Porsche går amok i ladefart med Mission X

900 volt skal sætte endnu mere fart på lynladningen. Det er et af budskaberne med den ekstreme sportsvogn Porsche Mission X, som markerer mærkets 75-års jubilæum og formentlig bliver til virkelighed en gang. Men én ting fra konceptbilen kommer med sikkerhed snart i produktion.

Porsche Mission X med topchef.
Nyt om biler

Porsche vil være hurtigst. Både på racerbanen og ved ladestanderen. Det er missionen med en opsigtsvækkende konceptbil, som Porsche bruger til at fejre sig selv ved mærkets 75-års jubilæum.

Men der er også mange andre interessant idéer i konceptbilen, som ser ud til at have gode chancer for at gå i produktion om fire-fem år – selv om Porsche ikke bekræfter noget.

Mission X minder på den måde om Carrera GT, som Porsche viste som koncept i 2000 og gik i produktion i 2004. 1.270 eksemplarer af den ekstremt dyre bil blev bygget frem til 2006.

Porsche Mission x forfra.
Porsche Mission X har elementer fra Porsches Le Mans-biler, særligt de rektangulære lygter.

Formentlig 1.500 hk

Lige som Carrera GT var avanceret for sin tid, flytter Mission X også grænser. Elbilens ydelse er ukendt, men ligger formentlig omkring de 1.500 hk, da Porsche taler om, at én hest kun skal slæbe ét kg.

Men også opladningen vil blive ekstrem hurtig, hvis bilen går i produktion i dens nuværende form. 900 volt strømsystem er kun et nøk over de 800 volt, som Porsche var pionerer med, da Taycan (oprindelig kaldet Mission E) kom i 2019. 270 kW i topydelse kan Taycan lade med.

Porsche Mission X i profil.
Porsche Mission X saksedøre som en del andre supersportsvogne. Hjulene er 21 tommer for og 22 tommer bag.

Ekstrem ladning

Porsche siger, at Mission X kan lade dobbelt så hurtigt som Taycan, men hvordan det skal forstås i praksis, står hen i det uvisse.

Dagens DC-ladere kan normalt kun gå op til 350 kW, men CCS-standarden giver mulighed for 500 kW.

Mission X ville ikke være en ægte Porsche-vision, hvis den ikke havde potentiale til at blive ekstrem hurtigt. Ikke i den trivielle 0-100 km/t.-disciplin, men på racerbanen. Hvis bilen går i serieproduktion, skal den være den hurtigste gadebil på Nürburgrings Nordschleife.

Førerpladsen i Mission X
Mission X er en topersoners bil. I konceptbilen er farven på førerens og passagerens sæder forskellige. Foran passageren er der en holder til et stopurs-modul - vigtigt ved banekørsel eller rally.

Lav: 1,20 m i højden

Porsche Mission X er en slags centermotorbil. Motorerne sidder ved for- og bagaksel, da det nu er en elbil, men det tunge batteri er placeret midt i bilen, på langs lige bag sæderne.

Der er tale om en ret kompakt bil. Længden er blot 4,50 meter og højden er klemt helt ned på 1,20 meter. Akselafstanden på 2,73 meter svarer til den på Carrera GT og 918 Spyder, men er noget kortere end på Taycan.

Porsches 75-års jubilæum.
Porsche markerede sit 75-års jubilæum 8. juni 2023. Det foregik på Porscheplatz i Zuffenhausen med et bredt udvalg af klassiske Porsche-modeller.

Bilens design blander motorsport-DNA (Le Mans) med en mere klassisk Porsche-stil for gadebiler.

Porsche er ikke særlig konkret om konceptbilens eventuelle fremtid, men topchef Oliver Blume sagde ved præsentationen:

Nyt logo lanceres

- Mission X er et teknologisk fyrtårn for fremtidens sportsvogn. Mission X giver afgørende fremdrift for den evolutionære udvikling af fremtidige konceptbiler.

Porsches nye logo og det seneste.
Porsches nye logo (til venstre) og det nuværende. I forhold til mange andre bilmærker er Porsches modernisering af sit våbenskjold forsigtigt. Det nye er lidt mere enkelt, guldfarven er tonet ned og 'Stuttgart' er kommet tilbage.

Én ting er dog ikke særlig konceptuelt. Porsche-logoet. Våbenmærket som på konceptbilen både ses på motorhjelmen, på rattet og i simplificeret form i hjulnavene.

Hvornår og hvor, det nye logo indføres, får vi ikke at vide.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024