Ny Superb bliver elektrisk kæmpe

Skoda viser nu fjerde generation af sit flagskib Superb, der bliver endnu større end den nuværende model, og bagagerummet når op på 690 liter. Både sedan og stationcar tilbydes, og en plugin-hybrid klarer 100 km på strøm.

Skoda Superb 2024 forfra.
Nyt om biler

Med en fast takt på syv år har Skoda fornyet sin store Superb, siden første generation kom i 2001. Denne (sidste?) gang kommer der dog til at gå ni år, fra tredje generation blev lanceret, til denne fjerde aftapning.

Som så mange andre biler er Superb blevet forsinket. Den meldes nu klar til danske kunder i sommeren 2024.

Den nye Superb følger den klassiske opskrift fra Skoda og er stadig en meget stor og rummelig, konventionel bil. Atter en gang kommer kæmpebilen både som femdørs hatchback og som stationcar. Det er i modsætning til søsterbilen VW Passat, der nu kun tilbydes som stationcar.

Skoda Superb på scenen med mand ved siden af.
Den nye Skoda Super har netop haft verdenspremiere. Bilen er klar til danske kunder til sommer.

100 km på strøm

Skoda Superb

Benzin, diesel og plugin-hybrid
Længde: 4,90 m
Bredde: 1,85 m
Højde: 1,48 m
Akselafstand: 2,84 m
Platform: MQB Evo

Superb er blevet elektrificeret i betydelig grad. Interessant i Danmark er den nye plugin-hybrid, hvor batteriet er oppe på 25,7 kWh og rækkevidden på strøm er op til 100 km.

Det svarer til den teknik, som netop er præsenteret i Skoda Kodiaq, VW Tiguan og VW Passat. Også Cupra Formentor og Seat Leon får samme teknik, når de næste år for en opdatering.

Det samme gælder bilernes lademuligheder.  Superb og co. kan lade med 11 kW hjemme og med op til 50 kW ude.

Plugin-hybriden har en ydelse på 204 hk.

Skoda Super Combi bagfra.
De fleste danske Superb-kunder vælger stationcaren.

Adskillige benzin- og dieselmotorer

Andre motorvarianter bliver en ekstra økonomisk 1.5-benzinmotor med 48-volt-mildhybrid-teknik og en ydelse på 150 hk. Desuden tilbydes en 2.0 TSI med 204 eller 265 hk.

Superb fås endvidere med 2.0 TDI-dieselmotorer med 150 eller 193 hk. Samtlige varianter har DSG-automatgear, og de to stærkeste brændstofmotorer har firehjulstræk.

Ved generationsskiftet er Superb blevet lidt større end tidligere. Længden er øget fire cm, højen er vokset en anelse, mens bilen er blevet halvanden cm smallere. Akselafstanden er uændret.

Da VW Passat er vokset noget mere, er de to biler (som stationcar) nu lige store, og de virker til at være væsentlig mere ens i karrosseriet end tidligere. Døre og ruder lader til at være identiske. Det er noget, der sparer penge i både udvikling og især i produktion.

Bagagerummet i Skoda superb med den ene del af ryglænet lagt ned.
Bagagerummet i Skoda Superb har altid været enormt. I den nye generatio er det vokset 20-30 liter. Her er det stationcaren.

Endnu mere bagageplads

Den øgede længde er primært gået til endnu mere bagageplads. I hatchbacken er bagagerummet øget 20 liter til nu 645 liter, mens stationcaren (Combi) vokser 30 liter til 690 liter. Med bagsædet lagt ned er tallet 1.920 liter.

Førerpladsen er helt ny. Superb kan nu fås med headup-display, og instrumenthuset udgøres af en 10-tommer skærm. Midterskærmen er på op til 13 tommer.

Da alle udgaver af Superb nu har automatgear, har det været muligt at flytte gearvælgeren op på ratstammen.

Tre drejeknapper i Super.
Superb har tre drejeknapper under midterskærmen til betjening af bl.a. klimaanlægget. Man kan både dreje og trykke på dem, og når man gør det, giver knapperne et berørings-feedback. Hver knap har sit eget lille display.

Fysiske knapper giver smarte genveje

Selv om Superb for alvor er rykket ind i skærmalderen, er det langt fra alle funktioner, der behøver styres via skærme og menuer.

Betjeningen med fysiske knapper er ligefrem styrket i den nye Superb. Tre drejeknapper under midterskærmen bruges til bl.a. klimaanlægget. Hver knap har sit eget lille, indbyggede display.

Førerpladsen i Skoda Superb.
Skoda Superb har fået en førerplads og en kabine, der minder om Enyaqs. Der er masser af store skærme. Midterskærmen er på op til 13 tommer, instrumenthuset er helt digitalt i alle udgaver, og headup-display kan tilvælges.  

Bedre assistentsystemer

Som det er kutyme ved et generationsskifte, har bilens sikkerheds- og assistentsystemer fået en betydelig opgradering.

Bl.a. kan bilens ’Traffic Jam Assist’ nu sørge for automatisk start, bremsning og styring i tæt trafik op til 60 km/t.

Det er Skoda, der har haft hovedansvaret for udviklingen af både Superb og Passat, og begge biler skal bygges på samme fabrik i Slovakiet.

Skoda Superb femdørs bagfra.
Skoda Superb kommer fra begyndelsen både som femdørs og som stationcar. Det er i modsætning til VW Passat, der denne gang kun kommer som stationcar. Det skyldes givetvis Skodas større fokus på Centraleuropa, hvor fire-femdørs biler er mere populære.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve