Stor nyhed fra BMW kan køre på alt

BMW er klar med en helt ny 5-serie, der kommer i to interessante el-udgaver kaldet i5, men samtidig tilbydes med benzin- og dieselmotorer og som plugin-hybrid. Den store business-sedan er blevet endnu større og passerer fem meter i længden. Største rækkevidde på el er næsten 600 km.

BMW 5-serie bagfra og forfra
Nyt om biler

Det er en usædvanlig alsidig og kompetent luksus-sedan, BMW begynder at sende ud til kunder i oktober – syv år efter lanceringen af den nuværende model.

Ottende generation af 5-serien kommer i Europa med valg mellem syv motorer (yderligere tre i Nordamerika), som omfatter både benzin og diesel med 48 volt-teknik, som plugin-hybrid og - for første gang - som ren elbil, tilmed i to udgaver.

Dermed forfølger BMW – lidt endnu – sin strategi om at bygge sine biler på en alsidig platform, der kan bære både forbrændingsmotorer, rene elversioner og en kombination i form af plugin-hybrider.

BMW 5-serie forfra i form af i5.
Den nye 5-serie har en nyfortolkning af de dobbelte forlygter med nu nærmest lodret placerede LED-elementer. De fungerer som blinklys og kørelys i dagtimerne.

Konkurrenter fra Mercedes, VW, Audi - ikke Tesla

BMW 5-versioner

i5 eDrive 40
i5 M60 xDrive
530e
550e xDrive
520i
520d
520d xDrive

Den nye 5-serie skal bl.a. dyste mod Mercedes-Benz nye E-klasse og den tilsvarende elbil, EQE. Audi er lidt efter og vælger tostrenget strategi: Den nuværende A6 får senere i år et facelift og omdøbes til A7, mens en fuldelektrisk A6 E-tron på en helt ny platform tidligst kommer i 2024.

VW’s ID.7 bliver også en ret direkte konkurrent, mens Tesla ikke har noget direkte at byde på, da Model 3 er mindre og Model S er større.

De elektriske versioner hedder tro mod de nyere BMW-tradition i5. Begge udgaver har samme elteknik i form af femte generation af BMW eDrive-teknologi og et batteri på 81 kWh (brugbar energi).

BMW i5 kommer fra begyndelsen i to versioner.
BMW i5 kommer fra begyndelsen i to versioner. Det er eDrive 40 til venstre og M60 xDrive til højre. Batteriet i de to er det samme med en nettokapacitet på 81 kWh.

Stor trækvægt

eDrive 40 hedder grundversionen, som har baghjulstræk og 340 hk. 0-100 km/t. klares på 6,0 sekunder. Rækkevidden er op til 582 km, og påhængsvægten er 1.500 kg.

Den elektriske topmodel har betegnelsen M60 xDrive og lever fuldt op til M-betegnelsen. Via sine to motorer er ydelsen 601 hk og momentet hele 820 Nm, og det resulterer i en 0-100-tid på 3,8 sekunder. Dynamisk undervogn er standard.

Rækkevidden er her op til 516 km, mens den maksimale påhængsvægt er helt oppe på 2.000 kg.

BMW i5 bagfra.
BMW i5 i grundudgaven har 340 hk og en rækkevidde på op til 582 km. Bilen i ottende generation er vokset noget på alle leder. Længden øget ti cm til 5,06 m, mens akselafstanden vokser to cm til 3,00 m. Ladeporten sidder i højre bagskærm.

Plug & Charge på smart måde

Begge versioner kan lynlade med op til 205 kW, så en opladning fra 10 til 80 procent varer cirka 30 minutter. Den indbyggede lader kan være på op til 22 kW.

i5 bliver første BMW-modeller med den fuldautomatiske ladebetaling, Plug & Charge. Som den formentlig første elbil kan bilisten vælge mellem flere betalingsaftaler gennem Plug & Charge. Multi Contract Option kalder BMW funktionen, hvor kunden kan gemme op til fem Plug & Charge-aftaler.

Priserne på de to eludgaver er klar: 626.000 kr. for eDrive 40 og 1.080.000 kr. for M60 Xdrive.

Fronten på BMW i5 M60 xDrive.
Fronten på BMW i5 M60 xDrive afviger markant fra de øvrige versioners.

Også diesel - og fra begyndelsen

BMW 5-serie

Længde: 5,06 m (+10 cm)
Bredde: 1,90 m (+3 cm)
Højde: 1,52 m (+4 cm)
Akselafstand: 3,00 m (2 cm)
Bagage: 490 liter
Intern betegnelse: G60
Platform: CLAR

Samtidig med eludgaverne lanceres til oktober en dieseludgave, 520d, med valg mellem baghjulstræk og firehjulstræk. Ydelsen er 197 hk, og bilens 48 volt mildhybrid-teknik hjælp med til at give bilen en officiel brændstoføkonomi på op til 19,6 km/l.

Til foråret 2024 kommer plugin-hybriden i form af både 530e, 530e xDrive og 550e xDrive. Til næste efterår følger stationcaren, som formentlig får alle eller næsten alle motorer.

Den nye 5-serie er vokset noget på alle leder. Bl.a. er længden øget ti cm til 5,06 m, mens akselafstanden vokser to cm til 3,00 m.

Bagagepladsen er på det jævne: 490 liter.

Førerpladsen i BMW 5-serie.
Den nye 5-serie har fået mærkets 'Curved Display' og det nye infotainmentsystem i version 8,5. Rattet er nydesignet med en flad, nederste del. 'Interaction Bar' med baggrundsbelysning og krystalstruktur fås som ekstraudstyr og strækker sig over hele instrumentpanelet og har berøringsfølsomme knapper.

Mere digital, meget færre knapper

I kabinen er der ryddet kraftigt op i antal fysiske knapper, men der er dog nogen tilbage. I det hele taget har bilen fået en gevaldig, digital opgradering. Den synlige del udgøres af

En 12,3 tommer førerinstrument og en 14,9 tommer midterskærm, begge i høj opløsning.

For at sikre god forbindelse til omverdenen er to 5G-antenner standard og yderligere to kan tilvælges. I nogle lande kan bilen automatisk betale for parkering.

Spil-streaming på midterskærmen.
Blandt gimmicks i den nye 5-serie er mulighed for videostreaming på kontrolskærmen og 'In-car gaming'. Her kan fører og passagerer spille sammen, f.eks. mens de venter på, at bilen bliver opladet.

Ekstraudstyr på digitalt abonnement

Standard er en automatisk parkeringsassistent, og den kan opgraderes, så parkeringen kan ske, mens føreren står uden for bilen – op til 200 meter væk.

Et stort antal funktioner kan løbende opgraderes trådløst, og kunderne kan desuden teste udvalgte ekstraudstyrs-funktioner gratis i en periode og derefter eventuelt bestille dem for en bestemt periode.

BMW 5-serie plugin-hybrid.
5-serien kommer i 2024 som plugin-hybrid i to udgaver. Der er ikke tekniske oplysninger.

Kunststof eller læder

Sportssæder er standard, og ’komfortsæder’ kan tilvælges. Betrækket er for første gang i en BMW fuldt syntetisk – af BMW kaldet vegansk. Det er dog muligt at tilvælge Merino-læderbetræk i flere, tofarvede udgaver.

Den nye 5-serie, internt kaldet G60 i sedanudgaven, bliver i lighed med tidligere generationer fremstillet på BMW’s fabrik i Dingolfing, Sydtyskland. Samme sted produceres også de egenudviklede elmotorer, ligesom højspændingsbatteriet samles her.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve