Røde Fane smælder med flaget: mange nye elbiler

Det kinesiske bilmærke Hongqi har netop haft sin danmarksdebut med kæmpebilen E-HS9 til en mio. kroner. Men mange flere og billigere modeller er på vej. Og deres design bliver helt anderledes.

Hongqis nyeste konceptbil.
Nyt om biler

Det er et blikfang af format, kinesiske Hongqi har sendt på gaden i Danmark.

E-HS9 er en gigantisk elbil ikke bare på størrelse med en Rolls-Royce, men også i samme stil som det britiske nobelmærke.

Med sin bombastiske grill kalder den på opmærksomhed, og på sociale medier deler holdningerne til designet sig hurtigt. Mange er hurtige til at dømme E-HS9 for ’grim’ eller ’ikke køn’.

Hongqi E-HS9 i Danmark.
Hongqi E-HS9 har netop haft danmarkspremiere. Mærket har mange flere modeller på vej - alle bliver mindre og får design, som i mindre grad deler vandene.

Men ud over at danske bilkøbere ikke har været en målgruppe, da bilen blev udviklet, er den faktisk ikke et billigt Rolls-Royce-plagiat. Det er den tidligere Rolls-Royce-designer Giles Taylor, som har formgivet den 5,20 meter lange limousine.

Masser af nyheder til Danmark

Hongqi, der betyder røde fane, har meget større planer for Europa og Danmark. Og det skal ske med en stime af mindre modeller, som designmæssigt lægger sig mere op ad moderne bildesign.

Konceptbilen E001 Sedan.
Konceptbilen E001 Sedan har lige haft premiere på Auto Shanghai 2023. Bilen kommer til Danmark i første halvdel af 2024 som E-H5.

Det første indblik i den ambitiøse fremtid har Hongqi netop givet på den hjemlige biludstilling, Auto Shanghai 2023.

Her debuterer to konceptmodeller, som hører hjemme i den store mellemklasse. Der er tale om en sedan, E001 Sedan, omtrent på størrelse med VW ID.7 og en SUV-version kaldet E202 SUV, nok på størrelse med Audi Q8 E-tron.

Førerpladsen i Hongqi E-H5.
Førerpladsen i den kommende Hongqi E-H5. Hongqis modeller lægger vægt på luksus.

Ny elbil-platform med 800 volt

Begge kommer til Danmark i første halvdel af 2024, formentlig som E-H5 og E-HS5.

De er helt moderne og baseret på en ny elbil-platform kaldet FME, som benytter 800 volt. Batterierne er af en ny generation med den såkaldt cell to pack-teknologi, hvor man springer modulerne over, så der spares vægt og plads, og køle-varme-systemet bedre kan skåne batteriet.

Konceptbilen Hongqi E202 SUV.
Konceptbilen Hongqi E202 SUV bliver til E-HS7, når den kommer til Danmark i første halvdel af 2024. Rækkevidden kan blive op til ca. 700 km. .

Lynladning kan ske med op til 350 kW, og 10-80 procent opladning menes at komme helt ned på 10 minutter. Rækkevidden ventes at blive op til 700-800 km.

Yderligere fire elbiler kort efter

Planen fra Hongqi omfatter desuden E-H7, som er en stor sedan mellem E-H5 og E-HS9, en femdørs hatchback E-H3 omtrent som VW ID.3, en mellemstørrelse SUV kaldet E-HS3 (pendant til VW ID.4) og endelig en lille SUV i klasse med Jeep Avenger. Hongqi E202SUV i profil.

Disse fire elbiler ventes til Europa fra slutningen af 2024 og frem til 2025/2026.

 

Hongqi har i Danmark samme importør som alle Stellantis-mærkerne (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat m.m.fl.) og forhandles gennem knap en snes Peugeot-forhandlere.

Hongqi L5.
Hongqis rødder er de store partiboss-limousiner (deraf navnet Hongqi, røde fane), og de findes skam stadig. På Shanghai-udstillingen viser Hongqi en faceliftet udgave af den VIRKELIG store L5. 

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024