Bilshow med store muskler og grønne toner

Kæmpestore biler er stadig sagen i USA, hvor elbiler endnu spiller en tilbagetrukket rolle. Men på Los Angeles-biludstillingen bevises, at muskelbiler og elbiler kan kombineres. Udstillingen har også nyheder fra Kia, Lucid, Fisker, Subaru, Toyota, Mitsubishi og Cadillac, der alle kan komme til Danmark.

Scene fra Los Angeles Auto Show
Nyt om biler

Elbilerne titter frem på årets store bilshow i Los Angels. Og nogle buldrer ligefrem ind på scenen for fuld musik. Det gælder særligt udstillingens på alle måder store nyhed fra luksusmærket Lucid.

Mærkets 1.200 hk-sedan, Air, er kommet til Europa, og det samme kan muligvis ske med stjernen på LA Autoshow, Gravity. Med sædvanlig kortfattet, amerikansk pressemøde kørte super-SUV’en ind på scenen.

Det er stor, elektrisk SUV med plads til syv voksne og deres bagage, en rækkevidde på formentlig noget over 700 km, over 800 hk og en anslået dansk pris på omkring én mio. kr. for billigste udgave.

Lucid Gravity på scenen forfra.
Lucid Gravity er en stor, elektrisk SUV med plads til syv. Rækkevidden er formentlig noget over 700 km, som ikke kun er opnået med et stort batteri (ca. 140 kWh), men også med høj energieffektivitet.

Gravity er bygget på en helt ny platform, som den ikke deler med Air, og kan lade med over 300 kW.

Fart på elbilsalg – i Californien

En unik funktion: Bilens frunk, altså det forreste bagagerum, er med 226 liter så enormt, at der ikke blot kan gemmes en voksen person i det; to voksne kan også bruge det som sofa på picnic-turen.

Lucid er – sammen med Rivian – et eksempel på, at amerikansk bilindustri er i gang med at elektrificere den absolutte overklasse, over Tesla og Fisker.

Førerpladsen i Gravity.
Gravity har som Air en elegant kabine med pæne materialer. Den store skærm måler 34 tommer.

De to mega-dyre elbilmærker er populære i Californien, hvor elbil-salget i alle prisklasser er eksploderet på kort tid, og i sommer passerede elbilsalget i USA’s folkerigeste stat 20 procent – hvilket er mere end i Den europæiske Union. Danmark ligger på lidt over 30 procent.

Men selvom der sælges mange elbiler i Californien, er det bestemt ikke tilfældet i resten af landet. 40 procent af alle elbiler sælges i Californien.

Cadillac Lyriq forfra.
Lyriq er Cadillacs første elbil. Den kommer til udvalgte, europæiske lande. Om Danmark er iblandt, vides ikke. 

Cadillac har kurs mod Europa

Cadillac forsøger sig også med en elbil, Lyriq. Det er en stor SUV med 530 km rækkevidde. Med den har Cadillac besluttet sig for at returnere til Europa.

Mærket har netop begyndt salget i Schweiz og vil i 2024 og 2025 komme til Sverige og Frankrig. Derefter er yderligere to nordeuropæiske lande planlagt, men Cadillac i Europa ønsker ikke at sætte navne på de to.

Noget stort potentiale har bilen ikke. Motors inspektion af bilen på messen viser nok en pænt lavet kabine med en 33 tommer skærm, men Cadillacs klassiske, lidt konservative luksus virker næppe særlig appellerende for europæiske kunder, der nu har fået et kæmpe udvalg af avancerede og luksuriøse kinesiske mærker.

Det hjælper heller ikke, at den formentlig vil koste fra 700.000 kr. plus dansk registreringsafgift.

Chevrolet Equinox i blå.
Chevrolet Equinox er en ud af tre nye elbiler fra mærket.

Chevrolet giver gas med el

I den lidt mere folkelige afdeling viser et andet General Motors-mærke, Chevrolet, at man mener det alvorligt med elbiler til det amerikanske marked ved at lancere hele tre af slagsen: Den kompakte Equinox, den mellemstore Blazer og den enorme pickup Silverado.

Og så putter Chevrolet sørme også lidt strøm i sin ikoniske Corvette-sportsvogn. Det sker med en hybrid kaldet E-Ray. Ved hjælp af strøm opnås 655 hk, 0-100 km/t. er overstået på 2,5 sekunder, og bilen kan køre fire-seks km på strøm alene.

Fisker Pear lige forfra.
Pear bliver den næste model fra Fisker. Det er en crossover lidt mindre end Ocean.

To nye fra Fisker

Fisker, der lancerede sin første model, Ocean, i sommers, har to nye elbiler på affyringsrampen i Californien. De vises dog stadig kun i konceptudgaver og ikke på selve udstillingen. Det gælder den kompakte crossover Pear, som er et nummer mindre end Ocean, og den mellemstore pickup Alaska.

Særligt Pear ser indbydende ud i sit design og vil passe fint til Europa.

Begge skal fremstilles i USA og ventes klar lidt ind i 2025.

Kia EV3 bagfra.
Kia EV3 med det fornyende design kan blive en interessant dansker-bil, når den kommer i efteråret 2024.

Kia med spændende nyheder

Højst interessant for danske bilkøbere er Kias elbil-nyheder på messen. Særligt EV3 kan blive en populær model, når den kommer til Europa i efteråret 2024.

EV3 er en kompakt elbil med designsprog som hos den store EV9. Den er formentlig en anelse mindre end Niro, og modsat Niro er EV3 bygget på en decideret elbilplatform. Da Niro er ganske ny, skal EV3 nok mere ses som en afløser for Soul, som stammer fa 2019.

Kia EV3 vises foreløbig kun som konceptbil, så der er ikke tekniske oplysninger.

Kia EV4 forfra.
Kia EV4 ser ud til at skulle være en direkte Tesla 3-konkurrent. Den går i produktion i 2025. 

Relevant i Europa bliver EV4 også, men er nok først klar i anden halvdel af 2025-nyhed. Det er mellemstor sedan på størrelse med Tesla Model 3.

Japanerne er også med

Subaru Forester på scenen.
Subaru gjorde et stort nummer ud af verdenspremieren på Forester. SUV'en er planlagt til Danmark i efteråret 2024.

De japanske mærker, som har en stor del af deres globale salg i Nordamerika, er pænt repræsenteret på biludstillingen.

Subaru holder således verdenspremiere på en helt ny Forester, mærkets største SUV. Den ligner sig selv med sit konservative design. Både almindelig benzin og fuldhybrid tilbydes i USA.

Den nye Forester ventes til Danmark i efteråret 2024.

Toyota Camry forfra.
Toyota er klar med niende generation Camry. Det er nok tvivlsomt, om den kommer til Europa. 

Helt ny Toyota Camry

Om det samme gælder den helt nye Toyota Camry, kan den danske importør ikke oplyse. Det nuværende salg kunne tyde på, at det ikke er særlig oplagt. Blot seks styks er indregistreret de første 10 måneder af 2023.

Camry i niende generation kommer udelukkende med en 225 hestes hybridmotor. En særlig version har elektrisk firehjulstræk.

Toyota Land Cruiser i Lexus-udgave.
Toyota Land Cruiser har fået en fin fætter i form af Lexus GX. Den luksuriøse offroader er ikke tiltænkt Vesteuropa.

Den nye Land Cruiser er ikke taget med, selvom modellen nu skal lanceres i Nordamerika. Derimod har Toyota-gruppens luksusdivision, Lexus, premiere på premiumudgaven, Lexus GX. Den skal vi til gengæld ikke forvente at se på vores side af Atlanten.

Honda udstiller en ny elbil, den store SUV kaldet Prologue. Bilen, som er udviklet sammen med General Motors, er ikke tiltænkt Europa, selvom den ville være et tiltrængt supplement til Hondas to mindre elbiler.

Mitsubishi Outlander set forfra.
Mitsubishi Outlander kom sidste år i Nordamerika i denne nye generation, hvor rækkevidden på strøm er øget til omkring 65 km. Nu er bilen på vej til Danmark.

Ny Outlander på vej til Danmark

Mitsubishi, som ikke deltager på messen, har for nylig lanceret en ny Outlander, der lige som den hidtidige fås som plugin-hybrid – sågar også i USA. Den nye plugin-hybrid har fået sin elektriske rækkevidde betydeligt forbedret til omkring 65 km. Hurtigladning er stadig en mulighed.

Bilen virker væsentlig mere moderne og lækkert udført i kabinen end den hidtidige. Også udvendigt er det da gået fremad vurderet med europæiske øjne.

Den danske Mitsubishi-importør har netop besluttet at relancere modellen i Danmark, så vi kan vente at se Outlander i løbet af 2024.

Ford Bronco i grøn
Ford Bronco er en særdeles terrænduelig offroader i stil med Land Rover Defender. Bronco kan nu købes i Danmark.

Ford satser på SUV’er

Hos Ford, der har en enorm stand med næsten kun SUV-modeller og pickups, er der ikke meget strøm at se. Spotlightet er på den rå offroader Bronco, som netop nu er ved at komme til Danmark. Vi får kun den lange femdørs (fra. 1,4 mio. kr.), men i USA findes også en kort tredørs samt en mindre, mere civiliseret Bronco Sport.

Den yderst populære F150 pickup vises dog i den elektriske, superhurtige Lightning-udgave. Den fem år gamle Mustang Mach-E er taget med og vækker opsigt i en håndbygget ekstrem-version. Safari-udgaven er kun taget med for sjov.

Blå Rivian med tagtelt.
Tagtelte er populært i USA, selv på biler der kører inde i Los Angeles. Biludstillingen havde en meget stor afdeling med alle typer tagtelte og andet seriøst fritidsudstyr til at sætte på eller bag SUV'erne. Her er det elbilen Rivian R1T. 

Next stop: Geneva International Motor Show

Den næste større biludstilling med relevans for europæere er Genève-udstillingen til februar. Hvis den gennemføres, bliver det den første udgave siden 2019.

Genève-udstillingen plages dog på forhånd af afbud fra et stort anal bilproducenter.

Kopi af Tesla Cybertruck.
Tesla deltog ikke i LA Auto Show - mærket vil hellere have scenen for sig selv, når den stærkt forsinkede Cybertruck-pickup præsenteres i færdig form en uge senere. Men hvad er så dette, der stod i udstillingens forhal? Det er en skamløs og teknisk elendigt udført kopi fra firmaet Aitekx. Og nej, det er ikke kinesisk, men amerikansk. Navnet er også et plagiat. Robotruck 1T er en blanding af Cybertruck og Rivian R1T. Hvad formålet med kopien er, står ikke klart.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve