Passat vokser vildt og overrasker med hurtigladning

Til foråret kommer en helt ny generation af VW Passat til Danmark. Plugin-hybriden bliver stærkt forbedret med hurtigladning, pladsen øges markant og kun stationcar tilbydes.

VW Passat stationcar årgang 2024 set bagfra.
Nyt om biler

Når næste generation af VW Passat når Danmark til foråret, er det Slovakiet, der står som afsenderland.

Produktionen af den ellers så kernetyske familiebil rykker nemlig til en ombygget Skoda-fabrik, hvor også Skoda Superb fremover skal bygges.

De to bilmodeller kommer som nu til at benytte en fælles platform, og det betyder, at VW Passat rykker op i samme liga som Superb, der hidtil har haft netop pladsen som sit helt store es i ærmet.

VW Passat stationcar set forfra.
Den nye, 9. generation VW Passat er vokset i størrelse og fås nu kun som stationcar og med automatgear.

Passat kun som stationcar

For Passat betyder det, at akselafstanden vokser med hele fem centimeter, og det er i den grad noget, der kan mærkes ved bagsædet, viser Motors første gennemgang af bilen.

En anden stor forandring finder vi i modelprogrammet, hvor Passat for første gang kun vil være at finde som stationcar og kun med automatgear. Gearet kommer i to DSG-udgaver med enten seks eller syv trin.

Sammen med den øgede plads følger en reel opgradering af teknikken. Først og fremmest får plugin-hybriden en ordentlig fornyelse med et næsten 20 kWh stort batteri, der tillader op mod 100 km kørsel på el alene.

Se video af VW Passat her

Lader virkelig hurtig

Det er virkelig noget, der gør Passat interessant herhjemme, hvor afgiften på disse biler fortsat er reduceret. For at sikre, at man i praksis kan køre på el en stor del af tiden, er opladningsmulighederne forbedret, så de næsten ligner det, vi finder i en elbil.

Hjemme kan man således lade bilen op med 11 kW fra en trefaset lader, og det betyder, at bilen kun skal lade i knap to timer, før den er klar igen. På farten kan man meget usædvanligt hurtiglade med op til 50 kW, og det betyder, at man kan få ladet bilen helt op, mens man f.eks. handler.

Plugin-hybriden kommer i to udgaver med enten 204 hk eller 272 hk. De er begge baseret på en firecylindret 1.5-benzinmotor og en elmotor på 115 hk, der begge trækker på forhjulene.

Motorprogrammet omfatter også benzin og diesel, og der er rigtig mange versioner at vælge imellem, inklusive udgaver med firehjulstræk.

Kabinen i VW Passat.
Interiøret er nyt med et flot digitalt instrumenthus og 12,9 tommer skærm i midten, der indeholder det nye styresystem, som også kommer i elbilen ID.7.

Skærmen er hentet i ID.7

Indvendigt er den nye generation Passat opgraderet med et helt nyt infotainment-system med et 10,25 tommer stort digitalt instrumenthus og en 12,9 tommer skærm i midten med det nye styresystem, der er introduceret med ID.7.

Systemet er modulært og virker let at betjene, ligesom menuerne kan opbygges efter eget ønske.

Betjeningen kan enten ske med et fingertryk på skærmen eller via ’IDA’, der er den nye, ’Intelligente Digitale Assistent’, der kan hjælpe med næsten alt i bilen via enkle kommandoer på dansk.

Bagagerummet i VW Passat.
Bagagerummet rummer nu 690 liter og er nærmest rekordstort. Nyt er det vandrette rullegardin, der ruller elektrisk frem og tilbage.

Gearvælger ved rattet

Betjeningsmæssigt er der i øvrigt hentet en del fra de elektriske ID.-biler, f.eks. gearvælgeren, der er flyttet op bag rattet.

På et område er Passat dog gået egne veje: Knapperne på rattet er nu igen blevet fysiske trykknapper og ikke de noget udskældte touch-knapper, man finder på alle ID.-bilerne.

Forlygten på VW Passat.
Nye og ekstra kraftige LED forlygter med matrix-funktion er en af nyhederne i den nye Passat. En lysstribe forbinder de to forlygter, men endnu er der ikke lys i VW-logoet.

VW Passat

Modelprogram:
1.5 eTSI DSG-7 150 hk
1.5 PHEV eHybrid DSG-6 204 hk
1.5 PHEV eHybrid DSG-6 272 hk​​
​​2.0 TSI DSG-7  204 hk
2.0 TSI 4Motion DSG-7 265 hk
2.0 TDI DSG-7 122 hk
2.0 TDI DSG-7 150 hk
2.0 TDI 4Motion DSG-7 193 hk

Pris fra en halv mio. kr.

Når VW Passat dukker op til foråret, bliver det med et fuldt program med benzinudgaver med et mildhybrid-system, to udgaver som plugin-hybrid og versioner med dieselmotorer.

Priserne er ikke på plads endnu, men den danske importør venter ikke større prisændringer fra i dag. Holder det stik, vil billigste udgave kunne fås fra ca. 500.000 kr.

Det er omtrent det samme som Passats elektriske pendant, ID.7. Den koster fra 480.000 kr. som femdørs.

Plugin-hybriden må trække op til 1.800 kg, mens dieseludgaverne klarer op til 2.200 kg.

 

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve