Opløbet blev særdeles tæt, da Car of the Year 2024 skulle kåres under årets Geneva International Motor Show. Og yderst spændende for dem, der så med i live-optællingen.
Det stod dog hurtigt klart, at det blev et kapløb mellem BMW’s ’driver’s car’, den velskabte sedan og stationcar 5-serien, og Renaults genfødte Scenic med børnefamilier i fokus.
Renault Scenic kom akkurat først over målstregen og kan nu smykke sig med den eftertragtede titel ’Car of the Year 2024’.
Der var hørbare jubelscener fra de mange tilstedeværende Renault-medarbejdere, da præsidenten for Car of the Year-juryen, Motors og FDMs Søren W. Rasmussen, nåede frem til de sidste point og kunne afsløre det endelige resultat. Det skete efter optælling af de 25 stemmer fra 58 biljournalister fra 22 europæiske lande.
Afsløringen af Scenic som årets europæiske bil kom blot en time før, at Renault på samme udstilling skulle præsentere næste skridt i sin elektrificerings-plan: den helt nye, elektriske Renault 5.
Renaults syvende sejr
Det er hermed syvende gang, at Renault vinder i kåringens 61-årige historie. Første gang var med Renault 16 i 1966, men senest det lykkedes var med Renault Clio for 18 år siden. Den første Scénic vandt i 1997. BMW, derimod, har aldrig vundet. Men det var tæt på i år.
Søren W. Rasmussen, der er eneste danske medlem af den europæiske jury, er rigtig tilfreds med resultatet. Han havde selv BMW’en på førstepladsen og Renault’en på andenpladsen.
Han roser Renault Scenic for på overbevisende måde at kombinere den traditionelle Scenics kvaliteter som ekstrem god plads ved bagsædet med en meget fin køreoplevelse. Desuden er der valg mellem to batteristørrelser, så kunderne kan vælge mellem rækkevidde (op til 625 km) og fornuftig pris.
Renault Scenic lanceres i Danmark til maj.
Læs Motors første indtryk af Renault Scenic
Hans skudsmål for BMW 5-serien lyder: Det er en bil, der er velskabt både udefra og i alle tekniske aspekter. Som fuld-elektrisk kører den ekstremt godt, og den tilbyder en række meget velfungerende assistentsystemer, som giver føreren et højere sikkerhedsniveau end normalt for en ny bil.
Renault Scenic fik 22 førstepladser foran BMW 5-seriens 19 førstepladser. Peugeot 3008 var favorit hos tre dommere, men blev på dette parameter slået af Kia EV9, som fik syv førstepladser, idet Kias store elbil i højere grad polariserede dommerne. Volvo EX30 opnåede fire førstepladser, BYD Seal en enkelt, mens Toyota C-HR opnåede to.
BMW 5-serie blev i form af den fuldelektriske i5 kåret til Årets Bil i Danmark i november. Renault Scenic og Peugeot 3008 var for nye til at være med i den danske kåring.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.