Det virker som om, at alle japanske bilmærker er blevet enige om at vise alle deres planer for nye biler på årets store Japan Mobility Show, så det bliver tydeligt, at der er masser af nye elbiler på vej.
Desværre afslørede den plan også, at det i den grad kniber med nye elektriske bilmodeller her og nu.
De skal nok komme, men den eneste stand på biludstillingen i Tokyo, hvor man kunne se elbiler, der rent faktisk kan købes, er ved kinesiske BYD, der kunne præsentere hele fem nye bilmodeller.
Nissan stikker en finger i jorden
De japanske bilmærker har dog gjort sig megen umage med at skabe biler til udstillingen, der skal give et godt fingerpeg om, hvad der venter os de kommende år.
Et eksempel finder vi hos Nissan, der i ugerne op til udstillingen afslørede ikke mindre end tre nye konceptbiler, der er målrettet forskellige kundegrupper.
Ideen er, at man så vil høste kommentarer og holdninger til de viste biler, og på den måde finde frem til det, man vil satse på. Netop den plan viser med største tydelighed, at bilproducenterne er i vildrede om, hvilken vej udviklingen kommer til at gå, når vi taler om biltyper, design og indretning.
Bilshow med visioner
En ting står dog fast: De bliver elektriske, de bliver avancerede, og de bliver markant anderledes at se på, end det vi har været vant til.
Biludstillingen i Tokyo er i år udnævnt til at være en mobilitetsudstilling, og der er derfor også udstillet masser af køretøjer – store som små – der alene har interesse for det japanske marked.
Så hvor biludstillingerne i Japan for en del år siden viste vejen for alle verdens bilproducenter, er det i år en ret defensiv en af slagsen.
Japanerne bruger en meget stor del af energien på at vise muskler på den lange bane og på at se indad på det japanske marked og dets kunder.
Her er nyhederne
Her er et billede af de biler, der kan få størst interesse i Danmark - i usorteret rækkefølge:
Suzuki
Det har knebet med nyheder i lang tid, men nu er der lys forude. Suzuki viser en ny Swift med hybridteknik, som ventes til Danmark til foråret.
Suzuki udstiller også mærkets første elbil, der indtil videre hedder Suzuki eVX. Det er en SUV med en rækkevidde på omkring 500 km og mulighed for firehjulstræk. Også den ventes at komme til Danmark.
Toyota
Japans største bilproducent havde mange nyheder i ærmet. Mest interessant er en fremtidig elbil, FT-3e, der er designet med brug af AI-hjælp ud fra opgaven: Design en bil så simpelt som muligt!
Den er nu alligevel ret avanceret at se på og har bl.a. fået et tredjegenerations batteri, der er tre cm lavere end det, der er i den nuværende elbil BZ4X.
Ved siden af 3e står FT-3s, som er et koncept for en elektrisk sportsvogn, og som deler en del teknik med SUV’en 3e.
En tredje nyhed er den elektriske Landcruiser, der med en længde på 5,15 meter er noget længere end den kommende benzin-Landcruiser. Den byder på syv siddepladser og fås naturligvis med firehjulstræk.
Den står ved siden af en helt ny, mere traditionel Landcruiser, der har benzinmotor og et design, der sender venlige hilsner til tidligere tiders Landcruisere.
Den blev i øvrigt vist i en særlig version med et nyt rat, hvor speeder og bremse er monteret i rattet i stedet for traditionelle pedaler. I første omgang er det tiltænkt handicappede købere, men måske vil ideen finde vej til alle brugere.
En anden nyhed er en elektrisk pickup, der skal ses som en elektrisk udgave af den kendte Hi-Lux, som er en af verdens mest solgte pickupper. Den helt nydesignede elbil viser, at elbilerne sagtens kan løfte så tung en arv.
Honda
Der er ikke mange nyheder, der vil finde vej til Europa, men nordamerikanere kan se frem til en stor elbil, Proluque, der er udviklet i samarbejde med General Motors.
En meget lille elbil – mindre end Honda e – blev vist som prototype, og hvad præcist, der er tanken med den, er endnu uvist. Den kommer dog næppe til Danmark.
Mazda
Det lille japanske bilmærke havde to nyheder i form af dels en faceliftet MX-5, dels en prototype på en noget større, delvist elektrisk sportsvogn, der indtil videre går under navnet Iconic SP.
Den får i lighed med den netop lancerede MX-30 R-EV en benzindrevet wankelmotor, der leverer strøm til en elmotor. Den driver altid bilen frem, men kan også få strøm fra et mindre batteri.
Iconic SP, som blot er 4,18 meter lang vil Mazda arbejde hårdt på at gøre til virkelighed.
Den faceliftede MX-5 har primært fået en ny front med andre forlygter. Den kommer til Danmark i 2024.
Mitsubishi
Det tidligere store bilmærke går stille med dørene i Tokyo, hvor det mest af alt handlede om en prototype til en ny Outlander samt en faceliftet Eclipse.
Ingen af bilerne kommer med ren eldrift, men de har fået ny teknik i form af en plugin-hybrid-drivlinje. Hvornår de dukker op i Danmark, er endnu uvist.
Lexus
Det luksus-prægede bilmærke, der er en overbygning til Toyota, har to flotte nyheder i form af prototyperne LF-ZC og LF-ZL, hvor LF står for Lexus Future.
ZC indeholder en ny generation af batteriteknologi og er planlagt til at komme på markedet i 2026.
ZL er en luksusbil, som skal bringe Lexus videre i retningen mod 2035, hvor alle Lexus-biler vil være helt eldrevne.
Lexus forventer at kunne fordoble rækkevidden på en opladning i forhold til konventionelle elbiler med den nye generations højtydende batteri. Der er tilsyneladende ikke tale om faststof-batterier. Lexus kalder dem prismatiske, og de udmærker sig ved større energitæthed.
Nissan
Her er det prototyperne Hyper Urban, Hyper Adventure, Hyber Tourer og Hyper Punk, der står for nyhederne. Det er alle biler, der først kommer på markedet om flere år, og så kan meget sikkert nå at ændre sig, inden en færdig bil er klar.
Ideen er at skabe biler, der henvender sig til hver sin kundegruppe, og mens de nævnte udgaver blev præsenteret op til udstillingen, blev sportsvognen Hyber Force præsenteret af Nissans øverste chef på selve udstillingen.
Den skal bygges i virkeligheden, men det bliver en ekstrem bil. Udstillingsbilen har 1.000 kW (1.360 hestekræfter), og kan måske ses som fremtidens elektriske afløser for Nissan GT-R.
Da det kun bliver de allerfærreste, der får mulighed for at stifte bekendtskab med den, vil den vilde el-sportsvogn være at finde i alle de mange computerspil, hvortil Nissan hidtil har leveret bilmodeller. Det er en satsning, som Nissan gør meget ud af.
Åben til 5. november
Japan Mobility Show er åben for offentligheden i 26. oktober til 5. november og foregår i udstillingskomplekset Big Sight i Tokyo.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.