Elektriske biler bryder 50 procent-grænse

Danskerne køber elbiler og plugin-hybrider i så stor stil, at de opladelige biler nu udgør over halvdelen af nye biler. Især de rene elbiler med Tesla markant i front presser andelen op. Samtidig stiger det samlede bilsalg for niende måned i træk.

Tesla Model Y foran kirke.
Nyt om biler

Der er solid vækst i salget af nye biler i Danmark. Og samtidig øger de elektriske modeller tydeligt deres andel. I september brød elbiler og plugin-hybrider gennem den magiske 50 procent-grænse ved at nå op på 51 procent.

Det er sket to gange før – i december 2021 og 2022 - men begge gange boomede plugin-hybriderne lige inden et afgiftshop boomede og bidrog kraftigt til den høje andel. De to måneder lå de opladelige biler på næsten 60 procent.

Nu er det elbilerne, der kan tage æren for den meget høje andel af opladelige biler. De udgjorde i september 43 procent af bilsalget, mens plugin-hybrider tegnede sig for de resterende otte procent.

33% elbiler i 2023 

De rent elektriske biler ligger i 2023 på i gennemsnit 33 procent af bilsalget, viser de nyeste tal fra De Danske Bilimportører.

Mens elbiler nu er oppe på 43 procent af det samlede danske bilsalg, ser det endnu mere ’grønt’ ud blandt private bilkøbere, påpeger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.

48,5 procent af private bilkøbere valgte elbil i september, mens benzinbiler inklusive hybrider udgjorde 42 procent. Plugin-hybrider lå på blot otte procent, mens dieselbiler ikke en gang kunne slæbe sig op på to procent.

Lagkagegraf over fordelingen af nye bilers drivmiddel.
Næsten hver anden private bilkøber valgte i september en elbil. Diesel er nede på knap to procent. Kilde: Bilstatistik.dk

Elbiler vælges især af private

- September-tallene viser, at det især er private, som driver elbilsalget frem, siger Ilyas Dogru.

- Den udvikling har mange årsager, bl.a. kommer der mange nye elbil-modeller. Men først og fremmest er der sket mange prisfald og også gode leasingtilbud. Dernæst har bilerne fået fornuftig rækkevidde, som kan dække både hverdagens behov og på acceptabelt niveau også langturen. Og endelig er der sket en markant forbedring af lademulighederne, uddyber han og tilføjer:

- For firmabiler er manglende gulerødder medvirkende til, at erhvervslivet fortsat holder sig tilbage.

Tesla Model Y højdespringer (også) i september

Det glohede salg af elbiler drives i høj grad frem af Tesla. Det amerikanske mærke har ujævne leveringstal hen over året og peaker i den sidste måned af kvartalet. Det ses tydeligt i september, hvor Tesla indregistrerede omkring 2.500 biler. Det svarer til mere end hver tredje af alle elbiler den måned.

Se listerne med de mest solgte biler nederst i artiklen.

Model Y blev endnu en gang den mest leverede bil på en måned med næsten 2.400 styks i september. Ni måneder inde i 2023 er der leveret 12.646 Model Y.

Peugeot 208 elektrisk forfra.
Peugeot 208, der nu lanceres i denne faceliftede udgave, blev den næstmest solgte (leverede) bil i september. Kun en lille del var den eldrevne udgave.

Tesla Model 3 på pause

Der er langt ned til nr. to, Peugeot 208, som ellers blev solgt i rigtig pæne 666 eksemplarer. Dens fætter, Opel Corsa, nåede op på 455 styks på tredjepladsen.

Mens Model Y-salget eksploderer, formår Model 3 ikke at komme ind på top 10-listen over elbiler. Tesla-sedanen står dog midt i et modelskifte med overgangen til den opdaterede udgave.

Bilsalg stiger 14 procent

Det samlede bilsalg i september nåede op på næsten 15.000 nye personbiler. Det er en stigning på 14 procent fra samme måned sidste år.

Dermed er det niende måned i træk med vækst i antallet af nyregistreringer. I tredje kvartal voksede antallet af nye biler med 12 procent, mens der efter ni måneder er nyregistreret 124.000 biler, svarende til en vækst på 14 procent.

Hos FDM peger Ilyas Dogru på, at stigningen skal ses i lyset af et meget dårligt bilår i 2022, som var præget af leveringsproblemer og høj inflation.

Bilbranche: positivt overrasket

Også De Danske Bilimportører fremhæver usikkerheden:

- Ved årets begyndelse var der stor usikkerhed omkring, hvad vi kunne forvente af bilåret 2023, siger administrerende direktør i brancheforeningen, Mads Rørvig.

- Men vi er blevet positivt overraskede over udviklingen i de tre første kvartaler og forventer nu et totalmarked for 2023 på over 170.000 biler. Det er en væsentlig forbedring fra 2022, hvor niveauet var knapt 150.000 biler, siger direktøren.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve