Fords lille crossover med det store bagagerum, Puma, har været på farten i fem år, og omsider er det blevet tid til en opdatering.
Det er en ret stor omgang med den nye front som noget af det mindste. Kabine, infotainment og sikkerhedsudstyr får en stor opgradering, når minibilen kommer til landet til foråret.
Den fornyede Puma har to store skærme - en 12,8 tommer som instrumenthus og en trykskærm på 12 tommer. Mange af bilens sekundære funktioner som sædevarme og klimakontrol sker via skærmen.

Opgraderet indmad i infotainment-systemet
Bilen har fået Fords nyeste infotainmentsystemet, Sync4, som er fungerer trådløst med Android Auto og Apple Car Play.
Fartpiloten er opgraderet med bl.a. mulighed for at holde bilen midt i vognbanen, og systemet kan automatisk bremse i blandt andet vejkryds og holder afstand til forankørende biler.
Forlygterne fås med blændfrit fjernlys, det vil sige matrix-lygter, og et kamera sørger for, at fjernlyset følger vejens forløb.

Kæmpe bagagerum
Puma gør sig stadig bemærket med sit praktiske bagagerum, hvor der er en 80 liter stor kælder, ’Mega Box’. I alt rummer den ret lille bil godt 450 liter.
Motorprogrammet ligner det hidtidige. Mindste motor er en mildhybrid med 1,0 liters motor med 125 hk. Næste trin er en version med 155 hk og syvtrins automatgear, mens topmodellen er en 170-hestes, også med automatgear.
Billigste Puma koster 290.000 kr., mens topversionen begynder ved 440.000 kr.

Puma som ren elbil senere i 2024
Den helt store opdatering indtræffer til efteråret eller sidst på året, hvor Puma også tilbydes i en ren elektrisk udgave.
Ford giver ingen data om eludgaven, men oplyser dog, at elbilen får tilnavnet Gen-E.
Motor og batteri vil formentlig svare til det, der kommer i nogle af de elektriske Transit-modeller.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.