Den ultimative familiebil genopfinder sig selv

Renault er klar med femte generation af Scenic, der oprindelig kom til verden i 1996. Den nye har en kerne af originalens originalitet, men er også helt anderledes. Den har mistet meget af sit MPV-præg, og så er den nye Scenic helt elektrisk. 600 km rækkevidde stilles man i udsigt.

Renault Scenic på scenen.
Nyt om biler

Renault Scenic var helt unik, da bilen blev lanceret i 1996 som den første ægte MPV i mellemklassen. Tre individuelle bagsæder, klapborde til børnene, dobbelt glastag og et hav af underfundige opbevaringsrum.

Intet af det er bevaret i nyeste skud på Scenic-stammen, som ventes til Danmark lidt ind i 2024.

Ovenikøbet tager femte generation Scenic springet til ren elektricitet og bliver dermed Renaults tredje, moderne elbil efter Megane og Kangoo.

Renault Scenic 2024 forfra.
Renault Scenic er blevet lavere end før, og Renault benytter slet ikke MPV-ordet. Fronten, hvor 3D-mønsteret forandrer sig, når bilen eller beskueren bevæger sig, svarer til den på øvrige, helt nye Renault-modeller.

Helt nyt design

Designet har ændret sig radikalt siden den seneste Scenic, men der er alligevel genkendelige elementer, mest i form af bilens proportioner, kan man se ved verdenspremieren på IAA Mobility i München.

Markant er, at Scenic E-Tech er otte cm lavere end den seneste Scenic, men stadig seks cm højere end Megane E-Tech. I forhold til hatchback’en har Scenic fået øget akselafstanden ti cm.

Som en hurtig beroligelse til bilkøbere med små børn i store autostole eller velvoksne teenagere: Der er masser af plads på bagsædet. Benpladsen er flot, bredden er god, gulvet er helt plant, man sidder ikke alt for lavt i forhold til gulvet, og loftshøjden er generøs – i hvert i udgaven med det store panoramatag.

Renault Scenic bagfra.
Den nye Scenic er en mellemting mellem en hatchback som Megane og en traditionel MPV (eller SUV). Renault bruger slet ikke MPV-betegnelsen.

Klapborde bliver til tablet-holdere

De små klapborde er væk – nutidens børn behøver det åbenbart ikke til deres tegneblok. I stedet er der andre fine ting. Lommerne på forsædets ryglæn har sindige lommer til telefoner m.m., og i de finere udgaver er der en unik midterkonsol, der kan klappes ned i midten. Her er kopholdere, men også solide holdere til en tablet og strømforsyning til samme.

Der er ikke samme overflod af kreative, hemmelige rum som i de første generationer. Men der er pænt meget stuveplads i kabinen – ca. 39 liter opgør Renault det til. Det er bl.a. fordelt på handskerummet (4 liter), dørlommerne (14 liter), midterkonsollen foran (7 liter) og et rum under midterarmlænet (3 liter). Lommerne på forsædernes bagside tager hver godt 2 liter.

Bagsædekonsollen i Scenic.
Den alsidige og godt tænkte midterkonsol ved bagsædet hører til i de dyrere udgaver.

Armlænet kan i øvrigt forskydes syv cm i længden, men konstruktionen her er ikke nær så stor og fleksibel, som den konsol, Renault var så stolt af i Scenic 4.

Unikt panoramatag

Bilen fås med et helt særligt panoramatag, kaldet Solarbay. Det kan ikke åbnes, og det traditionelle solgardin er væk. I stedet kan et elektronisk gardin trækkes for i mellemstore felter. Der er frit valg, om den forreste eller bageste del af taget skal dækkes til. Eller det hele.

Det særlige tag fra den franske producent Saint-Gobain er det samme, som Renault for nylig har lanceret på topmodeller, Rafale.

Panorama-taget i Scenic.
Det unikke panorama-tag giver ekstra loftshøjde. Et elektronisk gardin kan 'trækkes for' på flere måder i mindre sektioner.

Bagagerummet er stort og dybt – batterierne går bestemt ikke ud over rummeligheden. 545 liter kan der være – inklusive ca. 50 liter i en dyb, dyb vinkælder. I nogle udgaver medfølger en ekstra bundplade, så gulvet flugter med åbningen. Der er intet opbevaringsrum foran i bilen.

1.100 kg på krogen

Scenic må trække op til 1.100 kg, men der fås kun anhængertræk af den manuelle type, hvor man skal ned på knæ for at sætte det på og tage det af.

Bagagerummet i Scenic.
Bagagerummet i Renault Scenic er meget dybt og indeholder 545 liter. En plade fås, så gulvet kommer højere op..

Førerpladsen svarer til den, der er i Megane. Det indebærer bl.a. 12,3 tommer som førerinstrument og en 12 tommer trykskærm med den styrenhed og opkobling, som Renault kalder Open R Link. Systemet benytter Googles Android Automotive OS 12 og støtter både Google Auto og Apple Carplay.

Tilmed skulle Scenic blive blandt de første biler, som kan benytte et kommende Apple-styresystem, der ikke blot spejler telefonen, men får adgang til mange af bilens centrale systemer.

Lyden af Jean-Michel Jarre

Jean-Michell Jarre.
Den 75-årige franske musiker Jean-Michell Jarre har bearbejdet lydene til den nye Scenic ud fra sine egne værker. Han deltog i verdenspremieren på bilen.

Den franske elektromusik-komponist m.m.m., Jean-Michel Jarre, har haft nogle fingre med i skabelsen af Scenics lyde. Sammen med Renault-specialister har Jarre udviklet den lyd, der skal advare fodgængere, når bilen kører under 30 km/t. Den udvendige lyd er baseret på kunstnerens seneste udgivelse, Oxymore. Også velkomstlyden i kabinen er en Jean-Michel Jarre-kreation.

Op til 620 km på en opladning

Også den elektriske teknik går igen fra Megane, men det store batteri i Megane er blevet til det lille i Scenic. Der er valg mellem batterier på 60 og 87 kWh (netto), som giver officielle rækkevidder på henholdsvis 420 og 620 km.

Platformen til Renault Scenic.
Platformen til Scenic er den samme som til Renault Megane og Nissan Ariya. Men Scenic har længere mellem akslerne (10 cm), og der er blevet plads til flere batterimoduler. 

De to batterier er koblet til hver sin motorydelse: 170 og 220 hk. Varmepumpe er standard i alle udgaver.

Bilen kan forvarme batteriet inden ankomst til en lynlader – men udelukkende hvis man taster ladestationen ind i navigationen. Den maksimale ladeeffekt er hhv. 130 og 150 kW – i den respektable mellemkategori.

Førerpladsen i Scenic.
Førerpladsen i Renault Scenic svarer til den i Megane.

Renault Scenic E-Tech

Motor: 170/220 hk
Rækkevidde: 420/620 km
Længde: 4,47 m
Bredde: 1,86 m
Højde: 1,57 m
Akselafstand: 2,79 m
Bagage: 545 liter
Platform: CMF-EV

Ingen Grand Scenic

Den indbyggede AC-lader kan som standard klare 22 kW, så opladning ved kantstenen eller indkøbscentret kan gå pænt hurtigt.

Den nye Scenic kommer ikke som syvpersoners, og firehjulstræk skal man heller ikke sætte næsen op efter.

Den danske Renault-importør forventer, at Scenic E-Tech kan leveres fra marts. Priser er der indtil videre ingen indikation af.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024