Kinesisk herkomst er ingen hindring for meget høj sikkerhed.
Nyeste sikkerhedstest fra Euro NCAP omfatter to elbiler fra kinesiske Nio, og de opnår begge topkarakteren fem stjerner. Endda med god margen.
Det gælder den mellemstore sedan (og stationcar) ET5 og den store SUV, EL7.
Det er både den fysiske kollisionssikkerhed og de aktive sikkerhedssystemer, der imponerer, og resultatet viser, at elbiler ofte har lettere ved at opnå en bedre karakter end brændstofbiler, der har en stor motor monteret fortil.
'Gør rent bord'
Testresultat
Nio ET5: ***** (5)
Nio EL7: ***** (5)
Bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen er FDMs repræsentant hos Euro NCAP, og han er imponeret over testresultaterne for de to biler:
- Nio ET5 og EL7 gør stort set rent bord i sikkerhedstesten, og man skal helt ned i detaljer som vurderingen af hovedstøtterne på bagsædet, før der er grund til et løftet øjenbryn, siger han.
- Også sikkerheden overfor bløde trafikanter synes at være på et højt niveau, ligesom de indbyggede hjælpesystemer formår at bremse fint op for både andre biler og bløde trafikanter, siger Søren W. Rasmussen.

Lidar giver bedre nødbremse
Nio ET5 og EL7 er blandt de allerførste biler med lidar-sensor, en særlig langtrækkende og præcis ’lys-radar.
Euro NCAP noterer, at lidaren er med til at forbedre Nio-modellernes nødbremsesystemer.
I forbindelse med offentliggørelsen af testresultatet for de to Nio-modeller har Euro NCAP samtidig opdateret måden, hvorpå resultaterne fremstilles, så de i større grad er forberedt til biler med en stor grad af assistance-systemer.
Skrappere Euro NCAP-krav fra 2023

Det betyder i praksis, at 2023-kravene er skærpet i forhold til tidligere, og at det kræver mere at opnå fem stjerner. Det er det, de to Nio-modeller klarer.
Blandt de nye test er antikollision i forhold til bil til motorcykel-sammenstød, bil til bil-krydsning og bil frontalt mod anden bil.
Der indgår nu også test af bilens evne til at undgå, at fører eller passager åbner en dør ud i en cyklist eller anden udsat trafikant, lige som bilens overvågning af førerens opmærksomhed samt om man har glemt et barn på bagsædet nu giver point.
Endelig testes, om bilens døre og vinduer fungerer så længe efter en tur i vandet, at de ombordværende kan nå at komme ud.
Se Euro NCAP's test af Nio ET5 her
Se Euro NCAP's test af Nio EL7 her
Er din bil sikker nok?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter. Også når det gælder, hvilken sikkerhed og udstyr, din nye bil skal have.