Trængslen i det danske billandskab bliver snart endnu mere intens. Et helt nyfødt, elektrisk bilmærke med rødder i Kina, men med et solidt svensk islæt vil gøre sin entre i Danmark i løbet af 2024.
Zeekr hedder mærket, som vil forsøge at charmere sig ind hos europæiske bilkøbere med markant design, høj ydelse, lang rækkevidde og et højt niveau af oplevet kvalitet.
Det unge bilmærke, der blev grundlagt for blot lidt over to år siden, kommer med en høj grad af selvtillid og vil blande sig i den halvhøje ende af bilhierarkiet.
Holder til tæt på København
Selvtilliden virker velbegrundet bedømt efter Motors første møde med Zeekr: den europæiske ledelse, mange af mærkets eksperter - hvoraf en del taler svensk – besøg i Zeekrs designcenter og tekniske udviklingscenter og en inspektion af de to første biler.
Mødet fandt ikke sted i Kina, men 250 km fra København, i vestsvenske Gøteborg, hvor Zeekr har omkring 1.000 ansatte i tech-bydelen Lindholmen.
Der er god grund til placeringen: Zeekr indgår i den ekspansive, private bilkoncern Geely, som blandt mange andre ejer Volvo Cars, Polestar og Lynk & Co. Disse nu fire mærker ligger tæt på hinanden i den nordlige del af Gøteborg og deler visse udviklingsfaciliteter.
Udvikling og design i Gøteborg
Det administrative hovedkontor flytter snart til Amsterdam, men i Gøteborg er fortsat et designcenter med 550 medarbejdere ligeligt delt mellem Zeekr og Lynk & Co, samt 800 ingeniører i et særdeles avanceret teknisk udviklingscenter.
Det blev grundlagt for ti år siden som Geely-virksomheden CEVT (China Euro Vehicle Technology) og nu en del af Zeekr Technology Center.
Flere af bilerne udvikles i Gøteborg, men i samarbejde med Geelys udviklingscentre i Kina, der har stået for den grundlæggende udvikling af platformen til alle Zeekrs biler. Det tekniske basis hedder SEA og skal også benyttes til en del andre modeller i koncernen, så forskellige som Volvo EX30 og Polestar 4.
Bygges i Kina
Et mærkeligt navn
Zeekr kan synes knoklet at udtale. Mærket selv siger det som det engelske ord ’seaker’ – altså den søgende. Navnet kommer fra ’Ze’ for zero emissions (nulemission), Det andet ’e’ står for efficiency (effektivitet), mens ’kr’ er den kemiske betegnelse for grundstoffet og ædelgassen krypton.
Det visuelle design af alle Zeekr-modeller foregår i Gøteborg, mens produktionen sker på en Geely-fabrik i Chengdu, Kina.
Den europæiske direktør for Zeekr er græker og har været europæisk Lexus-direktør i mere end ti år, mens designchefen har 37 års erfaring fra bl.a. Volkswagen-gruppens mærker, herunder Audi og senest Bentley. Samlet beskæftiger Zeekr 33 nationaliteter i Gøteborg.
Dyrere end Volvo
Zeekr beskriver sig selv som ’Modern Luxury’, men erkender, at det er blevet et forslidt udtryk i bilbranchen. ’Premium performance’ kunne man sige, da bilerne ikke kun har høj standard i materialer, samlinger og udstyr, men også vil friste sine kunder med rå mængder af hestekræfter.
I et hierarki over snesevis af bilmærker, som Motor har set, placerer Zeekr sig selv på niveau med DS, Cadillac, VW og Mini og lige under bl.a. Volvo og Lexus. Ikke desto mindre ser det ud til, at Zeekr bliver dyrere end Volvo.
Her er Zeekrs to første biler
Zeekr har to biler i første bølge.
Den allerførste hedder 001 og er en fem meter lang femdørs, der kunne kaldes en shooting brake. Der bliver valg mellem 272 og 544 hk med enten baghjulstræk eller firehjulstræk. Rækkevidden er på op til 620 km. Billigste version vil formentlig koste ca. 500.000 kr.
Model nr. to hedder sjovt nok ikke 002, men blot X. Det er en kompakt SUV en anelse større end søsterbilen Volvo EX30 og på størrelse med Smart #1.
Her får man fornøjelsen af enten 272 eller 428 hk, og den lille SUV kan ifølge normen køre ca. 440 km på en opladning i den baghjulstrukne og en smule mindre i den firehjulstrukne. En dansk pris vil anslået begynde omkring 365.000 kr.
MPV og robottaxi
Zeekr har også lanceret en stor MPV, 009, men den holder sig formentlig til Kina.
Desuden er der Vision M, som er en udviklingsprojekt sammen med amerikanske Waymo, der bruger Zeekr-køretøjet som basis for en ny flåde af førerløse biler, såkaldte robottaxies.
Zeekr deler sine biler ind i tre linjer
Z-line er for de mere modne og velbeslåede kunder. 001 og 009 hører til her.
C-line henvender sig til yngre par og familier med små børn. X-modellen hører til her.
M-line er reserveret til de digitalt orienterede modeller, som f.eks. den førerløse M Vision.
Zeekr kommer til Danmark i 2024
Ankomsten til Danmark er ikke endelig afgjort, men det bliver i 2024. Der er allerede to danskere ansat i Gøteborg, hvoraf den ene formentlig skal stå for den danske opbygning og lancering.
Kunderne skal som hos en del andre nye mærker købe bilen online, men kan også få hjælp i en eller flere butikker, hvor der også vil være mulighed for prøvekørsel, service og udlevering af bilen.
Service vil blive suppleret med rullende værkstedsvogne samt et net af uafhængige værksteder. Det er ikke tanken at samarbejde med Volvo.
Fem års garanti
Zeekr vil give fem års generel garanti (maks. 100.000 km), som forlænges med op til yderligere fem år, hvis man følger mærkets serviceforskrifter. På batteriet er der de mere normale otte år/200.000 km.
Når Zeekr er landet i Danmark, vil der her i lander være ni kinesiske mærker: Zeekr, Nio, Xpeng, JAC, Maxus, Aiways, MG, BYD og Hongqi. Skulle man tælle Polestar og endog Volvo med, er tallet 11. Og flere er helt sikkert på vej.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.