Hyundais små biler får stort løft
Nyt om trafik og biler
19. maj 2023

Foto: Hyundai
Mikrobilen i10 og minibilen i20 får et særdeles synligt facelift senere på året. Desuden får begge forbedret sikkerhedsudstyr og opgraderet førerplads. Ny motor med 48 volt hybridteknik kommer ikke til Danmark.
Hyundai har et travlt år med opdateringer af mange af sine modeller. Først for står i10 og i20, og Hyundai viser billeder af begge og slipper også de tekniske oplysninger fri.
Der er tale om ganske store facelifts af begge modeller.
Mikrobilen i10 har fået en klart opfrisket front, som er ret forskellig på den almindelige version og den sportsligt udseende N-Line.

Hyundai i10 har fået helt ny grill, der får bilen til at skille sig klart ud fra den nuværende model. Her ses den almindelige udgave: en N-line-version har sin egen næse.
I kabinen er der nu standardmæssigt en 4,2 tommer skærm i instrumenthuset og over the air-opdatering af kortet i udgaver med navigation. Desuden er der mulighed for indklapbare spejle og stemningsbelysning.
Bedre sikkerhedsudstyr i i10
Sikkerhedsudstyret fået flere markante forbedringer. Som standard kan nødbremsen nu også genkende cykler, der er kommet aktiv vognbaneassistent samt påmindelse om, om man har glemt noget eller nogen på bagsædet.
Motorprogrammet er uændret med valg mellem 1.0 med 67 hk og (til N-line) 1.0 turbo med 100 hk.

Førerpladsen i Hyundai i10 er opdateret med 4,2 tommer førerinstrument som standard. Her er det topversionen med to gange 10,25 tommer skærme.
i10, der indtil videre i 2023 er den langt bedst sælgende mikrobil, vandt i december 2022 (sammen med Toyota Aygo X) Motors gruppetest af fem mikrobiler.
Hyundai i10 er klar på et ukendt tidspunkt i andet halvår.
Markant nyt design til i20
På den større i20 er den visuelle fornyelse endnu større for og bag.

Fornyelsen af fronten på Hyundai i20 er mere markant end hos i10.
Fronten er opgraderet med en ny, markant grill og ny kofanger, mens bagpartiet skiller sig ud med Z-formede LED-lygter.
Tre nye farver tilbydes i forbindelse med faceliftet: Lucid Lime Metallic (farven på bilen vist her), Lumen Grey Pearl og Meta Blue Pearl. De fem nuværende farver fortsætter.
Der er også kommet en ny interiør-farvepakke, Lucid Lime, hvor sæderne får et nyt mønster kombineret med limefarvede syninger.

I Hyundai i20 er de indvendige fornyelser ret minimale. En af dem er muligheden for en ny farvepakke med bl.a. limefarvede syninger.
Forbedringer i kabinen
Førerpladsen har fået 4,2 tommer førerinstrument som standard, nødkaldsystemet eCall benytter nu 4G, og i udgaver med navigation kan kortet opdateres over the air. 10,25 tommer skærm kan som hidtil tilvælges både i midterkonsollen og i instrumenthuset.
Desuden er de gammeldags pærer i kabinen erstattet af LED-belysning, og som tilvalg kan den nye interiørbelysning indstilles i flere farver. Bose-musikanlæg er et andet tilvalg.
i20 er pænt kørende med sikkerhedsudstyr i den nuværende udgave, men der sker tilsyneladende ingen yderligere forbedringer ved faceliftet.

Den fornyede Hyundai i20 bliver nem at kende i trafikken med sit nye lygtebånd.
Kendte motorer - nej tak til 48 volt hybrid
Den danske importør forventer, at den fornyede i20 facelift tilbydes med begge de nuværende motorer: 1.2 med 84 hk og 1.0 turbo med 100 hk. Den kraftige motor fås med valg mellem sekstrins manuelt gear og syvtrins DCT-gear.
Dermed ser det ikke ud til, at danske kunder får glæde af et nyt 48 volt hybridsystem og ej heller af en 120 hestes version af turbomotoren.
Den fornyede i20 er efter planen i Danmark sidst på året.
Også mellemklassebilen i30 får et facelift i år - bilerne er formentlig i Danmark til efteråret. Sidst på året får også SUV'en Tucson en overhaling.