Luksus-SUV får lang rækkevidde og hurtig ladning

BYD’s topmodel i Europa, Tang, får en stor opdatering, der fjerner modellens svagheder med rækkevidde og ladning. Og så får den et ansigt i stil med resten af familien.

BYD Tang forfra.
Nyt om biler

Tang blev BYD’s første model i Europa, da den syvpersoners SUV blev lanceret i Norge august 2021. Salgstallene i Norge var gode, bilen var lækkert bygget, og elbilens præstationer var fine for den tid.

Men allerede da bilen kom i Danmark i efteråret 2022, var SUV’en sakket bagud med sine elektriske egenskaber. En rækkevidde på 400 km var blevet overhalet i den klasse, lynladningens 120 kW var til den lave side, og værst for mange brugere var nok, at langsomladningen virkelig har været langsom – Tang ladede kun med én fase – i praksis kun 3,6 kW.

Men BYD, som i mellemtiden er blevet verdens største elbilproducent, arbejder hurtigt, så nu er en betydelig forbedret version klar.

BYD Tang bagfra.
BYD Tang er en næsten fem meter lang SUV med syv sæder. Designet bagtil er næsten uforandret på den faceliftede model, men den meget synlige ’BUILD YOUR DREAMS’-påskrift er forsvundet.

Meget større batteri

Motor har mødt den nye europæiske version i Kina, hvor de nye egenskaber blev afsløret.

Batteriet øges markant fra 86 til 109 kWh, og det bringer rækkevidden op fra nu 400 til 530 km for en firehjulstrukket udgave.

Samtidig forbedres opladningen betydeligt. Lynladningen øges fra maksimalt 120 til maksimalt 170 kW. 30-80 procent opladning tager 30 minutter ifølge BYD. 

BYD Tang forfra.
Fronten er nu i samme stil som øvrige BYD-modeller, særligt Han, der lige som Tang tilhører BYD's Dynasty-serie. I Kina sælges Dynasty-modellerne separat fra de billigere Ocean-modeller, der omfatter Dolphin, Seal og Seaul U.

Trefaset ladning

Forbedringen ved hjemmeladning er til at få øje på. Ved at gå fra den forældede énfasede ladning til nu trefaset, tredobles ladehastigheden stort set. Korrigeret for det større batteri falder en fuld opladning 0-100 procent fra op mod 24 timer til nu ca.10 timer.

Varmepumpe er standard, og det er også muligheden for at trække strøm ud af bilen (V2L).

Motor m.v. er uændret. Det indebærer fortsat en særdeles kraftig ydelse på 517 hk fra de to motorer.

Førerpladsen ligner sig selv, men rattet er nyt, og der er kommet headup-display og førerovervågning via kamera. Den drejelige trykskærm er vokset fra 12,8 tommer til 15,6, og indmaden har angiveligt fået en større opdatering til BYD's Di Link 5.0, som giver bedre ydelse, bedre stemmestyring m.m. 

Førerpladsen i Tang.
Førerpladsen i den opdaterede Tang er stort set som hidtil, men skærmen er vokset fra 12,8 til 15,6 tommer. Den kan stadig rotere mellem højkant og vandret.

Samme front som øvrige BYD-modeller

Designet er ændret fortil, så Tang nu passer i stilen med de øvrige BYD-modeller – den store grill fra benzinversionens æra er erstattet af en mere glat front.

Bagpartiet er uændret, bortset fra at det store ’BUILD YOUR DREAMS’ på bagklappen er forsvundet.

Tang ventes klar i Danmark til foråret. Hvad der sker med prisen, er uvist. Tang koster i dag det samme som ved lanceringen nemlig 600.000 kr. Siden er der sket meget med prisen på elbiler.

Der er kun indregistreret 10 styks Tang i Danmark siden introduktionen i efteråret 2022.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025