Det er en bil, der er til at få øje på i bakspejlet. Mens Lexus er ved at skrue ned for sin dramatiske grill i de nyeste modeller, får den fuld effekt på den nye LM.
Med verdenspremiere i Kina – et uhyre vigtigt marked for bilen – præsenterer Lexus anden generation af den 5,13 meter lange ultra-luksus-MPV. Og i modsætning til tidligere skal den nye LM-generation også sælges i Europa.
Den danske Lexus-importør forventer at kunne lancere bilen sidst i 2023.

7 sæder – eller 4 ekstra gode
LM, der står for Luxury Mover, fås med enten syv sæder, 2-3-2 som det kendes fra mange MPV-modeller, eller i en helt særlig firepersoners. Den sidste svarer lidt til en ny version af Volvo EX90, hvor der også kun er to bagsæder.
I udgaven med fire sæder kan bagsæderne lægges helt vandret som på business class i et fly. Der er skillevæg mellem for- og bagkabinen.
Hedder sidder en 48 tommer widescreen-skærm og en dæmpbar glasrude, der kan lukke helt af uden at lukke dagslyset ude. Samme funktion har sideruder og bagrude. Den store skærm kan deles med separat billede til venstre og højre.

Måler kropstemperaturen
Klimaanlægget med det fine navn Lexus Climate Concierge bruger infrarød overvågning af passagerernes kropstemperatur, så enten varme eller køling kan dirigeres hen til, hvor det er nødvendigt for præcist at imødekomme den ønskede personlige klimaindstilling.
Som sædvanligt hos Lexus er der gjort ekstra meget ud af at sikre støjsvag kabine, og her er Lexus gået så langt som at benytte aktive lyddæmpning, hvor bilens ’Active Noise Control’ sender lydbølger i omvendt fase gennem en højttaler – som det kendes fra bedre hovedtelefoner.

Lexus LM drives af hybridmotor
LM drives af en 2,5 liters hybridmotor med 250 hk, og firehjulstræk er standard. LM er bygget på Toyotas GA-K-platform, som også benyttes til den nye Lexus RX. Derfor skal Lexus LM ikke ses som en ombygget varevogn, men som en dedikeret personbil, pointerer Lexus.
Der er ikke mange luksuriøse, store MPV-modeller. Den nye luksus-Lexus er omtrent i samme klasse som bl.a. den elektriske Maxus Mifa9, og den kommende, forlængede VW ID. Buzz – også en elbil. Desuden findes de klassiske VIP-transportere som VW Caravelle og Mercedes-Benz Vito.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.