Da BMW i5 blev valgt til Årets Bil i Danmark 2024 i november fandtes bilen kun som klassisk sedan. Men nogle jurymedlemmer har nok haft med i bedømmelsen, at bilen også ville blive tilbudt som stationcar, en stadig meget populær variant.
Og nu får alle lov til at se den interessante variant. BMW viser nu de første billeder og giver de faktuelle oplysninger forud for bilens lancering, som i Danmark finder sted til maj.
Sammenlignet med forgængeren er den nye Touring vokset 10 cm i længden (til nu 5,06 m). Den er også blevet tre cm bredere og to cm højere, mens akselafstanden er øget to cm.

Bedre kabineplads, uændret bagagerum
Vokseværket giver bedre plads til ben, skuldre og albuer, påpeger BMW. Objektivt er, at bagagerummet er på 570 liter, præcis det samme som hidtil.
Det rummer op til 1.700 liter med bagsædet lagt ned. Ud fra billeder at dømme bliver det udvidede bagagerum ikke helt plant, idet ryglænet ikke kommer helt ned til vandret.
Elbetjent bagklap og nedfældeligt ryglæn på bagsæderne i forholdet 40:20:40 – en klassisk BMW-kvalitet - er standard.

Lige som sedanen fås stationcaren både rent elektrisk (i5) og med benzin- og dieselmotorer, men i Danmark samler interessen sig om de elektriske versioner:
To eludgaver: 340 og 601 hk
* eDrive 40 Touring med baghjulstræk og 340 hk. Rækkevidden varierer mellem 483 og 560 km afhængig af version, og tilladt anhængervægt er 1.500 kg.
* Og M60 xDrive Touring med firehjulstræk, 601 hk og en rækkevidde på 445-506 km.
Foruden de to fuldelektriske udgaver fås serie Touring også i dieseludgaven 520d Touring, og til sommer udvides programmet med plugin-hybriden 530e Touring, Begge fås med baghjuls- eller firehjulstræk.

Fra 605.000 kr.
Blandt standardudstyret er parkeringsassistent, trailer-assistent og bakkamera. Med ekstraudstyret ’Parking Assistant Professional’ kan automatisk parkering og manøvrering styres på op til 200 meters afsatnd.
Billigste i5 Touring koster 605.000 kr. med en leasingydelse på 6.500 kr. ved en udbetaling på 40.000 kr. M60 begynder ved 1,1 mio. kr.
Elektriske stationcars er på vej
BMW i5 er indtil videre ene hane i kurven. Der findes pt ikke andre elektriske stationcars i den store klasse. Men freden forstyrres snart. VW lancerer til sommer ID.7 som stationcar (Tourer), og formentlig sidst på året er Audi klar med A6 Avant.
Mercedes-Benz kommer ikke med en EQE stationcar. Nio har ET5 Touring, som næsten er en stationcar, men også er en halv klasse mindre.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.