Elbiler har BMW haft særdeles længe – lige siden i3 kom for ti år siden. Nu har mærket seks rene elbiler til salg, men forude trækker det op til den store revolution med en helt ny klasse af elbiler.
Neue Klasse kalder BMW ligefrem den nye generation, som på IAA-biludstillingen i mærkets hjemby München nu bliver en tand mere nærværende og realistisk.
Det sker med konceptbilen Vision Neue Klasse, og selv om show-bilen kan virke futuristisk, er den en yderst virkelighedsnær smagsprøve på den elektriske sedan, der kommer på markedet i 2025.
Elektrisk 3-serie - og mange flere
Navnet kunne oplagt blive i3, hvis BMW holder fast i sin nuværende nomenklatur. Den oprindelige i3-minibil udgik i 2022.
Når proppen først er røget af flasken i 2025, kommer det til at gå hurtigt. Inden for de første 24 måneder vil der komme seks nye modeller med teknologien fra Neu Klasse, og inden 2030 forventer BMW, at Neue Klasse vil udgøre mere end halvdelen af mærkets globale salg.
Kort efter den elektriske sedan kommer en SUV, der vil svare til dagens X3. At udviklingen er langt fremme kunne man se i få sekunder under verdenspremiere på Vision Neu Klasse, hvor den kamuflerede og ganske firkantede SUV kørte over storskærmen.
Helt nyt design
Neue Klasse-modellerne repræsenterer ikke blot et kæmpe spring i design, som nærmest ser ud til at springe en generation over, men indebærer også et teknologisk tigerspring.
BMW er endnu ikke konkret om elbilernes teknik og præstationer, men de vil benytte sjette generation af BMW’s eDrive-teknologi.
BMW-chef Oliver Zipse sagde dog ved præsentationen, at energitætheden i batterierne vokser mindst 20 procent i forhold til i dag, at ladehastigheden øges med 30 procent, og at rækkevidden ligeså forbedres med 30 procent.
Store skærme på forruden
Den nye klasse
’Neue Klasse’ er oprindelig en betegnelse for en bilgeneration fra 1960'erne og 1970'erne, hvor en række nye modeller var afgørende for at etablere BMW som et premiummærke.
Brugeroplevelsen i kabinen bliver helt anderledes end i dag. Som BMW har indikeret med en tidligere konceptbil, tilføjes et særligt headup-display, der dækker hele bredden af forruden, så også forsædepassageren kan følge med her.
Panoramic Vision, som BMW kalder det, projicerer information med høj lysintensitet og kontrast på et mørkt område i den nederste del af hele forrudens bredde. Både fører og forsædepassager kan let redigere i det indhold, der skal vises.
Det ser i hvert fald enkelt ud, når en BMW-ekspert med en finger trækker et ikon fra midterskærmen og op på forruden. Så ’hænger’ det der.
Ekstra headup-display til føreren
Med den nye konceptbil er det første gang, BMW viser den øvrige del af infotainmentsystemet i form af den store, svævende skærm i midten. Analoge betjeningsknapper er reduceret til et minimum, og i stedet skal samspillet mellem menneske og maskine ske gennem multifunktions-knapper på rattet, den centrale skærm og på Panoramic Vision-displayet.
Til overflod har bilen også et headup-display i 3D til føreren.
Den nye generation af BMW-biler bliver ikke kun elektriske og digitale, men også ’cirkulære’. Det indebærer en udstrakt anvendelse af genbrugte materialer og ressourceeffektiv produktion.
Skal bygges globalt
Bilerne fra Neu Klasse skal bygges over hele kloden – i Tyskland, i Ungarn, i Kina og i Mexico.
Et mål er, at produktionsomkostningerne skal være på niveau med BMW’s traditionelle modeller med forbrændingsmotor.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.