MotorClassic: 13 dobbeltgængere i designhistorien

Grænserne mellem modestrømninger, uskyldig inspiration og regulært plagiat har altid været både flydende og hårfine i bildesignernes verden. I hvert fald er bilhistorien fuld af „dobbeltgængere“ – biler, der ligner hinanden i så høj grad, at det næppe er helt tilfældigt.

Collage med udvalgte bilmodeller og spejl. I genspejlingen ses dobbeltgængeren.
Nyt om biler

Kender du lidt til bildesign og bilhistorie, kan du som regel nogenlunde tidsbestemme en bilmodel ud fra dens design. For eksempel de sene 1950’eres orgie af krom og halefinner, ikke mindst i USA, der blev afløst af 1960’ernes retlinede funktionalitet og senere af de tidlige 1970’ernes småbarokke tendenser til hoftesvaj og krummelurer. Og i 1990’erne skulle bilerne være så glatte og afrundede som et godt brugt stykke håndsæbe. 

Ikke så underligt, for alle tidsaldre og epoker har deres egne stilmæssige strømninger og tendenser. Det kender vi også fra mode, arkitektur, musik og meget andet i samfundet, så det er kun naturligt, at også bildesignere løbende lader sig inspirere af, hvad der rører sig i både branchen og verden. For det er ingen hemmelighed, at alverdens bilproducenter og designere altid har holdt et meget vågent øje med konkurrenterne.

For nogle årtier siden hævdede en udbredt vittighed således, at Fords ingeniører og designere altid bare kunne spørge kollegerne henne hos General Motors, hvis man havde mistet overblikket over, hvad man selv havde gang i. Og der er heller ikke noget nyt i, at stilelementer fra kostbare luksusbiler og sportsvogne finder vej til mere folkelige køretøjer.

Tidspres og kopimaskiner

Men uskyldig inspiration er én ting – decideret plagiat er noget ganske andet, og det findes der også mange eksempler på i bilernes og bildesignets historie. Ikke bare på detaljeplan som for eksempel en baglygte eller en kølergrill, der danner skole, men også hele biler. Især i Europa og USA blev japansk bilidustri således længe beskyldt for blot at kopiere det, der rørte sig i de mere etablerede bilnationer.

Omkring 1960 måtte en hel verdens designafdelinger også begynde forfra næsten fra den ene dag til den anden, da Lincoln Continentals og Chevrolet Corvairs rene, stramme stil varslede et opgør med 50’ernes rumfarts og fly-inspirerede svulstigheder. Og skal det gå stærkt, er det jo meget fristende at vælge kopimaskinen.

Ingen kan vel således være i tvivl om, at NSU Prinz 4 ved debuten i 1961 var endog meget inspireret af førnævnte Corvair. Men det er kun et eksempel blandt mange, og i galleriet herunder har vi samlet nogle af de mere markante.

Er du interesseret i klassiske biler?

Husk, FDM udgiver specialmagasinet MotorClassic, Danmarks eneste magasin om klassiske biler og veteranbiler. MotorClassic udkommer seks gange om året og forhandles i bladkiosker, på FDMshop.dk og kan fås på abonnement.

Få MotorClassic