Kineser vil være luksus-Volvo

Verden er af lave. Det nye mærke fra Geely-familien, Zeekr, lancerer næste år en lille el-SUV kaldet X. Den er nært beslægtet med Volvo EX30, men er mere rummelig, har mere lækker kabine og bedre udstyr. 

Zeekr X bagfra.
Nyt om biler

Volvo lancerer i begyndelsen af 2024 den fine og uhørt billige mini-SUV EX30. Men Volvo bør kaste et nervøst blik i bakspejlet, for dér kommer en fræk fætter farende og truer på en række objektive områder med at overhale.

Zeekr X hedder opkomlingen, og selv om det nye kinesisk-svenske mærke formentlig appellerer til andre kundegrupper end Volvo, har Zeekr fået en solid næringsrig madpakke med hjemmefra af de to mærkers fader, hr. Geely.

Zeekr X forfra.
Zeekr X er en kompakt SUV på samme størrelse som Volvo XC40. Teknisk er den nært beslægtet med Volvo EX30.

Zeekr X større end Volvo EX30

Grundformen på de to elbiler ligger ret tæt på hinanden, men ens er de bestemt ikke, og X har et klart, fysisk fortrin: Den har en akselafstand, der er hele ti cm større, og det kan direkte veksles til markant bedre bagsædeplads – et af EX30’s svage punkter.

Der er formentlig en god grund til, at Volvo har skrumpet EX30 i forhold til X (og til den tredje søster, Smart #1): Zeekr X er præcis lige så stor som Volvo XC40, og Volvo har nok haft brug for at gøre lidt forskel på EX30 og XC40/C40.

Førerpladsen i Zeekr X.
Førerpladsen i Zeekr X er meget ren i designet - og stort set ude fysiske knapper. Til gengæld er der masser af skærme - en 14,6 tommer vandret trykskærm, et lille førerdisplay og headup-display.

To skærme og headup-display

Og så fråser Zeekr med skærmene. Hvor Volvo i Tesla-stil har sparet førerinstrumentet væk, beriger Zeekr førerpladsen med en lille, men nyttigt og informationsrig skærm på ratstammen. Med andre ord, man behøver ikke kikke ind på midterskærmen for at se, hvor hurtigt man kører.

Som overflod har Zeekr X også headup-display – en trafiksikker og intuitiv løsning, som Volvo også har fravalgt.

Og på et punkt mere trumfer Zeekr: Den oplevede kvalitet af materialer i kabinen – sæder, instrumentbord, midterkonsol og dørsider – er mærkbar højere end hos Volvo bedømt ud fra Motors første inspektion af de to tvillinger.

Bagsædet i Zeekr X.
Bagsædet i Zeekr X har fint med plads - noget bedre knæ- og benplads end i Volvo EX30. De kobber-agtige indlæg, bl.a. i forsæderne. kan man tilsyneladende ikke slippe for. Læderindtræk er en mulighed hos Zeekr.

Zeekr X

FWD/AWD
272/428 hk
5,6/3,8 sek. 0-100
440/400 km
Længde: 4,43 m
Bredde: 1,84 m
Højde: 1,57 m
Akselafstand: 2,75 m
Bagage: 362 l
Platform: SEA

Rækkevidde: 440 km

Teknikken er i vidt omfang den samme. Begge er bygget på Geelys nye elbil-platform SEA.

Zeekr ser ud til kun at tilbyde det store batteri (69 kWh brutto/61 kWh netto), som giver en rækkevidde på omkring 440 km med en motor og 400 km med to motorer.

Det er en lidt mindre rækkevidde end hos Volvo, men der er en forklaring. Volvo EX30 har som standard 18 tommer hjul, mens Zeekr X ikke fås med mindre end 19 tommer. Og de større/bredere dæk sluger lidt ekstra energi.

Ladehastigheden er fin og som hos Volvo: indbygget 22 kW-lader som standard og lynladning med op til 150 kW.

Dørgrebet på Zeekr X.
Dørgrebet på Zeekr X er af en ny type, der vipper indad, når døren skal bruges. Det ser lidt sjusket ud - som om det er gået i stykker - men funktionen er rimelig. Zeekrs udviklingsfolk siger, at dørgrebet er testet med sne og kulde.

Dyrere end Volvo

Zeekr tillader sig den frækhed at være dyrere end sin veletablerede storebror. Mens EX30 koster fra 309.000 kr. med det store batteri, ser Zeekr X med samme motor/batteri ud til at lande på ca. 365.000 kr. Men lægger man samme udstyr i Volvo’en, kommer de to formentlig tæt på hinanden.

Den firehjulstrukne EX30 koster fra 381.000, mens X ser ud til at havne lige under 400.000 kr.

Model X har som standard bl.a. panoramatag og 14,6 tommer midterskærm.

Zeekr X bagfra.
Zeekr X har modsat en del andre, nye elbiler bagrudevisker. Men den er tæt på at være bilhistoriens mindste.

Trækvægten er helt oppe på 1.600 kg i begge udgaver.

Flot garanti på Zeekr

Zeekrs garanti er i den absolut høje ende. Den generelle garanti er på fem år/100.000 km med mulighed for at få ’garanti’ på yderligere fem år og i alt 200.000 km, hvis man følger serviceprogrammet, der har to års intervaller.

Zeekr kommer til Danmark i 2024, formentlig i årets første halvdel.

Bagagerummet i Zeekr X.
Bagagerummet i Zeekr X er reelt og rimelig rummeligt. Det er angivet til 362 liter - noget mere end i Volvo-udgaven.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024