Private (og rige) fører an i omstilling til elbiler

Selv om mange virksomheder har en politik om elektriske biler, er det langt overvejende private, der køber elbiler. Samtidig er der stor ulighed mellem private indbyrdes, hvor de mere velstillede fører klart an: En ny benzinbil koster i gennemsnit ca. 245.000 kr., mens en elbil sælges for 453.000 kr.

Elbiler på stribe
Nyt om biler

Salget af elbiler går fortsat solidt opad. Lidt over 30 procent af de nye biler er rent elektriske, og andelen er omtrent fordoblet på et år.

Men bag stigningen ligger en kraftig og overraskende skævhed.

- Det er i meget høj grad private, der køber elbiler, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru, der har gransket tallene.

Private er 'grønnest', virksomheder tøver

- 71 procent af elbilerne købes eller leases af private. Det er et udtryk for, at firmabilisterne halter bagud. Mange firmabilister har svært ved at få øje på guleroden ved at skifte til elbil, siger han.

Set over det samlede bilsalg i første halvår i 2023 står private for 55 procent i form af privat køb og privat leasing, så private er stærkt overrepræsenteret blandt elbilerne.

Tabel med salgforsdeling private/erhverv.
Sådan fordeler privates og erhvervslivets anskaffelse af biler fordelt på motortype sig. Tallene dækker første halvdel af 2023.

Der er bl.a. et problem med tvungen genberegning af firmabilers værdi, da priserne steg markant i en overgang, og flere firmabilsejere blev beskattet højere end bilens oprindelige pris.

Prisfald skaber usikkerhed

Samtidig har de massive fald i elbil-priserne, som Tesla har udløst, skabt betydelig usikkerhed om priserne, så mange tøver med at tage en elbil som firmabil, vurderer FDM.

- Samtidig er der elementer som ladestress og rækkeviddebekymring, fordi firmabilister typisk ligger meget på vejene og endnu ikke er trygge ved lademulighederne, siger Ilyas Dogru.

Lav afgift lokker private

Han vurderer dertil, at politikerne har det med at ændre på reglerne overfor el-firmabilister, mens private kan glæde sig over ingen eller lav registreringsafgift og klare regler for refusion af afgifter ved opladning hjemme.

- Så jeg forstår godt, at firmabilister ikke har travlt med at vælge elbiler, siger FDM-eksperten.

Salgstallene for 2023 viser også, at diesel er en død sild for private. Inkl. leasing er der blot tale om 1.204 dieselbiler til private, mens de i samme periode købte 18.521 elbiler.

Privates interesse for plugin-hybrider er også faldende. Her er fordelingen mellem privat og firma nu næsten 50:50.

Tabel med priser på de ti mest solget biler i Danmark.
De ti mest solgte biler i Danmark siden 1. januar 2023 og fra-priserne på de mest solgte varianter. Grøn er elbiler, gul er plugin-hybrider og blå benzinbiler. Beregning: FDM

Private (og velstillede) køber især elbiler

Men også blandt private bilkøbere er der stor, intern ulighed, som til dels skyldes, at der er et stort udbud af elbiler i 300.000-500.000 kroners prisklassen. Der er indtil videre stort set ingen omkring 150.000-250.000 kr.

- Stiller man det hårdt op, så køber A-holdet grønne biler, mens B-holdet må ’nøjes’ med benzinbiler i mindre prissegmenter. Det viser, at bilsalget er ved at blive meget delt, siger Ilyas Dogru.

Gennemsnitsprisen for en benzinbil i 2022 til private var omkring 245.000 kr., mens beløbet tilsvarende for en elbil var næsten det dobbelte, nemlig 453.000 kr.

Blandt de store el-SUV’er (D-SUV-segmentet) udgør elbiler hele 78 procent blandt private siden begyndelsen af 2022.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve