Her i 2023 bliver Årets Bil i Danmark kåret for 55. gang, og lad os starte med navngivningen. Den bil, som fysisk får vindertrofæet i 2023, vinder titlen: Årets Bil i Danmark 2024.
Det leder til et af de oftest stillede spørgsmål omkring kåringen: Hvordan kan årets bil kåres for næste år? Det kan den af to årsager. For det første har kåringen kørt fortløbende siden 1969, og ved hver kåring har man lagt et år til titlen på sidste års kåring. Den anden ting er, at kåringen bliver foretaget så sent, at årstallet kun vil være aktuelt i en måned, og det er kort tid at kunne bryste sig med en titel. Her er de mest stillede spørgsmål om selve kåringen af Årets Bil i Danmark.
Hvordan udvælges kandidatbilerne?
Det er kun biler, der er nye på markedet, som er kandidater til titlen. Det vil sige alle nye bilmodeller, der kan leveres i Danmark senest 1. februar i det år, titlen gælder for. Bilen må desuden ikke have deltaget i kåringen tidligere, og det er ikke nok at bilen har fået et facelift.
I dag deler mange biler tekniske platforme. Det kan være benzinmotorer, hjulophæng eller batterier for elbiler. Der kan godt være flere biler, som deltager i kåringen med samme tekniske pakke. Bare bilerne vurderes til at være signifikant forskellige, og at de har deres egen identitet. Hvis der er flere biler, som kommer samme år, og hvor forskellen på modellerne er små, kan de blive slået sammen til en bilmodel. Det skete eksempelvis med Seat Mii, Skoda Citigo og VW Up i 2013-kåringen.
Hvorfor er eks. Tesla Model 3 ikke med?
I år har der været meget positiv omtale af den faceliftede Tesla Model 3. Tesla selv siger, at der er mange forandringer på modellen. Men selvom der er markante forbedringer, så er der stadig blot tale om et større facelift. Batteri, elmotorer og eksempelvis døre er de samme som før faceliftet. Derfor er den ikke vurderet til at være ny nok som model til at blive kåret.
Hvorfor er det ikke den mest solgte bil, der vinder?
Kåringen er ikke en popularitetskonkurrence. Så der skeles ikke til salgstal for at uddele titlen som Årets Bil i Danmark. Her i løbet af 2023 har Tesla Model Y domineret salgslisterne, og er klart en af de mest interessante biler at købe. Men den bringer ikke noget nyt til markedet, som den ikke allerede havde, da den deltog i kåringen i 2022. Dengang var priserne højere, og Hyundai Ioniq 5 kom frem med bedste lynladning til prisen, et flot design og plads til hele familien.
Hvordan kan en bil kåres, som ikke er på vejene endnu?
Nogle gange deltager biler, der er så nye, at de ikke er kommet på markedet endnu. De vil stadig kunne vinde titlen, som uddeles i november måned, selvom de første kunder først får bilerne til januar. Men for at kunne blive kåret skal bilen have været fysisk tilstede ved den indledende runde, hvor alle jurymedlemmer skal have mulighed for at køre i bilen.
Bør bilerne ikke være for folket og ikke for de få?
Ser du på listen over vinderne igennem tiden, så har der været rigtig mange "familien danmark"-biler. Men i de seneste fire år har det været elbiler, der har vundet titlen. Kronologisk siden 2020 har det været Tesla Model 3, VW ID.3, Hyundai Ioniq 5 og VW ID. Buzz. Den sidste har været den dyreste, og igen i år er der mange kandidater, som har en høj mindstepris.
Det er en udfordring, når der ikke kommer flere nye biler på markedet med en lav pris. Og her venter vi især på et gennembrud blandt billigere elbiler. I 2024-kåringen deltager BYD Dolphin, men selv den starter med en pris fra 235.000 kr.
Hvem er med i juryen?
Mange tror fejlagtigt, at FDM kårer Årets Bil i Danmark. Det er ikke helt rigtigt. De seneste år har FDM haft tre jurymedlemmer blandt gruppen på cirka 20 personer. For at være med i juryen skal man være medlem af foreningen 'Danske Motorjournalister'. For at blive optaget her skal man foretage bilanmeldelser, og man må ikke arbejde eller lave freelanceopgaver for bilforhandlere, bilimportører eller bilfabrikker. Det er vigtigt for, at prisen kan forblive uafhængig.
Hvilke parametre måles bilerne på?
Der er ofte meget stor forskel på bilerne, der er med til kåringen som Årets Bil i Danmark. Derfor kan det udefra ses som en sammenligning mellem æbler og pærer. Og det er det på sin vis også. Derfor er kravene til jurymedlemmerne store, fordi de skal kunne vurdere, hvor nyskabende en luksusbil er i forhold til sin klasse og sammenligne det med en billig bil.
Hvert enkelt jurymedlem stemmer derfor ud fra den erfaring, de har opbygget gennem årene, og ud fra de parametre de synes er vigtige, når man skal vælge bil. For FDMs jurymedlemmer har sikkerhed og miljø i mange år været et fokus.
Hvad er forskellen på Car of the Year og Årets Bil i Danmark?
Tilføjelsen "i Danmark" markerer, at der er tale om en ren dansk titel. Bilen bliver kåret af journalister, der er medlem af 'Danske Motorjournalister'. Fra FDM deltager Søren W. Rasmussen, Torben Arent og Karsten Meyland Lemche, og sidstnævnte er formand for Danske Motorjournalister.
Car of the Year kunne også have tilføjelsen "i Europa". Det er en internationalt titel med kun et dansk jurymedlem: Søren W. Rasmussen fra FDM. Han er også præsident for juryen, der består af cirka 60 journalister fra 27 lande i Europa. Titlen bliver typisk uddelt i forbindelse med en biludstilling i Europa. De seneste år har udstillingen primært været i Geneve, men sidste år blev den uddelt i Bruxelles.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.