Renault Scenic var helt unik, da bilen blev lanceret i 1996 som den første ægte MPV i mellemklassen. Tre individuelle bagsæder, klapborde til børnene, dobbelt glastag og et hav af underfundige opbevaringsrum.
Intet af det er bevaret i nyeste skud på Scenic-stammen, som ventes til Danmark lidt ind i 2024.
Ovenikøbet tager femte generation Scenic springet til ren elektricitet og bliver dermed Renaults tredje, moderne elbil efter Megane og Kangoo.
Helt nyt design
Designet har ændret sig radikalt siden den seneste Scenic, men der er alligevel genkendelige elementer, mest i form af bilens proportioner, kan man se ved verdenspremieren på IAA Mobility i München.
Markant er, at Scenic E-Tech er otte cm lavere end den seneste Scenic, men stadig seks cm højere end Megane E-Tech. I forhold til hatchback’en har Scenic fået øget akselafstanden ti cm.
Som en hurtig beroligelse til bilkøbere med små børn i store autostole eller velvoksne teenagere: Der er masser af plads på bagsædet. Benpladsen er flot, bredden er god, gulvet er helt plant, man sidder ikke alt for lavt i forhold til gulvet, og loftshøjden er generøs – i hvert i udgaven med det store panoramatag.
Klapborde bliver til tablet-holdere
De små klapborde er væk – nutidens børn behøver det åbenbart ikke til deres tegneblok. I stedet er der andre fine ting. Lommerne på forsædets ryglæn har sindige lommer til telefoner m.m., og i de finere udgaver er der en unik midterkonsol, der kan klappes ned i midten. Her er kopholdere, men også solide holdere til en tablet og strømforsyning til samme.
Der er ikke samme overflod af kreative, hemmelige rum som i de første generationer. Men der er pænt meget stuveplads i kabinen – ca. 39 liter opgør Renault det til. Det er bl.a. fordelt på handskerummet (4 liter), dørlommerne (14 liter), midterkonsollen foran (7 liter) og et rum under midterarmlænet (3 liter). Lommerne på forsædernes bagside tager hver godt 2 liter.
Armlænet kan i øvrigt forskydes syv cm i længden, men konstruktionen her er ikke nær så stor og fleksibel, som den konsol, Renault var så stolt af i Scenic 4.
Unikt panoramatag
Bilen fås med et helt særligt panoramatag, kaldet Solarbay. Det kan ikke åbnes, og det traditionelle solgardin er væk. I stedet kan et elektronisk gardin trækkes for i mellemstore felter. Der er frit valg, om den forreste eller bageste del af taget skal dækkes til. Eller det hele.
Det særlige tag fra den franske producent Saint-Gobain er det samme, som Renault for nylig har lanceret på topmodeller, Rafale.
Bagagerummet er stort og dybt – batterierne går bestemt ikke ud over rummeligheden. 545 liter kan der være – inklusive ca. 50 liter i en dyb, dyb vinkælder. I nogle udgaver medfølger en ekstra bundplade, så gulvet flugter med åbningen. Der er intet opbevaringsrum foran i bilen.
1.100 kg på krogen
Scenic må trække op til 1.100 kg, men der fås kun anhængertræk af den manuelle type, hvor man skal ned på knæ for at sætte det på og tage det af.
Førerpladsen svarer til den, der er i Megane. Det indebærer bl.a. 12,3 tommer som førerinstrument og en 12 tommer trykskærm med den styrenhed og opkobling, som Renault kalder Open R Link. Systemet benytter Googles Android Automotive OS 12 og støtter både Google Auto og Apple Carplay.
Tilmed skulle Scenic blive blandt de første biler, som kan benytte et kommende Apple-styresystem, der ikke blot spejler telefonen, men får adgang til mange af bilens centrale systemer.
Lyden af Jean-Michel Jarre
Den franske elektromusik-komponist m.m.m., Jean-Michel Jarre, har haft nogle fingre med i skabelsen af Scenics lyde. Sammen med Renault-specialister har Jarre udviklet den lyd, der skal advare fodgængere, når bilen kører under 30 km/t. Den udvendige lyd er baseret på kunstnerens seneste udgivelse, Oxymore. Også velkomstlyden i kabinen er en Jean-Michel Jarre-kreation.
Op til 620 km på en opladning
Også den elektriske teknik går igen fra Megane, men det store batteri i Megane er blevet til det lille i Scenic. Der er valg mellem batterier på 60 og 87 kWh (netto), som giver officielle rækkevidder på henholdsvis 420 og 620 km.
De to batterier er koblet til hver sin motorydelse: 170 og 220 hk. Varmepumpe er standard i alle udgaver.
Bilen kan forvarme batteriet inden ankomst til en lynlader – men udelukkende hvis man taster ladestationen ind i navigationen. Den maksimale ladeeffekt er hhv. 130 og 150 kW – i den respektable mellemkategori.
Renault Scenic E-Tech
Motor: 170/220 hk
Rækkevidde: 420/620 km
Længde: 4,47 m
Bredde: 1,86 m
Højde: 1,57 m
Akselafstand: 2,79 m
Bagage: 545 liter
Platform: CMF-EV
Ingen Grand Scenic
Den indbyggede AC-lader kan som standard klare 22 kW, så opladning ved kantstenen eller indkøbscentret kan gå pænt hurtigt.
Den nye Scenic kommer ikke som syvpersoners, og firehjulstræk skal man heller ikke sætte næsen op efter.
Den danske Renault-importør forventer, at Scenic E-Tech kan leveres fra marts. Priser er der indtil videre ingen indikation af.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.