Porsche vil være hurtigst. Både på racerbanen og ved ladestanderen. Det er missionen med en opsigtsvækkende konceptbil, som Porsche bruger til at fejre sig selv ved mærkets 75-års jubilæum.
Men der er også mange andre interessant idéer i konceptbilen, som ser ud til at have gode chancer for at gå i produktion om fire-fem år – selv om Porsche ikke bekræfter noget.
Mission X minder på den måde om Carrera GT, som Porsche viste som koncept i 2000 og gik i produktion i 2004. 1.270 eksemplarer af den ekstremt dyre bil blev bygget frem til 2006.
Formentlig 1.500 hk
Lige som Carrera GT var avanceret for sin tid, flytter Mission X også grænser. Elbilens ydelse er ukendt, men ligger formentlig omkring de 1.500 hk, da Porsche taler om, at én hest kun skal slæbe ét kg.
Men også opladningen vil blive ekstrem hurtig, hvis bilen går i produktion i dens nuværende form. 900 volt strømsystem er kun et nøk over de 800 volt, som Porsche var pionerer med, da Taycan (oprindelig kaldet Mission E) kom i 2019. 270 kW i topydelse kan Taycan lade med.
Ekstrem ladning
Porsche siger, at Mission X kan lade dobbelt så hurtigt som Taycan, men hvordan det skal forstås i praksis, står hen i det uvisse.
Dagens DC-ladere kan normalt kun gå op til 350 kW, men CCS-standarden giver mulighed for 500 kW.
Mission X ville ikke være en ægte Porsche-vision, hvis den ikke havde potentiale til at blive ekstrem hurtigt. Ikke i den trivielle 0-100 km/t.-disciplin, men på racerbanen. Hvis bilen går i serieproduktion, skal den være den hurtigste gadebil på Nürburgrings Nordschleife.
Lav: 1,20 m i højden
Porsche Mission X er en slags centermotorbil. Motorerne sidder ved for- og bagaksel, da det nu er en elbil, men det tunge batteri er placeret midt i bilen, på langs lige bag sæderne.
Der er tale om en ret kompakt bil. Længden er blot 4,50 meter og højden er klemt helt ned på 1,20 meter. Akselafstanden på 2,73 meter svarer til den på Carrera GT og 918 Spyder, men er noget kortere end på Taycan.
Bilens design blander motorsport-DNA (Le Mans) med en mere klassisk Porsche-stil for gadebiler.
Porsche er ikke særlig konkret om konceptbilens eventuelle fremtid, men topchef Oliver Blume sagde ved præsentationen:
Nyt logo lanceres
- Mission X er et teknologisk fyrtårn for fremtidens sportsvogn. Mission X giver afgørende fremdrift for den evolutionære udvikling af fremtidige konceptbiler.
Én ting er dog ikke særlig konceptuelt. Porsche-logoet. Våbenmærket som på konceptbilen både ses på motorhjelmen, på rattet og i simplificeret form i hjulnavene.
Hvornår og hvor, det nye logo indføres, får vi ikke at vide.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.