Tesla er et firma, der ikke øser ud af teaser-billeder eller anden form for opvarmning forud for en ny model. Ikke ad traditionelle kanaler, i hvert fald.
Så det kommer til at gå meget hurtigt, fra Tesla 1. september frigav billeder, informationer og priser af den opdaterede Model 3, til de første eksemplarer fra fabrikken i Kina er i Danmark. De første danske kunder skulle få deres bil sidst i oktober.
Det er Model 3’s første store opdatering eller facelift, siden den kom på markedet i USA i 2017. Der er dog løbende kommet opdateringer, ikke kun af software, men i mindre grad også af fysiske detaljer.
Stor forbedring af kabinen
Fornyelserne er ganske omfattende, men der sker tilsyneladende ikke noget markant med rækkevidde og ladehastighed.
Tesla ser ud til især at have koncentreret sig om at forbedre kabinen.
Tesla nævner, at der nu er 360 graders akustisk glas, hvilket må forstås sådan, at der nu ikke kun er lyddæmpende glas i fordørene og forruden, men hele vejen rundt. Det burde give en mere tyst kabine.
Bedre materialer og kraftigere lydanlæg
Også materialerne, som ofte har været et kritikpunkt, har fået et løft. ’Omgiv dig med blødere, mere sofistikerede materialer—udført med højt præcisionsniveau,’ fremhæver Tesla.
Komforten får også et løft med ventilerede forsæder og et nyt lydsystem med ’op til’ 17 højttalere og to subwoofere.
Skærmen er stadig på 15,4 tommer og anbragt vandret. Gearvælgeren ved rattet er erstattet af knapper på rattet, hvor der nu er kommet små symboler, som indikerer knappernes funktion.
Otte-tommer skærm ved bagsædet
Bagsædepassagerer forkæles med en ottetommer trykskærm, der kan bruges til bl.a. at vise underholdning eller styre klimaanlægget.
Rygter om bl.a. et førerinstrument ved rattet og en stor bagklap i stedet for den nuværende lille viste sig at være blot rygter. Der er heller ikke kommet headup-display.
Der er kommet to nye farver med ekstra dybde, Stealth Grey og Ultra Red, som koster 16.000 kr. ekstra. Det samlede antal farver er fortsat begrænset til fem.
Op til 678 km
Modelprogrammet ligner det hidtidige, og motorer og batterier ser ud til at være uændrede. Der er valg mellem baghjulstræk med standard range-batteriet, som nu giver officielt 554 km med 18 tommer fælge, og firehjulstræk/stort batteri, der udløser en rækkevidde på nu 678 km.
Tilvælger man 19"-fælge, falder rækkevidden til hhv. 513 og 629 km, hvilket er en markant forskel. Før faceliftet opgav Tesla rækkevidden i Model 3 SR og LR til hhv. 491 km og 602 km, hvilket formodentlig var med 19" fælge.
Den forbedrede rækkevidde er opnået ved at gøre Model 3 endnu mere vindglat, særligt i kraft af en ny og lavere front. Der er også nye, smalle lygter, men de er stadig ikke af matrix-typen – i hvert fald ikke virksomme.
Model S og X bliver markant billigere
Priserne har ikke ændret sig nævneværdigt med det forbehold, at Teslas priser svinger meget. Ved den seneste større prisnedsættelse i februar fik billigste version en listepris på 330.000 kr. Den er nu hævet en anelse til 340.000 kr.
Long Range-versionen har også fået lagt 10.000 kr. til februar-prisen til nu 390.000 kr.
Samtidig med lanceringen af den faceliftede Model 3 har Tesla skåret en ordentlig luns af priserne på Model S og X. De har hidtil kostet pænt over en mio. kr., men Model S er faldet 373.000 kr., mens Model X er blevet 413.000 kr. billigere. De ekstra hurtige Plaid-udgaver er faldet endnu mere.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.