Ved første øjekast er det førerpladsen, der er den helt store nyhed i Peugeot E-3008. Her er Peugeots berømte i-cockpit nyfortolket med en 21 tommer panorama-skærm, der løber hen over instrumentbordet, og som skal ses hen over det fortsat ganske lille rat.
Den store skærm kan indstilles i flere former for visning, og på den måde kan man skabe det udtryk, der bedst passer ens smag.
I det hele taget er instrumentbordet udformet noget anderledes, end det ses i andre biler. Man møder en stofagtig overflade, lækre materialer og endnu en skærm, hvor man selv kan konfigurere, hvilke funktioner man kan styre fra skærmen via store trykfelter.
Helt ny teknik til elbilen
Ellers er det under den synlige overflade, at der er sket rigtig mange forandringer i denne tredje generation af den model, der indtil videre er solgt i over 1,3 mio. enheder.
Bilen er bygget op over en ny platform, der skal rumme en lang række bilmodeller fra den store Stellantis-koncern, der bl.a. ejer bilmærkerne Peugeot, Citroën, Opel, Fiat og Jeep.
Platformen er skabt til at kunne fungere både som en ren elbil, og som basis for benzin- og dieselbiler og for en plugin-hybrid.
Benzin og diesel i andre lande
Så selv om vi i Danmark formentlig kun får den rene elbil at se, skal 3008 sælges over hele verden, og det er ikke alle lande, der er nået lige så langt med elbiler, som vi er herhjemme.
I første omgang – til februar - kommer elbilen i en forhjulstrukken udgave med et batteri på 73 kWh og en elmotor, der yder 210 hk. Den vil få en rækkevidde på omkring 525 km.
Til hjemmeladning vil 11 kW indbygget lader være standard, mens lynladning kan ske med op til 160 kW.
Peugeot E-3008
210 hk FWD, 73 kWh, 525 km
320 hk AWD, 73 kWh, 520 km
230 hk FWD, 98 kWh, 700 km
Længde: 4,54 m
Bredde: 1,90 m
Højde:1,64 m
Akselafstand: 2,74 m
Bagagerum: 520 liter
Påhængsvægt: 1.250 kg (FWD)/1.350 kg (AWD)
Platform: STLA Medium
Formentlig omkring 350.000 kr.
Priser kendes endnu ikke, men skal vi gætte på et prisniveau, vil det nok være midt mellem 300.000 og 400.000 kr.
Senere dukker en kraftigere firehjulstrukken udgave op med samme batteri. Et års tid senere, altså en gang i 2025, kommer en forhjulstrukken udgave med et batteri på næsten 100 kWh og dermed en rækkevidde på mindst 700 km.
Bil og batteri bygges i Frankrig
I alle tilfælde er batterierne bygget af Peugeot på fabrikken i Sochaux i Alsace med battericeller fra en nyåbnet fabrik i Nordfrankrig, der ejes af Stellantis i fællesskab med det franske olieselskab Total og Mercedes-Benz. Dermed er der tale om en 100 procent europæisk produceret elbil.
Senere får E-3008 følgeskab af E-5008 med samme teknik, og den kan i lighed med forgængeren rumme op til syv personer.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.