Audi omsider klar med hightech elbil

Efter en solid forsinkelse på grund af software-knas er Audi langt om længe ved at være klar med sin nye generation af elbiler. Q6 E-tron vises (næsten) nu, og A6 E-tron er også tæt på.

Audi Q6 E-tron med let kamuflage.
Nyt om biler

Audi har ikke vist en helt ny bil i mere end to år og vil stadig ikke gøre det fuldt ud på årets IAA-bilmesse i München. Men indpakket i minimal kamuflage kan de besøgende på messen alligevel se Audis uhyre vigtige nye model.

Når det gælder kabinen og et indblik i bilens funktioner og menuer, er det den færdige bil, der udstilles.

Q6 E-tron er en stor, elektrisk SUV med helt ny teknik fra Volkswagen-koncernen. Den bliver første model på en nyudviklet elbil-platform kaldet PPE, som har voldt bilgiganten enorme problemer. Det er særligt platformens digitale arkitektur, E3, der har givet kvaler.

Audi Q6 E-tron set bagfra.
Audi Q6 E-tron er en stor, fuldelektrisk SUV. Den svarer i størrelse omtrent til dagens Q5.

Software giver to års forsinkelse

Problemerne og forsinkelserne hos Volkswagens IT-afdeling, Cariad, har kostet den forrige Audi-chef jobbet og forsinket adskillige modeller med mindst to år.

Allerede i 2019 var Motor inviteret indenfor i Audis udviklingsafdeling, hvor en A6 E-tron og dens platform diskret blev vist frem. Intentionen var, at den første model skulle være klar til kunder i 2021, måske 2022.

Nu bliver det forår 2024, men til gengæld kan det så gå stærkt, da flere modeller længere har været færdige – altså bortset fra softwaren.

Kabinen i Audi Q6 E-tron med hvidt interior.
Kabinen i Audi Q6 E-tron. Der fås både kunststoffer baseret på genbrugsmaterialer samt læderindtræk. Det er muligt at få aluminium eller træ til panelpynt.

Audi A6 E-Tron og Porsche Macan tæt på

Q6 E-tron kommer først, i hvert fald i Europa, og senere i 2024 skulle A6 E-tron også være klar. Der kommer både en Sportback (femdørs) og en Avant (stationcar).

Porsche står og tripper med søsterbilen 'Macan', som ligeledes er et par år forsinket.

Det lader til, at Porsche har fået ordre på at vente med lanceringen af Macan, til Audi har fået de første point i offentligheden. Men salgsstart af Macan, eller hvad nu navnet bliver, kan formentlig komme lige efter Q6 E-tron.

Førerpladen i Audi Q6 E-Tron.
Førerpladen i Audi Q6 E-Tron præges af det store, buede instrumentpanel. Det består af to integrerede enheder, førerskærmen og en trykskærm i midten.

Ind kik i kabinen

Udstillingsbilen på München-udstillingen er en helt færdig bil, og selv om det udvendige design er søgt skjult lidt, er kabinen fiks og færdig.

Man kan f.eks. se den såkaldte softwrap, der løber fra dør til dør over hele instrumenthuset og midterkonsollen. Målet for Audi er at give en omsluttende kabineoplevelse. De to store, integrerede skærme giver et flot indtryk og består af en 11,9 tommer førerskærm og en 14,5 tommer trykskærm.

Som ekstraudstyr fås en 10,9 tommer stor skræm til forsædepassageren.

Headup-displayet i Audi Q6 E-tron.
Headup-displayet går et skridt videre med augmented-reality-teknik, der kan projicere symboler langt frem på asfalten.

Også skærm til passageren

Ved hjælp af en ’privacy’-funktion kan forsædepassageren se film under kørslen, uden at det afleder førerens opmærksomhed. Samtidig kan passageren hjælpe føreren med f.eks. navigationsopgaver.

Andet ekstraudstyr er et særlig avanceret headup-display med augmented-reality-teknik. Det viser på forruden et stort billedområde. Det giver det indtryk, at symbolerne synes at svæver langt fremme på asfalten - op til 200 m fremme, siger Audi.

Der er i vid udstrækning anvendt genbrugsmaterialer i kabinen, inklusive til sædebetrækket. Det er dog også muligt at få læder, lige som panelerne kan bestilles med to træsorter og aluminium.

Platformen til Audi Q6 E-Tron.
Platformen til Audi Q6 E-Tron er udviklet sammen med Porsche. Den kaldes PPE, Premium Platform Electric. Elsystemet arbejder med 800 volt.

Google Automotive og B&O

Bag udviklingen ligger det, som Audi kalder en ’altomfattende digitalisering’, som er baseret på Googles Android Automotive styresystem.

Audi holder fast i samarbejdet med Bang & Olufsen, og Q6 E-tron fås som ekstraudstyr med Premium Sound System. Forstærkeren er forbundet til 22 højttalere med en samlet effekt på 830 Watt. Fire af højttalerne sidder i forsædernes hovedstøtter.

800 volt teknik

Audi siger ikke noget om elteknikken ved præsentationen, men har tidligere fortalt om kernetallene.

Audi Q6 E-tron testes på landevej.
Audi er langt fremme med test af prototyper. Billedet er fra et internationalt pressearrangement på Færøerne.

Platformen benytter 800 volt-teknik, batteriet er på 100 kWh lige ud og kan oplades med op til 270 kW.

Motorydelsen for en af varianterne lander omkring 375 hk, og rækkevidden ventes at blive ca. 670 km.

Lige numre til elbiler

Bagagerummet er på 526 liter og med bagsædet klappet frem, kan der være 1.529 liter. Hertil kommer 64 liter i et rum under frontklappen.

Audi Q6 E-tron har fået en modelbetegnelse, der ikke tidligere har været benyttet hos Audi, men det passer med mærkets nye navne-strategi. Rene elbiler får lige numre, mens de traditionelle med forbrændingsmotor tildeles de ulige.

Audi Q6 E-tron bliver den første fuldelektriske Audi, der skal produceres på mærkets hovedfabrik i Ingolstadt i Sydtyskland.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024