Tesla Model Y er vippet af pinden som den mest solgte bilmodel i juli måned. Efter at have domineret salgslisterne siden februar, er det igen en populær benzinbil, som indtager førstepladsen: Peugeot 208.
Men der er også andre interessante boblere på top 20-listen. Eksempelvis Cupra Formentor på femtepladsen, der primært er solgt som benzinbil, og det følges op af VW T-Roc på syvendepladsen, der slet ikke findes i en elektrificeret udgave.
Med 11.239 var salget i juli måned 14,5 pct. højere end sidste år, og tendensen er ligesom i de foregående måneder, at salget af elbiler stiger generelt, og at plugin-hybriderne er knap så attraktive. 42 pct. af bilerne er elbiler eller plugin-hybrider.
– Vi kommer ikke til at se norske tilstande med 80-90 pct. elektriske biler, før der kommer et stort udbud af velfungerende elbiler til 200.000 kr., siger FDMs forbrugerøkonom Ilyas Dogru.
Private køber fortsat dyre elbiler
De elbiler, som sælges, er fortsat markant dyrere end benzinbilerne på salgslisterne. I FDM oplever vi flere som skifter fra en brugt minibil som en Skoda Fabia til en Tesla Model Y. Det skyldes, at totaløkonomien for elbiler fortsat er så attraktiv, at de samlede omkostninger ved at eje en benzinbil til 250.000 kr. svarer til at købe en elbil til 350.000 kr.
– I vores rådgivning kan vi mærke, at det nu er hr. og fru Danmark, som overvejer at skifte til elbil. De har forstået, at selvom prisen er markant højere, så er de månedlige udgifter stort set de samme. Dermed gør man både noget godt for klimaet, samtidig med at man får markant mere bil for pengene, siger Ilyas Dogru.
Tesla runder 10.000 biler
Generelt set er bilsalget overraskende højt på trods af høj inflation og høje renter, og det er især salget til private, som driver bilsalget over sidste års niveau. Tesla har nu solgt 11.243 biler, og er det mest solgte bilmærke i Danmark, hvor de ligger lige foran VW.
Trods Peugeots gode salg i juli ligger mærket blot på en syvendeplads i salget i år til dato for bilmærker, og er overgået af Audi, Toyota, Skoda og Hyundai.
Generelt er salget af bilmærker fra Stellantis-koncernen som Citroën, Opel og Fiat faldet markant på salgslisterne. Disse mærker halter også bagefter med elbiler og kæmper p.t. med høje priser på alt andet end deres kampagnemodeller i minibilklassen.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.