Bilshow: japanere i forsvar med vilde koncepter

Årets store biludstilling i Tokyo byder på fremtidens elbiler fra alle japanske mærker, men der er næsten ingen bud på biler, der her og nu kan tage kampen op mod kineserne, som også i Japan er blevet meget aktive. Motor har taget pulsen på Japan Mobility Show. Se nyheder fra Toyota, Nissan, Mazda, Suzuki, Lexus og Mitsubishi.

 

BYD på scenen i Tokyo med model i forgrunden
Nyt om biler

Det virker som om, at alle japanske bilmærker er blevet enige om at vise alle deres planer for nye biler på årets store Japan Mobility Show, så det bliver tydeligt, at der er masser af nye elbiler på vej.

Desværre afslørede den plan også, at det i den grad kniber med nye elektriske bilmodeller her og nu.

De skal nok komme, men den eneste stand på biludstillingen i Tokyo, hvor man kunne se elbiler, der rent faktisk kan købes, er ved kinesiske BYD, der kunne præsentere hele fem nye bilmodeller.

Nissan minibus konceptbil.
Hyber Tourer er en konceptbil fra Nissan og skal vise visionen for en bil, hvor der er plads til venner og familie med en helt ny rumfølelse. Helt klart en model til hjemmemarkedet, hvis den bliver til noget.

Nissan stikker en finger i jorden

De japanske bilmærker har dog gjort sig megen umage med at skabe biler til udstillingen, der skal give et godt fingerpeg om, hvad der venter os de kommende år.

Et eksempel finder vi hos Nissan, der i ugerne op til udstillingen afslørede ikke mindre end tre nye konceptbiler, der er målrettet forskellige kundegrupper.

Ideen er, at man så vil høste kommentarer og holdninger til de viste biler, og på den måde finde frem til det, man vil satse på. Netop den plan viser med største tydelighed, at bilproducenterne er i vildrede om, hvilken vej udviklingen kommer til at gå, når vi taler om biltyper, design og indretning.

Indgangen til Tokyo Motor Show/Tokyo Mobility Show.
Den store biludstilling i Tokyo har altid hedder Tokyo Motor Show, men har i tidens ånd skiftet navn til Japan Mobility Show.

Bilshow med visioner

En ting står dog fast: De bliver elektriske, de bliver avancerede, og de bliver markant anderledes at se på, end det vi har været vant til.

Biludstillingen i Tokyo er i år udnævnt til at være en mobilitetsudstilling, og der er derfor også udstillet masser af køretøjer – store som små – der alene har interesse for det japanske marked.

Så hvor biludstillingerne i Japan for en del år siden viste vejen for alle verdens bilproducenter, er det i år en ret defensiv en af slagsen.

Japanerne bruger en meget stor del af energien på at vise muskler på den lange bane og på at se indad på det japanske marked og dets kunder.

Suzuki eVX.
Suzuki viser sin første elbil, eVX. Det er en SUV med en rækkevidde på omkring 500 km.

Her er nyhederne

Her er et billede af de biler, der kan få størst interesse i Danmark - i usorteret rækkefølge:

Suzuki

Det har knebet med nyheder i lang tid, men nu er der lys forude. Suzuki viser en ny Swift med hybridteknik, som ventes til Danmark til foråret.

Suzuki Swift i blå.
Den helt nye Suzuki Swift ligner i vid udstrækning sine seneste forgænger. Minibilen ventes til Danmark til foråret.

Suzuki udstiller også mærkets første elbil, der indtil videre hedder Suzuki eVX. Det er en SUV med en rækkevidde på omkring 500 km og mulighed for firehjulstræk. Også den ventes at komme til Danmark.

Toyota

Japans største bilproducent havde mange nyheder i ærmet. Mest interessant er en fremtidig elbil, FT-3e, der er designet med brug af AI-hjælp ud fra opgaven: Design en bil så simpelt som muligt!

Toyota FT-3s og FT-3e på scenen i Tokyo.
Toyota har store armbevægelser på Japan Mobility Show. Topchef Koji Sato præsenterer sportsvognen FT-Se og crossoveren FT-3e på scenen i Tokyo.

Den er nu alligevel ret avanceret at se på og har bl.a. fået et tredjegenerations batteri, der er tre cm lavere end det, der er i den nuværende elbil BZ4X.

Ved siden af 3e står FT-3s, som er et koncept for en elektrisk sportsvogn, og som deler en del teknik med SUV’en 3e.

Toyota FT-3e på scenen.
Toyota FT-3e er en forsmag på endnu en elbil fra det japanske mærke.

En tredje nyhed er den elektriske Landcruiser, der med en længde på 5,15 meter er noget længere end den kommende benzin-Landcruiser. Den byder på syv siddepladser og fås naturligvis med firehjulstræk.

Den står ved siden af en helt ny, mere traditionel Landcruiser, der har benzinmotor og et design, der sender venlige hilsner til tidligere tiders Landcruisere.

Konceptudgave af elektrisk Toyota Landcruiser
Toyota giver en forsmag på en elektrisk Landcruiser, der er på vej. Men konceptet her er nok et stykke fra realiteter - både i formgivning og tidshorisont.

Den blev i øvrigt vist i en særlig version med et nyt rat, hvor speeder og bremse er monteret i rattet i stedet for traditionelle pedaler. I første omgang er det tiltænkt handicappede købere, men måske vil ideen finde vej til alle brugere.

En anden nyhed er en elektrisk pickup, der skal ses som en elektrisk udgave af den kendte Hi-Lux, som er en af verdens mest solgte pickupper. Den helt nydesignede elbil viser, at elbilerne sagtens kan løfte så tung en arv.

Konceptudgave er elektrisk Toyota Hi-Lux.
Også den legendariske pickup Hi-Lux kommer på et tidspunkt som elbil, vil Toyota fortælle med denne konceptbil.

Honda

Der er ikke mange nyheder, der vil finde vej til Europa, men nordamerikanere kan se frem til en stor elbil, Proluque, der er udviklet i samarbejde med General Motors.

En meget lille elbil – mindre end Honda e – blev vist som prototype, og hvad præcist, der er tanken med den, er endnu uvist. Den kommer dog næppe til Danmark.

Mazda Iconic SP i rød set oppefra.
Mazda viser den spektakulære sportsvogn, som konceptbil kaldet Iconic SP. Den er udstyret med tokammers rotationsmotor, som leverer strøm til den eller de elmotorer, der driver bilen frem. 

Mazda

Det lille japanske bilmærke havde to nyheder i form af dels en faceliftet MX-5, dels en prototype på en noget større, delvist elektrisk sportsvogn, der indtil videre går under navnet Iconic SP.

Den får i lighed med den netop lancerede MX-30 R-EV en benzindrevet wankelmotor, der leverer strøm til en elmotor. Den driver altid bilen frem, men kan også få strøm fra et mindre batteri.

Mazda MX-5 i blå forfra.
2024-udgaven af Mazda MX-5 har fået et nænsomt facelift med bl.a. nye lygter.

Iconic SP, som blot er 4,18 meter lang vil Mazda arbejde hårdt på at gøre til virkelighed.

Den faceliftede MX-5 har primært fået en ny front med andre forlygter. Den kommer til Danmark i 2024.

Mitsubishi

Det tidligere store bilmærke går stille med dørene i Tokyo, hvor det mest af alt handlede om en prototype til en ny Outlander samt en faceliftet Eclipse.

Mitsubishi Outlander.
Mitsubishi viser en opdateret Outlander plugin-hybrid.

Ingen af bilerne kommer med ren eldrift, men de har fået ny teknik i form af en plugin-hybrid-drivlinje. Hvornår de dukker op i Danmark, er endnu uvist.

Lexus ZC i profil.
Lexus LF-ZC er en luksuriøs, elektrisk sedan. Den er en forløber for en produktionsbil, der kommer i 2026.

Lexus

Det luksus-prægede bilmærke, der er en overbygning til Toyota, har to flotte nyheder i form af prototyperne LF-ZC og LF-ZL, hvor LF står for Lexus Future.

ZC indeholder en ny generation af batteriteknologi og er planlagt til at komme på markedet i 2026.

Lexus LF-ZL bagfra.
LF-ZL er Lexus' vision for en kommende, elektrisk SUV.

ZL er en luksusbil, som skal bringe Lexus videre i retningen mod 2035, hvor alle Lexus-biler vil være helt eldrevne.

Lexus forventer at kunne fordoble rækkevidden på en opladning i forhold til konventionelle elbiler med den nye generations højtydende batteri. Der er tilsyneladende ikke tale om faststof-batterier. Lexus kalder dem prismatiske, og de udmærker sig ved større energitæthed. 

Nissan konceptbil på scenen.
Nissan Hyper Punk handler om stil og innovation. Blandt andet fanger kameraer rundt om bilen landskabet, og med AI-funktioner vises grafiske mønstre, der bliver vist på tre skærme, hvilket skulle giver et rum, hvor virkelighed og fiktion smelter sammen.

Nissan

Her er det prototyperne Hyper Urban, Hyper Adventure, Hyber Tourer og Hyper Punk, der står for nyhederne. Det er alle biler, der først kommer på markedet om flere år, og så kan meget sikkert nå at ændre sig, inden en færdig bil er klar.

Ideen er at skabe biler, der henvender sig til hver sin kundegruppe, og mens de nævnte udgaver blev præsenteret op til udstillingen, blev sportsvognen Hyber Force præsenteret af Nissans øverste chef på selve udstillingen.

Nissan-chef med Hyperforce-konceptbilen.
Nissan topchef Makoto Uchida præsenterer den ekstreme, elektriske sportsvogn Hyper Force.

Den skal bygges i virkeligheden, men det bliver en ekstrem bil. Udstillingsbilen har 1.000 kW (1.360 hestekræfter), og kan måske ses som fremtidens elektriske afløser for Nissan GT-R.

Da det kun bliver de allerfærreste, der får mulighed for at stifte bekendtskab med den, vil den vilde el-sportsvogn være at finde i alle de mange computerspil, hvortil Nissan hidtil har leveret bilmodeller. Det er en satsning, som Nissan gør meget ud af.

Nissan Hyper Adventure i blå på snabaggrund.
Nissan Hyber Adventurer henvender sig til friluftsfolket og dem med en aktiv livsførelse.

Åben til 5. november

Japan Mobility Show er åben for offentligheden i 26. oktober til 5. november og foregår i udstillingskomplekset Big Sight i Tokyo.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve