager til det. 

Motorudvalget består (i Kina) af en baghjulstrukket med 292 hk og en firehjulstrukket med 460 hk. To batteristørrelse tilbydes: 66 og 88 kWh.

Xpeng har i forvejen sin topmodel, G9, som også klarer 350 kW’s ladning, men den bil er baseret på en ældre platform.

Avanceret ny platform

G6 benytter en ny byggesten, som Xpeng kalder SEPA 2.0. Den er modulopbygget og ifølge mærket væsentlig billigere at fremstille end tidligere platforme.

Den kan tilpasses til biler med akselafstande fra 1,80 m helt op til 3,20 m. Med andre ord: alt fra en mikrobil til en særdeles stor SUV, minibus eller limousine.

Kabinen i Xpeng G6.
Kabinen i Xpeng G6 ser ud til at holde den høje kvalitet, som den store G9 har fået. Forsæderne kan lægges helt ned i sovestilling - måske til et powernap under en ladepause.

Med den nye platform tager Xpeng også en ny produktionsmetode i brug, kaldet gigacasting. Det er en teknik, som Tesla har været først med, men som nu også Geely foruden Xpeng er gået i gang med.

Den særlige metode til at håndtere store aluminiums-komponenter kan sænke produktionsomkostningerne og gøre karrosseri og chassis lettere. Ifølge Xpeng sparer det næsten 20 procent i vægt på G6.

Førerpladsen i Xpeng G6.
Førerpladsen i Xpeng G6 har klar lighed med den store SUV, G9. Designet er rent og enkelt.

Xpeng har nu fem modeller

Den nye coupé-SUV bliver Xpengs femte model, idet to, G3 og P5, ikke sælges i Danmark.

Både G3 (en lille SUV) og P5 (en mellemstørrelse SUV) virker gammeldags, men nye generationer kommer formentlig i 2024-2025, baseret på den helt nye platform. 

G6, som hidtil har været omtalt som G7, kommer formentlig til Danmark i første halvår af 2024.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024