Terræn-legende ryster støvet af sig

Næsten 15 år efter at Toyota senest lancerede en ny 'lille' Land Cruiser, er mærket i 2024 klar med en splinterny og moderne generation af den ægte offroader. Komfort og elektroniske systemer har fået et kæmpe løft.

Toyota Land Cruiser i grå, set skråt forfra.
Nyt om biler

Næsten 15 år efter at Toyota senest lancerede en ny ’lille’ Land Cruiser, er mærket i 2024 klar med en splinterny generation af den ægte offroader, der har rødder 72 år tilbage.

Bilen, som til tider kaldes Land Cruiser 150, skifter til Toyotas moderne TNGA-platform, men beholder den solide chassisramme.

Drivkraften bliver en 2,8-liters dieselmotor med 204 hk og 500 Nm i kombination med ottetrins automatgear.

Toyota Land Cruiser 150 set bagfra.
Toyota Land Cruiser har fået et mere kantet design end sin forgænger. Ud over at det med Toyotas ord skal give bilen et mere maskulint design, har designet også praktiske fordele, når det gælder udsynet fra kabinen til terrænet.

Mild-hybrid og elektrisk styretøj

Fra 2025 får motoren 48-volt mild-hybridteknik for at kunne klare den kommende euro 7-forureningsgrænse.

Land Cruiseren får en ny elektrisk servostyring (som alle moderne biler har), der reducerer vibrationer i rattet, særligt ved terrænkørsel. Ved asfaltkørsel giver den type servostyring desuden mulighed for aktiv vognbaneassistent.

Land Cruisers førerplads.
Land Cruisers førerplads tager i stort skridt frem og er blevet helt moderne.

I den nørdede terrænafdeling kan man med den nye Land Cruiser frakoble krængningsstabilisatoren foran med tryk på en knap. Det giver mulighed for bedre køreegenskaber på ujævn vej.

Kan vise terrænet under bilen

Toyota Land Cruiser

204 hk diesel 4x4 aut.
Længde: 4,92 m
Bredde: 1,98 m
Højde: 1,87 m
Akselafstand: 2,85 m
Platform: TNGA

Bilens elektriske assistentpakke til terrænkørsel, Multi-Terrain Select, kan nu indeholde kamera og skærm, som giver føreren et klart udsyn til området lige omkring og under bilen. Systemet registrerer underlaget og tilpasser automatisk bilens opsætning og hastighed.

Land Cruiseren er vokset solidt på alle ledder.

Længden er øget otte cm til nu næsten fem meter i længden. Bredden er øget mere markante ti cm, mens akselafstanden er seks cm større end før.

Det er fortsat muligt at vælge mellem fem og syv sæder.

Det udvidede bagagerum i Toyota Land Cruiser.
Det udvidede bagagerum i Toyota Land Cruiser kan rumme rigtig meget og gulvet er stort set plant i hele kabinens længde. Som tilvalg fås en tredje sæderække, som her er foldet ned i gulvet.

Kan trække 3,5 ton

Trækvægten er som hidtil 3.500 kg.

Der er ingen priser endnu på den nye model, men Toyotas arbejdshest har aldrig været helt billig. Den nuværende generation sælges stadig og koster lidt over én mio. kr. i billigste version.

Toyota har globalt en endnu større Land Cruiser, kaldet 200 eller V8.

Toyota Land Cruiser 150 forfra i First Edition.
Toyota Land Cruiser i en særlig First Edition med lidt ekstra pynt. Den nye Land Cruiser er blevet mere kantet og råt, og i denne First Edition er der en snert af nostalgi, særligt med de tætsiddende, runde forlygter.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve