Det blev en kortvarig modedille, at elektriske varianter skulle have deres særlige tilnavn påklistret. I hvert fald hos nogle mærker.
Skodas u-udtalelige iV er forsvundet fra prislister og hjemmesider, Mercedes-Benz har droppet påhittet om, at fuldelektriske modeller skulle kaldes Mercedes-EQ i stedet for Mercedes-Benz, men skelner dog stadig ved at have f.eks. en E-klasse og en EQE.
Og nu opgiver Volvo sit Recharge-tilnavn. Det var en betegnelse, Volvo fandt på i slutningen af 2019.
Ændringen sker i kombination med, at XC40 skifter navn til EX40, og C40 får navnet EC40. Volvo var i forvejen gået over til at sætte et ’E’ foran modelnavne med ren eldrift i form af EX30 og EX90 samt EM90.
Recharge forsvinder også fra plugin-hybriderne, som fra nu blot vil kendes ved deres T6- eller T8-motorbetegnelser.
Audi holder fast - BMW?
Audi fremturer med særlige modelbetegnelser. I mærkets rationelle univers fastholdes e-tron-tilnavnet, selv om mærket nu omlægger hele navngivningen, så fuldelektriske modeller har et lige tal og de øvrige et ulige.
BMW signalerer eldrift ved at sætte et ’i’ foran modelnavnet, senest med iX2, der kommer på markedet her i foråret. Så tilnavnet står nok ikke for fald lige med det samme, men det er helt åbent, hvad modellerne skal hedde i den lidt fjernere fremtid, som begynder i slutningen af 2025.
Da kommer ’Neue Klasse’, som vil blive til bl.a. en ny 3-serie og en ny X3. Da den nye familie udelukkende kommer som rene elbiler, vil i-betegnelsen ikke give megen mening, men BMW har ikke meldt noget ud endnu.
De franske mærker har stadig travlt med at deklarere eldrift i selve modelnavnet som Peugeots E-, Citroëns ë, Renaults E-Tech og DS’ E-Tense.
Toyota er først lige begyndt på bZ
Toyota giver sine elbiler selvstændige navne, der begynder med bZ. Hvor længe mærket vil holde fast i den navngivning er svært at sige. Toyota forventer, at andelen af elbiler vil vokse langsommere end hos mange andre mærker, så bZ vil nok leve lang tid endnu.
Det er ikke mange år siden, at særlig brændstoføkonomiske versioner skulle have et tilnavn. Der var mange. F.eks. Volvos Drive, Seats Ecomotive, VW’s Bluemotion, Hyundais Drive Blue, Opels Ecoflex og Skoda Greenline.
Men de forsvandt ganske brat og næsten samtidig hos mange mærker.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.