Der er pænt mange kinesiske bilmærker i alle prisklasser at vælge imellem i Danmark. Og nu lanceres endnu et – i den dyre ende.
Nyheden kommer fra statsejede Dongfeng Motor, som i 2020 grundlagde premium-mærket Voyah, bl.a. med eksport for øje.
Første model bliver den næsten fem meter lange SUV, Free. Som flere andre dyre, kinesiske elbiler opleves kvaliteten af kabinen rigtig flot, da Motor havde mulighed for at prøvesidde den store bil. Blandt udstyret er panoramaglastag med elektrisk dæmpning af lys og varme, nattekamera samt med lydanlæg fra danske Dynaudio.

Lang rækkevidde og mange hestekræfter
Voyah Free har en officiel rækkevidde på 500 km, er firehjulstrukket og spurter med sine 489 hk fra 0 til 100 km/t. på blot 4,4 sekunder. Påhængsvægten er 2.000 kg.
Bedømt ud fra prisen i Norge ser det ud til, at Free vil koste fra omkring 650.000 kr.
Senere kommer den syvpersoners MPV, Dream, og den store sportssedan Passion. Sidstnævnte er i klasse med Tesla Model S, har 510 hk og firehjulstræk og en forventet rækkevidde på over 600 km.

En af Kinas største
Ifølge Motors oplysninger er der planlagt en række mindre og dermed billigere elbiler.
Dongfeng Motor er en af de største bilproducenter i Kina og har bygget biler i 54 år.
Dongfeng har en større aktiepost i Stellantis-koncernen (Peugeot, Citroën m.fl.) og var i sin tid med til at udvikle den platform (CMP/EMP1), som i dag benyttes til stort antal modeller i både Europa og Kina.

Kendt dansk bilimportør
Det er den store danskejede bilimportør K.W. Bruun, der har fået aftalen om at stå for Voyah-importen i Danmark.
K.W. Bruun har i forvejen alle mærker fra Stellantis-koncernen, bl.a. Opel, Peugeot, Citroën, Fiat og Jeep, samt Mitsubishi og senest et andet kinesisk premium-mærke, Hongqi.

Ifølge en pressemeddelelse fra K.W. Bruun forventer firmaet ’snarligt at udvide samarbejdet til også at omhandle koncernens andre mærker, der er relevante for det europæiske marked’. Dong Feng har i Kina også mærkerne Venucia, Fengdu, Aeolus og Forthing.
Voyah vil blive distribueret og serviceret på traditionel vis af et forhandlernetværk. Det er endnu ikke fastlagt, men vil tage udgangspunkt i eksisterende K.W. Bruun-forhandlere.

Nu 10 kinesiske mærker i Danmark
Antallet af mærker i Danmark fra Kina er dermed oppe på ti: MG, Aiways, JAC, Maxus, Hongqi, BYD, Xpeng, Nio og Zeekr. Afhængig af temperament og definition kan man også medregne Polestar og eventuelt Volvo.
Men endnu flere står på spring. Nogle er i enkelte europæiske lande, mens andre først er på vej hertil. Sandsynlige nye mærker er Ora Cat, Wei (begge fra Great Wall Motor), Smart (Geely-Mercedes) og Lynk & Co. (Geely). Desuden forsøger Seres, Li Auto og Hi Phi at få fodfæste.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.