Sig ’nihao’ til en folkelig kineser

Seres hedder den seneste tilføjelse til det danske billandskab. Det kinesiske mærke er til sommer klar med sin første model i Danmark, den store crossover Seres 5. Det nye mærke skal sælges gennem eksisterende bilforhandlere.

Seres 5 skråt forfra på biludstilling.
Nyt om biler

Bilkøberne kan snart sige goddag til endnu et kinesisk bilmærke, Seres, som bliver det 13. rent kinesiske mærke i Danmark indtil videre.

Tidligt på sommeren introduceres det unge mærke Seres, der er 20 procent ejet af Dongfeng-giganten, men ellers er selvstændigt.

Første model er Seres 5, der er en mellemstor coupé-SUV på størrelse med Tesla Model Y og lidt større end VW ID.4/ID.5.

Seres 5 bagfra.
Seres 5 er en halvstor crossover. Den måler 4,71 meter i længden og har en akselafstand på 2,88 m. Begge dele er det samme som Tesla Model Y, men bagagerummet er ifølge Seres' angivelse markant mindre - også mindre end stort set alle konkurrenter - blot 367 liter. Dertil kommer dog en ret stor 'frunk' på 67 liter. 

326 eller 585 hk

Men Seres 5 har et markant mindre bagagerum end de to populære modeller – blot 367 liter kan der være. En eventuel trækvægt kendes ikke.

To versioner tilbydes I Europa: baghjulstrukket med 326 hk, 80 kWh-batteri (LFP) og en forventet rækkevidde på 500 km. Og firehjulstrukket med 585 hk, 90 kWh batteri med 530 km.

Det store batteri er af en ny type: delvist faststof (semi solid state), men begge versioner kan maks. lades med 100 kW.

Seres 5 forfra.
Seres 5, som er en halvstor crossover, er mærkets første model i Danmark. Den kommer inden sommerferien. 

Ukendte priser - men 'moderate'

Priserne kendes endnu ikke, da blækket på importkontrakten kun akkurat er tør. Det er det store importselskab K.W. Bruun, der skal distribuere Seres i Danmark.

K.W. Bruun står bl.a. bag alle Stellantis-mærker, f.eks. Peugeot, Citroën og Opel, men har også agenturet på Hongqi og Voyah.

Selv om prisen på Seres 5 ikke er på plads, siger den ansvarlige hos K.W. Bruun, at Seres prismæssigt vil være på et noget mere folkeligt niveau end selskabets to øvrige kinesiske mærker.

Førerpladsen i Seres 5.
Førerpladsen i Seres 5 domineres af den lodretstående skærm på 15,6 tommer.

Flere modeller på vej

I første omgang lanceres Seres 5, men flere modeller er på vej. Seres tilbyder i Europa også den mindre crossover Seres 3, men den danske importør kan ikke umiddelbart bekræfte introduktionen af den.

I Kina har Seres desuden præsenteret den store crossover Seres 7.

Seres blev grundlagt som bilproducent i 2016 og præsenterede sin første model, Seres 5, i 2018. Den og mærket havde europapremiere på Bruxelles-udstillingen i januar 2023.

Seres 3 i blå skråt forfra.
Seres 3 er et nummer mindre end Seres 5, og den er lanceret i nogle europæiske lande. Om den også kommer til Danmark er uvist.

Skal sælges fra traditionelle forhandlere

Navnet, der kan skrives ens forfra og bagfra, har ifølge Seres denne forklaring: S repræsenterer Silicon Valley i Californien (hvor Seres første gang blev præsenteret), E står for elbil, mens R henviser til rækkevidde-forlænget.

I Danmark skal Seres sælges via nogle af K.W. Bruuns mange butikker.

Seres 7 skråt forfra.
Seres har vist denne topmodel, Seres 7, som koncept. Lanceringstidspunkt ukendt.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024