Forbløffende forvandling til offroad-bamse

Hyundais flagskib i Europa, Santa Fe, bliver fornyet til ukendelighed i den nye generation, der bliver helt Land Rover-agtig og vokser voldsomt. Men det er ikke sikkert, SUV’en kommer til Danmark.

Fronten på den nye Hyundai Santa Fe.
Nyt om biler

Det er sjældent, at en ny bilmodel skifter så fuldkommen ham, som den nye Hyundai Santa Fe. Den koreanske SUV er slet ikke til at kende i den kommende, femte generation.

Designmæssigt har den nye Santa Fe intet slægtskab til den hidtidige model, som havde mere typisk SUV-formgivning. Den nye læner sig op ad mere kantede offroadere som Land Rover Defender og Toyota Landcruiser.

Om bilens terrænegenskaber matcher det rå look er ikke til at læse ud af Hyundais pressemateriale.

Hyundai Santa fe forfra.
2024-udgaven af Santa Fe er 4,83 meter lang, 1,90 meter bred og har en akselafstand på 2,82 meter.

Bedre plads på anden på tredje række

Samtidig er den også vokset betydeligt og giver nu fin plads til voksne på alle tre rækker.

Både versioner med seks og syv sæder tilbydes.

Der kommet ekstra to cm knæplads ved anden række og halvanden cm ved tredje række. Desuden hjælper det en del, at loftshøjden bagest er øget en del, og at tredje række hælder ti grader tilbage, så man nu sidder mere tilbagelænet end i den nuværende generation.

Hyundai Santa Fe bagfra.
Hyundai Santa Fe har en usædvanlig kantet stil. Den lægger op til udeliv - måske særligt i USA, som ser ud til at blive det største marked for SUV'en.

Hybrid og plugin-hybrid

I Europa kommer Santa Fe som hybrid og plugin-hybrid - begge drevet af en 1,6-liters T-GDi motor med sekstrins automatgear.

Den danske importør oplyser dog, at det ikke er afgjort, om den nye Santa Fe kommer til Danmark.

Kabinen i Hyundai Santa Fe.
Der er kommet luksusfornemmelse i Santa  Fe. De to store skærme kendes fra Ioniq 6 og 7, og betjeningen suppleres med trykskærm længere nede.  

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve