For første gang i et år er salget af nye personbiler gået tilbage. Januar resulterede i 15 procent færre leverede biler end samme måned i 2023. Blot 8.848 nye personbiler fik nummerplader på i januar, viser tallene fra Bilstatistik.dk.
Særligt de opladelige biler fik en sløj måned. Elbiler udgjorde 35 procent af salget – omtrent det samme som gennemsnittet for hele 2023, men noget under de 51 procent, batteribilerne nåede op på i december. Plugin-hybrider lå helt nede på fire procent.
Faldet i særligt i elbiler er påvirket af et lavere bundfradrag i registreringsafgiften fra nytår, mener De Danske bilimportører. Først fra 1. februar bliver fradraget hævet en anelse.
FDM: Mangel på biler
FDM vurderer, at det også skyldes manglende leveringer grundet prisnedsættelser.
- Februar kan derfor godt gå hen og blive en rekordmåned, siger forbrugerøkonom Ilyas Dogru.
Importen af brugte biler steg til gengæld hele 62 procent i januar til 3.200 biler. Dermed udgjorde brugtimporten godt en fjerdedel af det samlede salg.
Mange elbiler importeres brugt
Flest eksemplarer kom der af VW ID.4/ID.5 med 290 styks. Tesla Model 3, VW ID.3 og Skoda Enyaq kom på de følgende pladser.
Toyota opnåede at blive det største nybil-mærke i januar, mens Tesla Model Y atter blev den mest solgte bil, dog kun med 475 styks.
Privatleasing fortsætter sin fremgang. Ca. 25 procent af de nye biler i januar var privatleasede, en stigning på 47 procent i forhold til sidste år.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.