Leveringen af nye biler fortsætter med at stige. I maj fik godt 14.000 nye personbiler plader på, og det er en lille stigning på fire procent fra maj sidste år.
I 2023 er væksten indtil videre på knap 13 procent i forhold til samme periode 2022.
Elbiler bliver langsomt mere og mere dominerende. I løbet af maj blev der indregistreret 4.446 nye elbiler, hvilket er en fordobling i forhold til samme måned sidste år, viser nye tal fra De Danske Bilimportører.
Næsten 32 procent af de nye biler i maj var rent elektriske. Plugin-hybriderne har ligget nogenlunde stabilt i år, og udgør nu 11 procent af nysalget. Benzinbilerne har stadig den største andel med 47 procent, mens diesel tegner sig for 10 procent.
FDM: grænser for grøn vækst
Elbiler udgør nu fem procent af den danske bilflåde.
Men der er grænser for væksten på mellemlang sigt, mener FDM.
- At Hyundai i10 er tredje mest solgte model i maj viser, at der er stadig mange, som køber billige benzinbiler. Her er elbilerne ikke et alternativ endnu, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.
- Derfor er vores analyse, at indtil billige elbiler kommer i større omfang, vil elbilerne højest udgøre 40-50 procent af bilsalget, tilføjer Ilyas Dogru.
Dertil kommer, at en større afgiftsstigning på elbiler lurer fra 2026, og der er fortsat usikkerhed om opladning, f.eks. ved boligforeninger.
Tesla Model Y atter til tops
I maj var det atter Tesla Model Y, som blev det klart mest solgte bil. Sedanudgaven, Model 3, er for en gangs skyld oppe i top-10 efter de markant prisfald, som både Model Y og 3 fik i begyndelsen af året.
Det er også en elbil, der ligger nummer to i maj, når salget af de ens VW ID.4 og ID.5 lægges sammen.
Den bedst sælgende plugin-hybrid er stadig Ford Kuga.
Audi havde en god måned med hele fire modeller på top-20, ligesom Hyundai og Toyota kan mønstre tre modeller – inklusive nu også Toyotas elbil, BZ4X.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.